Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών : Κοινό μέτωπο για την ειδική αγωγή

" Στο όνομα της «ισοτιμίας και των ευκαιριών» η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ κλείνει τις δομές ειδικής αγωγής & εκπαίδευσης και οδηγεί τα παιδιά στα γενικά σχολεία την ίδια στιγμή που ψηφίζει νόμους υποβάθμισης των δημόσιων δομών και ενίσχυσης του ιδιωτικού κεφαλαίου στο χώρο."

Ανακοίνωση από την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Ηρακλείου : 

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει συμφωνήσει τα μέτρα με το «κουαρτέτο» για να διασφαλιστούν παραπέρα τα κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων, αφαιρώντας από το λαϊκό εισόδημα ακόμα 3,6 δις τον χρόνο . Εσύ δεν έχεις τα ίδια συμφέροντα με τους βιομήχανους, τους τραπεζίτες και τους εφοπλιστές. Η υλοποίηση του 4ου μνημόνιου σημαίνει ταφόπλακα για τον εργαζόμενο, τον άνεργο, το συνταξιούχο.  Μειώνει κι άλλο το αφορολόγητο και τις συντάξεις, χτυπάει συνδικαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, καταργεί τα κοινωνικά επιδόματα, ιδιωτικοποιεί τη ΔΕΗ, καταργεί την κυριακάτικη αργία, αυξάνει το ωράριο των εκπαιδευτικών, προωθεί τη νέα «καλή» αξιολόγηση στο δημόσιο, συνεχίζει την πολιτική των μηδενικών διορισμών, δρομολογεί ακόμη περισσότερες απολύσεις αναπληρωτών. Στην εκπαίδευση περάσαμε την πιο τραγική χρονιά των τελευταίων ετών και είμαστε μπροστά στην αβεβαιότητα της επόμενης. Όπως και οι προηγούμενες χρονιές, αφήνει πίσω της τις συνέπειες των γνωστών πλέον χρόνιων προβλημάτων που δίνουν το «παρών» σε όλες τις δημόσιες εκπαιδευτικές δομές, οι οποίες ασφυκτιούν κάτω  από το βάρος της συνεχούς υποχρηματοδότησης.

Ειδικότερα στην ειδική αγωγή οι εξελίξεις διαμορφώνουν  ένα «νέο»  επιεικώς απαράδεκτο πλαίσιο. Στο όνομα της «ισοτιμίας και των ευκαιριών»  η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ κλείνει τις δομές  ειδικής αγωγής & εκπαίδευσης και οδηγεί τα παιδιά στα γενικά σχολεία την ίδια στιγμή που ψηφίζει νόμους υποβάθμισης των δημόσιων δομών και ενίσχυσης του ιδιωτικού κεφαλαίου στο χώρο.

Το τοπίο είναι τραγικό όταν:

ü Υπάρχουν τεράστια κενά σε μόνιμο προσωπικό και στις δημόσιες δομές Ειδικής Αγωγής που αξιοποιούνται ώστε να περάσει το κόστος πρόσληψης ειδικού εκπαιδευτικού  και βοηθητικού προσωπικού στους γονείς. Στην κατεύθυνση αυτή η κυβέρνηση πέρασε πρόσφατα μία διάταξη με την οποία ο γονιός μπορεί πλέον και με τον νόμο να πληρώνει ο ίδιος παράλληλη στήριξη και στο ειδικό σχολείο!

ü Ευρωπαϊκή Ένωση και ελληνικές κυβερνήσεις, χρόνια τώρα, σηκώνουν υποκριτικά τη σημαία της «ένταξης», της «ενσωμάτωσης» και της «συμπερίληψης», που στην πραγματικότητα αποτελεί όχημα για την παραπέρα κατηγοριοποίηση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Έτσι, αυτά τα παιδιά ωθούνται βίαια στη γενική εκπαίδευση, χωρίς καμία προεργασία και χωρίς να παίρνονται υπόψη οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες  των μαθητών. Η διαδικασία αυτή είναι στρατηγική της ΕΕ και του ΟΟΣΑ και έχει προηγηθεί σε χώρες της ΕΕ, με τραγικές συνέπειες.

ü Η "ένταξη" για την οποία μιλάει και η παρούσα κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες φαίνεται επιπλέον και από την τελευταία νομοθετική ρύθμιση 4452/2017  στο Άρθρο 11 όπου, για να μειωθούν κατά 3 τα παιδιά του τμήματος ενός γενικού σχολείου πρέπει να "ενταχθούν ή 2 παιδιά με βαριά αναπηρία ή 4 τουλάχιστον μαθητές με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία. Ως τώρα η μείωση κατά τρεις μαθητές γινόταν με ένταξη ενός και μόνο μαθητή με ειδικές ανάγκες. Επιπλέον,  ο αριθμός ενός τέτοιου τμήματος δεν μπορεί να είναι κάτω από 22.

ü Εξαιτίας των ελλείψεων στις δομείς της Ειδικής Αγωγής, χιλιάδες παιδιά παραμένουν εκτός Εκπαίδευσης, στο σπίτι τους ή σε ακατάλληλα ιδιωτικά ιδρύματα, με την οικογένεια να σηκώνει αποκλειστικά το βάρος της στήριξής τους και να ζει σε μόνιμη αγωνία για το παρόν και το μέλλον τους. Ο αριθμός των μαθητών με αναπηρία δεν είναι γνωστός γιατί ποτέ δεν έχει γίνει μια ακριβής απογραφή. Είναι μια συνειδητή επιλογή των κυβερνήσεων, καθώς η απογραφή θα αναδείκνυε το μέγεθος του προβλήματος και την αναντιστοιχία των αναγκών με όσα γίνονται για την πρόληψη της αναπηρίας, την αποκατάσταση, την εκπαίδευση και την παραγωγική ένταξη των μαθητών αυτών στην ευρύτερη κοινωνία. Υπολογίζεται στατιστικά ότι υπάρχουν γύρω στα 200.000 παιδιά με ειδικές ανάγκες που χρειάζονται ειδική παιδαγωγική στήριξη, από τα οποία κάτω από 15.000 φοιτούν σε δημόσια δομή Ειδικής Αγωγής.

ü Η έλλειψη της ειδικής αγωγής στα νηπιαγωγεία είναι τεράστια, τα οποία υποδέχονται τα νήπια και όσα τυχερά προνήπια χωράνε χωρίς να έχει γίνει διάγνωση σε όσα από αυτά έχουν μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες ή ακόμα και αναπηρία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζονται μεγάλες δυσκολίες στη λειτουργία του νηπιαγωγείου, γιατί ακόμα και αν ξεκινήσει η διαδικασία, δηλαδή αρχική διάγνωση-παραπομπή σε ΚΕΔΔΥ-αξιολόγηση-διάγνωση και στη συνέχεια στήριξη από ειδική παιδαγωγό, η χρονιά έχει σχεδόν τελειώσει.

ü Η κυβέρνηση υλοποιώντας τις οδηγίες ΕΕ-ΟΟΣΑ-ΔΝΤ  για τον «εξορθολογισμό»  των δαπανών με νέα ρύθμιση που αφορά το πλαίσιο λειτουργίας και τον τρόπο αποπληρωμής των ιδιωτικών δομών της Ειδικής Αγωγής και Αποκατάστασης, μειώνει τη χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ για την Ειδική Αγωγή από τα 106 εκατομμύρια στα 60, σχεδόν 50%, με πρόθεση οι υπηρεσίες αυτές να «κοστίζουν» λιγότερο στο κράτος και στα ασφαλιστικά ταμεία. Στην πραγματικότητα ό,τι κόβεται από τις θεραπείες, θα καλούνται οι γονείς να τα πληρώσουν από την τσέπη τους, αφού επιβάλλεται «κόφτης» στα κρατικά κονδύλια για την Ειδική Αγωγή και τις θεραπείες των ΑμΕΑ, μέσω της υποχρηματοδότησης του ΕΦΚΑ.

ü Με την τροπολογία στο νόμο 4415/2016 «Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις» το Υπουργείο Παιδείας υποβαθμίζει τα ειδικά παιδαγωγικά προσόντα που απαιτούνται στην Ειδική Αγωγή, προωθώντας τη διδασκαλία α λα καρτ και το τσουβάλιασμα των συναδέλφων ανεξαρτήτως επιστημονικής κατάρτισης αφού, όπως αναφέρει στην αιτιολογική του έκθεση, «εάν συντρέχει αδυναμία πλήρωσης των κενών διατίθενται εκπαιδευτικοί χωρίς κανένα από τα ανωτέρω προσόντα ή χαρακτηριστικά (πτυχίο - μεταπτυχιακές σπουδές ή μετεκπαίδευση στην ειδική Αγωγή). Αντί το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει στην πρόσληψη μόνιμου επιστημονικού εκπαιδευτικού προσωπικού, κάτι που το έχει μεγάλη ανάγκη η ΕΑΕ σήμερα, προαναγγέλλει την αδιοριστία και ανεργία των εκπαιδευτικών της Ειδικής Αγωγής και τη βίαιη τοποθέτηση στην Ειδική Αγωγή των εκπαιδευτικών της Γενικής που θα «περισσέψουν» με προσόν την  προϋπηρεσία τους στην ενισχυτική διδασκαλία. Έτσι, παρά τις υποσχέσεις της κυβέρνησης, στην αρχή της χρονιάς, για ιδρύσεις δομών ειδικής εκπαίδευσης, εκατοντάδες τμήματα ένταξης σε όλη την Ελλάδα παρέμειναν κλειστά ή στελεχώθηκαν, πολλά μετά τα Χριστούγεννα, από αναπληρωτές της γενικής αγωγής, σύμφωνα με αυτή την ξεδιάντροπη τροπολογία.

ü Τα τελευταία χρόνια εκατοντάδες παιδιά στην γενική εκπαίδευση, των οποίων οι γονείς είχαν αιτηθεί Παράλληλης Στήριξης, είναι ουσιαστικά αβοήθητα καθώς δεν έχουν προσληφθεί παρά ελάχιστοι αναπληρωτές σε σχέση με τις αιτήσεις. Στις περιπτώσεις που υπάρχει εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης, έχει υπό την ευθύνη του την εκπαίδευση 2,3,4 ακόμη και 5 μαθητών σε 1,2,3,4 ως και 5 διαφορετικά σχολεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι φέτος οι 8.000 αιτήσεις για Παράλληλη στήριξη "καλύφθηκαν" από 2.700 εκπαιδευτικούς! Όλα αυτά οδηγούν και στη δημιουργία αναγκαιότητας και νομιμοποίησης του θεσμού της ιδιωτικής παράλληλης στήριξης στα γενικά σχολεία που αυξάνονται συνεχώς.

ü Το Υπουργείο με νέα τροπολογία, διαιωνίζει την αδιοριστία εκπαιδευτικών, ΕΕΠ και ΕΒΠ. Συγκεκριμένα, ομολογεί κυνικά ότι δε θα γίνει κανένας μόνιμος διορισμός μέχρι και το 2019. Έτσι, παραμένουμε στην τωρινή κατάσταση. Είμαστε "μόνιμοι" αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι. Με την ίδια τροπολογία ο εκάστοτε Υπ. Παιδείας θα καθορίζει τις ανάγκες, τα κριτήρια αλλά και τις προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή, μέσα από τις διάφορες κατηγορίες εκπαιδευτικών που έχουν δημιουργήσει οι κυβερνήσεις και εργάζονται στην Ειδική Αγωγή, με αποτέλεσμα να αμφισβητούνται ευθέως τα εργασιακά μας δικαιώματα. Παράλληλα, συνεχίζεται το καθεστώς της ανισότητας στο θέμα των αδειών (αναρρωτικών, εγκυμοσύνης, λοχείας...).

Είναι ΑΝΑΓΚΑΙΟ να διεκδικήσουμε σε κοινό μέτωπο εργαζόμενοι στη γενική και  στην ειδική εκπαίδευση:

·         Άμεση στήριξη των δομών Ειδικής Αγωγής. Να λειτουργήσουν χωρίς καμία περικοπή όλα τα αναγκαία Τμήματα Ένταξης. Στην παράλληλη στήριξη να υπάρχει ένας εκπαιδευτικός ανά μαθητή που έχει ανάγκη ειδικής εκπαιδευτικής στήριξης. Να καταργηθεί όλο το νομοθετικό πλαίσιο για ΕΑΕ από 2008 ως σήμερα (ν.3699/2008, ν.3848/2010, ν.4115/2013, ν.4403/2016, ν. 4415/2016, ν.4452/2017) αλλά και η Υ.Α. του Απρίλη του 2017 για το νέο σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών στην ΕΑΕ.

·         Να καταργηθεί (άρθρο 48 ν. 4415/2016) η δυνατότητα συμπλήρωσης ωραρίου στην Ειδική Αγωγή από μόνιμους εκπαιδευτικούς της Γενικής Αγωγής.

·         Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, αναβαθμισμένη Ειδική Αγωγή. Να μην πληρώνουν οι γονείς ούτε ένα ευρώ για οποιαδήποτε ανάγκη εκπαίδευσης, αποκατάστασης και περίθαλψης των παιδιών με ειδικές ανάγκες και αναπηρίες.

·         Άμεση και γενναία χρηματοδότηση της Ειδικής Αγωγής. Τα χρήματα του ΕΣΠΑ να κατευθυνθούν άμεσα για τη στήριξη και τη διεύρυνση των δημόσιων βασικών σταθερών δομών και όχι για επιδότηση των ΜΚΟ, των λεγόμενων μη κερδοσκοπικών οργανώσεων που ανοίγουν το δρόμο της ιδιωτικοποίησης και των ελαστικών σχέσεων εργασίας.

·         Βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής των υπαρχόντων δομών Γενικής και Ειδικής Αγωγής, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών με ε.α. και ίδρυση νέων ΣΜΕΑΕ. Δημιουργία νέων δημόσιων δομών σε υγεία-πρόνοια-ΕΑΕ με δωρεάν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες με βάση τις ανάγκες και 100% κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό.

·         Σε κάθε σχολείο να λειτουργούν όσα ΤΕ είναι αναγκαία και να καλύπτονται όλες οι αιτήσεις για παράλληλη στήριξη με έναν εκπαιδευτικό για κάθε παιδί.

·         Να απαγορευτεί η επιχειρηματική δράση στο χώρο της Ειδικής Αγωγής, της πρώιμης διάγνωσης και παρέμβασης, αλλά και της αποκατάστασης των παιδιών με αναπηρίες.

·         Πλήρης, έγκαιρη και αντικειμενική καταγραφή και διάγνωση,  ομαδοποίηση ανά ιδιαίτερη ανάγκη και πρόβλημα. Που σημαίνει επιστημονική «χαρτογράφηση» του χώρου και των αναγκών της Ειδικής Αγωγής ποσοτικά όσο και ποιοτικά.

·         Κανένα παιδί με ειδικές ανάγκες έξω από τη δημόσια εκπαίδευση με εντελώς δωρεάν όλες τις θεραπείες που χρειάζεται. Κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες να φοιτά υποχρεωτικά στη δημόσια εκπαίδευση και στη δομή που έχει ανάγκη.

·         Μαζικές προσλήψεις όλου του απαραίτητου προσωπικού (εκπαιδευτικού, ειδικού εκπαιδευτικού, βοηθητικού εκπαιδευτικού και τεχνικού προσωπικού) στην ΕΑΕ για τη στήριξη όλων των παιδιών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες. Να σταματήσει η περιπλάνηση και η ομηρία των χιλιάδων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, που εργάζονται εδώ και 16 χρόνια σαν αναπληρωτές.

·         Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους. ΟΧΙ στις εργασιακές σχέσεις λάστιχο. Αυτή είναι η ελάχιστη παιδαγωγική προϋπόθεση ώστε να μπορεί ο ειδικός παιδαγωγός και το βοηθητικό προσωπικό να διαμορφώσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους μαθητές.

·         Άμεση αποπληρωμή από τον ΕΟΠΥΥ-ΕΦΚΑ των οφειλών στις οικογένειες των ΑμΕΑ και στους αυτοαπασχολούμενους του χώρου. 


Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