ΚΡΗΤΗ

10ο ΓΕΛ Ηρακλείου: Οι νικητές του 14ου ενδοσχολικού διαγωνισμού ορθογραφίας

Νικήτρια η Σοφία Γιαπιτζόγλου

10ο ΓΕΛ Ηρακλείου: Οι νικητές του 14ου ενδοσχολικού διαγωνισμού ορθογραφίας

Μπορούν να συνδυαστούν οι υψηλές σχολικές επιδόσεις με αντίστοιχες υψηλές επιδόσεις στο χώρο του αθλητισμού και να αναβιώσει το διαχρονικό ομηρικό ρητό «μύθων τε ῥητήρ ἔργων τε πρηκτήρ» που σημαίνει ότι ο άνθρωπος πρέπει διαπρέπει στο λόγο όπως και στα ανδραγαθήματα ; Δύσκολα λέει η λογική, μια και το υψηλό επίπεδο απόδοσης σε οποιοδήποτε τομέα απαιτεί χρόνο και κόπο και δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί στην εποχή μας. Το στερεότυπο αυτό, ωστόσο,  ήρθε να γκρεμίσει ο 14ος ενδοσχολικός διαγωνισμός ορθογραφίας του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου - που διοργανώθηκε ξανά μετά από δύο χρόνια διακοπής, λόγω πανδημίας, μεταξύ των 4 τμημάτων της Α’ Λυκείου και η νικήτρια του διαγωνισμού, Σοφία Γιαπιτζόγλου. Πέρα από μία πολύ καλή ορθογράφος (με την ιδιαίτερα υψηλή επίδοση 18,2 στο διαγωνισμό), η Σοφία είναι και μία εξαιρετική αθλήτρια του μπάσκετ ….

Η Σοφία τα τελευταία 9 χρόνια παίζει μπάσκετ στην ομάδα ΓΑΣ ΑΝΔΡΟΓΕΑΣ, η οποία φέτος κατέκτησε το πρωτάθλημα μπάσκετ κορασίδων Κρήτης με ρεκόρ νικών 14-0. Έχει επιλεγεί μάλιστα 2 φορές σε αποστολές προετοιμασίας της Εθνικής ομάδας και στόχος της είναι να φτάσει στο ανώτατο επαγγελματικό επίπεδο.

 «Η Σοφία είναι μια μαθήτρια με επιμέλεια και υπευθυνότητα. Διαθέτει πλούσιο λεξιλόγιο, εχει άνεση στο λόγο της και ανταποκρίνεται με επιτυχία τόσο στις απαιτήσεις του σχολείου όσο και στις αθλητικές της υποχρεώσεις (μπάσκετ)», δηλώνει η φιλόλογος καθηγήτρια του σχολείου Μαρία Χριστιανού.

Τι λέει όμως η ίδια η Σοφία ; « Ο διαγωνισμός ήταν πρωτόγνωρη εμπειρία και μια μοναδική ευκαιρία να δοκιμάσω τις γνώσεις μου».  Όσο για το πού οφείλει την καλή γνώση της ορθογραφίας, απαντά : « Λατρεύω την ελληνική γλώσσα, σε σημείο που να ψάχνω σπάνιες και δύσκολες λέξεις στα λεξικά ! Αν ασχολείσαι συστηματικά με κάτι, δεν μπορεί παρά να είσαι καλός».

