ΚΡΗΤΗ
Από Μαντίθεο μέχρι …τροχαίο με εγκατάλειψη δικάζουν μαθητές του Ηρακλείου
Στις δικαστικές αίθουσες 7ο Γενικό και Πρότυπο λύκειο
Ευχάριστο διάλειμμα μέσα στο πιεσμένο πρόγραμμα τους αποτελούν για εισαγγελείς, δικαστές, δικηγόρους και δικαστικούς υπαλλήλους οι εικονικές δίκες που διεξάγονται στα ακροατήρια του Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου από μαθητές σχολείων του Ηρακλείου. Και για τους ίδιους τους μαθητές η όλη εμπειρία είναι πρωτόγνωρη, ενδιαφέρουσα έως και συναρπαστική, ενώ δεν λείπουν οι σκηνές γέλιου επ’ ακροατηρίου. Υποδύονται ρόλους, κάποιοι μάλιστα το κάνουν τόσο καλά που αφήνουν έκπληκτους ακόμα και τους συμμαθητές τους που παρακολουθούν στα μετόπισθεν τη διαδικασία με επιφωνήματα, ψιθυρίσματα στο αυτί και γελάκια.
Ξεχωριστή ήταν η περίφημη …δίκη του Μαντίθεου* αλλά και η εκδίκαση ενός σοβαρού τροχαίου με τον οδηγό να οδηγεί υπό την επήρεια ουσιών, να παραβιάζει ερυθρό σηματοδότη και να τραυματίζει και να εγκαταλείπει, με βάση το κατηγορητήριο, το θύμα.
Τη δίκη του Μαντίθεου «εκδίκασαν» στο πλαίσιο εικονικής δίκης, στο ακροατήριο του Β Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Ηρακλείου, μαθητές του τμήματος Β Α2 του 7ου Γενικού Λυκείου, συνοδευόμενοι από τις φιλολόγους καθηγήτριές τους κ. Μαρία Τσαγκαράκη και Γεωργία Βασιλοκωνσταντάκη. Η συγκεκριμένη εκπαιδευτική διαδικασία έλαβε χώρα με αφορμή τη διδασκαλία του μαθήματος των αρχαίων ελληνικών, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος που πραγματοποιείται στο Δικαστικό Μέγαρο της πόλης μας. Τα παιδιά είχαν προετοιμάσει επιμελώς τους ρόλους τους και επέδειξαν υπέρμετρο ζήλο και ενδιαφέρον. Κατά τη διάρκεια του εικονικού δικαστηρίου συζητήθηκαν οι διαφορές και κυρίως οι ομοιότητες ανάμεσα στα δικαστήρια της κλασικής αρχαιότητας και της σύγχρονης εποχής, εστιάζοντας στις καταβολές της νομικής επιστήμης, στο ρόλο της ρητορικής και του λόγου στη δικονομία, στη σημασία της συμμετοχής των πολιτών στην απονομή της δικαιοσύνης καθώς και στη νομική παιδεία που οφείλουμε όλοι να έχουμε προς την κατεύθυνση αυτή. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ολοκληρώθηκε συζητώντας με δικηγόρους στο Δικηγορικό Σύλλογο Ηρακλείου, ξενάγηση στο ιστορικό κτήριο του Δικαστικού Μεγάρου από τη δικαστική υπάλληλο, αρχαιολόγο και συγγραφέα, Χριστίνα Παπαδάκη, και παρακολούθηση συνεδρίασης του Β Τριμελούς Πλημμελειοδικείου.
Ήταν …φιλόζωος, απέφυγε τον σκύλο, χτύπησε τον άνθρωπο!
Σε μία άλλη δίκη μαθητές του Πρότυπου Γενικού Λυκείου (Α3 και Α4) ασχολήθηκαν με υπόθεση σοβαρού τροχαίου με εγκατάλειψη. Η έδρα ήταν ιδιαιτέρως αυστηρή απέναντι στον κατηγορούμενο, με «σφυροκόπημα» ερωτήσεων λόγω της σοβαρότητας των αποδιδόμενων πράξεων.
Με βάση το κατηγορητήριο, ο οδηγός είχε κάνει χρήση κάνναβης, είχε παραβιάσει τον κόκκινο σηματοδότη με αποτέλεσμα να τραυματίσει διερχόμενο, τον οποίο φέρεται να εγκατέλειψε. Ο ισχυρισμός του ήταν ότι προσπάθησε να αποφύγει έναν σκύλο, «έκοψε» δεξιά και έτσι έπεσε πάνω στον διερχόμενο. Όσο για την εγκατάλειψη, αρνήθηκε την κατηγορία καθώς πήγε να …βρει ανοιχτό φαρμακείο, όπως ισχυρίστηκε. Ουδόλως σκέφτηκε να καλέσει ασθενοφόρο. Με τέτοια πρόεδρο πάντως και εισαγγελέα θα ήταν αδύνατον να γλιτώσει την καταδίκη αφού δεν του χαρίστηκαν. Και …κλάμα ο κατηγορούμενος που ίσως σκεφτεί τελικά να ακολουθήσει την Υποκριτική τέχνη.
* Βασικό θεσμό για τη θεμελίωση και διασφάλιση του δημοκρατικού πολιτεύματος στην Αθήνα των κλασικών χρονών αποτελούσε η δοκιμασία των αρχόντων, αιρετών και κληρωτών, ώστε να διαπιστωθεί αν πληρούνταν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την ανάληψη των καθηκόντων του και αν ήταν άξιος του λειτουργήματος που είχε κληθεί να αναλάβει. Η δοκιμασία γινόταν αρχικά ενώπιον της Βουλής των πεντακοσίων και αργότερα ενώπιον του δικαστηρίου της Ηλιαίας για όσους αποδοκίμαζε η Βουλή και ασκούσαν έφεση. Ο Μαντίθεος από το Θορικό της Ακαμαντίδος φυλής κληρώθηκε βουλευτής και έπρεπε να περάσει τη δοκιμασία. Εμφανίστηκε όμως στη Βουλή ένας Αθηναίος, ο οποίος τον κατηγορεί ότι υπηρέτησε ως ιππέας των Τριάκοντα, επειδή το όνομά του ήταν γραμμένο στον κατάλογο στον οποίο είχαν αναγραφεί τα ονόματα όλων όσοι υπηρέτησαν ως ιππείς επί των Τριάκοντα Τυράννων. Ο κατήγορος, εκμεταλλευόμενος προφανώς το μίσος των δημοκρατών Αθηναίων για τους Τριάκοντα και τους οπαδούς τους ελπίζει στην καταδίκη του Μαντιθέου και στην ακύρωση της εκλογής του. Ο Μαντίθεος δεν μπορεί να αρνηθεί την αναγραφή του ονόματός του στον κατάλογο, προσπαθεί όμως να πείσει το δικαστήριο ότι το γεγονός αυτό δεν αποτελεί απόδειξη ενοχής. Ο Μαντίθεος βρίσκει την ευκαιρία να μιλήσει διεξοδικά για τη ζωή του με πειστικότητα και αξιοπρέπεια. Ο λόγος αυτός θεωρείται από τους καλύτερους του Λυσία, διότι ο δεινός αυτός λογογράφος με το χάρισμα της ηθοποιίας του απεικονίζει αριστοτεχνικά τον πελάτη του.
*Πηγή-Διαδραστικά Σχολικα Βιβλία- Υπέρ Μαντιθέου Εισαγωγή