Πέρα από τη νικήτρια όμως, υπήρξαν και άλλοι μαθητές που διακρίθηκαν, ενώ η πλειοψηφία των παιδιών διασκέδασε με τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό. Η Ελισάβετ Ρισσάκη, που διακρίθηκε και αυτή στο διαγωνισμό, βρίσκει την όλη διαδικασία ενδιαφέρουσα και μία καλή αφορμή για να μελετήσουν τα παιδιά τους ορθογραφικούς κανόνες. Όπως εύστοχα επισημαίνει η Ελισάβετ, στο διαγωνισμό διακρίθηκαν και αρκετά παιδιά που δεν είναι άριστοι  μαθητές. Η Θεοδοσία Μαραγκάκη, επίσης από τις διακριθείσες, δηλώνει ότι χάρη στο διαγωνισμό εμπλούτισε το λεξιλόγιό της μαθαίνοντας καινούριες λέξεις. Ως κέρδος με πολλά θετικά στοιχεία θεωρεί το διαγωνισμό και η Ανδρεαδάκη Στέλλα, άλλη μια διακριθείσα, που μέσα από το διάβασμα πολλών λογοτεχνικών βιβλίων μαθαίνει πολλά, μεταξύ των άλλων και ορθογραφία.Τέλος, μια άλλη διακρθείσα, η Κωνσταντίνα Πατεράκη, αναφέρει : «σε έναν τέτοιο διαγωνισμό χρειαζόταν να μελετήσεις "καλά". Οφείλουμε εξάλλου να ξέρουμε καλά την ορθογραφία της ελληνικής γλώσσας».

Η διαδικασία του διαγωνισμού, μετά από 14 χρόνια διοργάνωσής του, είναι πλέον οικεία στους μαθητές που διαγωνίστηκαν σε κοινά θέματα σε επίπεδο τόσο ατομικό όσο και σε επίπεδο τμημάτων (με την εξαγωγή του μέσου όρου των επιδόσεων). Τα παιδιά συμμετείχαν με κέφι και χωρίς άγχος στο διαγωνισμό, έχοντας το επιπλέον κίνητρο της ομαδικής διάκρισης. Χορηγός του διαγωνισμού ήταν και φέτος το Ίδρυμα Τριανταφυλλίδη, που προσέφερε στον καλύτερο ορθογράφο του σχολείου ένα λεξικό του Ιδρύματος (το γνωστό έγκυρο λεξικό του Μ. Τριανταφυλλίδη), ενώ οι 10 καλύτεροι ορθογράφοι κάθε σχολείου βραβεύτηκαν με έπαινο.

sd

Ο διαγωνισμός έδωσε την ευκαιρία της διάκρισης και σε μαθητές με όχι πολύ υψηλές επιδόσεις στα μαθήματα αλλά με πολύ καλές γνώσεις ορθογραφίας, όπως αποδείχτηκε, ενώ στη μάχη των δύο φύλων για την καλύτερη ορθογραφία μόνο ασθενές δεν αποδείχτηκε το γυναικείο, μια και οι καλύτερες επιδόσεις ανήκουν, ως συνήθως, σε κορίτσια.

Για την επιτυχή διοργάνωση του διαγωνισμού συνεργάστηκαν οι φιλόλογοι εκπαιδευτικοί του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου, που αφιέρωσαν αρκετές διδακτικές ώρες για τη διδασκαλία των ορθογραφικών κανόνων και διόρθωσαν τα γραπτά των μαθητών. Για την καλύτερη μάλιστα προετοιμασία των μαθητών μοιράστηκε σ’  όλους τους μαθητές πρωτότυπο διδακτικό υλικό που έχει δημιουργηθεί από τους φιλόλογους του σχολείου, με ορθογραφικούς κανόνες και ασκήσεις ορθογραφίας (ο ορθογραφικός οδηγός και οι ασκήσεις είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα www.polioxni.wordpress.com στην ενότητα «ορθογραφία»).

Στόχος των εκπαιδευτικών είναι να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο οι μαθητές στην ορθή χρήση της Νεοελληνικής Γλώσσας. Κοινή διαπίστωση τους είναι ότι «τα παιδιά με το διαγωνισμό απέκτησαν κίνητρο και επέδειξαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ορθογραφία. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά το διαγωνισμό ρωτάνε πολύ πιο συχνά για την ορθογραφία των λέξεων απ’  ό,τι παλαιότερα».

Εν τέλει, η όλη διαδικασία επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά το ότι ο καλύτερος τρόπος να μάθεις κάτι είναι παίζοντας. Το στοιχείο του παιχνιδιού, ωστόσο, τόσο αρεστό στα παιδιά, απουσιάζει από τη σύγχρονη εκπαιδευτική διαδικασία, χωρίς να αξιοποιείται δημιουργικά. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός ορθογραφίας, πάντως,  μπορεί να δείξει το δρόμο …

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση