ΚΟΣΜΟΣ
Θύμα του κορωνοϊού και η μπύρα
Δυσάρεστα νέα για πολλές γερμανικές ζυθοποιίες, που βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.
SHARE:
Εκδρομές με φίλους αναβάλλονται, αθλητικές συναντήσεις ματαιώνονται, εστιατόρια παραμένουν κλειστά. Δυσάρεστα νέα για πολλές γερμανικές ζυθοποιίες, που βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.
Ο ήλιος μας χαμογελά εδώ και τέσσερις εβδομάδες, οι θερμοκρασίες παραμένουν ευχάριστες έως υψηλές για την εποχή και η Μπούντεσλιγκα, το γερμανικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου, μπαίνει στην τελική ευθεία. Σε μία φυσιολογική ζωή όλα θα ήταν ιδανικά για μία απολαυστική έξοδο σε μπυραρία και ακόμα περισσότερο σε υπαίθρια μπυραρία, στο παραδοσιακό γερμανικό Biergarten. Μόνο που οι μπυραρίες είναι κλειστές και η Μπούντεσλιγκα διακόπτεται λόγω κορονοϊού. Μαύρα μαντάτα για τις 1.500 ζυθοποιίες που δραστηριοποιούνται στη γερμανική αγορά, καθώς ο τζίρος υποχωρεί συνεχώς, ενώ πολλές αντιμετωπίζουν πλέον άμεσο κίνδυνο χρεοκοπίας.
Όπως επισημαίνει η Γερμανική Ένωση Ζυθοποιών (DBB) ιδιαίτερα οι μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου δεν μπορούν να επιβιώσουν χωρίς την τροφοδοσία εστιατορίων, πανδοχείων και συναφών επιχειρήσεων, η οποία φτάνει μέχρι και το 90% του τζίρου. "Αυτός ο τζίρος έχει εξαφανιστεί, απλά δεν υπάρχει πλέον", λέει ο εκπρόσωπος των ζυθοποιών Μαρκ Όλιβερ Χούνχολτς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: η ζυθοποιία Moritz Fiege με έδρα το Μπόχουμ, η οποία παράγει πάνω από 10 εκατομμύρια λίτρα μπύρα τον χρόνο και μέχρι πρόσφατα τροφοδοτούσε συνολικά τριακόσια εστιατόρια. Μόνο η βαρελίσια μπύρα έφτανε στο 20% του συνολικού τζίρου. Επιπλέον, η επιχείρηση ήταν ο αποκλειστικός προμηθευτής μπύρας στα εντός έδρας παιχνίδια για τους οπαδούς της Μπόχουμ, ποδοσφαιρικής ομάδας με φανατικό κοινό, που αγωνίζεται σήμερα στη δεύτερη κατηγορία της Μπούντεσλιγκα. Όλα αυτά δεν υπάρχουν πλέον. Ήδη 12 από τους συνολικά 80 εργαζόμενους της επιχείρησης έχουν ενταχθεί σε καθεστώς μερικής απασχόλησης.
Φρένο και στις εξαγωγές premium μπύρας
Φαίνεται παράδοξο, αλλά στις αρχές Μαρτίου οι ζυθοποιίες είχαν καταγράψει μία ανέλπιστη άνοδο στις πωλήσεις, η οποία όμως δεν κράτησε πολύ. Σύμφωνα με εκπροσώπους του κλάδου οφειλόταν μάλλον σε "αγορές πανικού" που έκαναν πολλοί εκείνη την εποχή, περιλαμβάνοντας προφανώς και τη μπύρα στα είδη πρώτης ανάγκης που ήθελαν να αποθηκεύσουν στο ντουλάπι. Κατά τα άλλα η καθοδική πορεία συνεχίζεται, ακόμη και για τους μεγαλύτερους "παίκτες" της αγοράς. Η ζυθοποίία Veltins κάνει λόγο για μείωση τζίρου, ιδιαίτερα στη βαρελίσια μπύρα. Μείωση πωλήσεων καταγράφει και η Krombacher, ο ηγέτης της γερμανικής αγοράς, που πέρσι παρήγαγε συνολικά 600 εκατομμύρια λίτρα μπύρας! ‘Οπως λέει ο εκπρόσωπος της επιχείρισης Πέτερ Λεμ το 15% της παραγωγής πήγαινε στη γαστρονομία, αλλά αυτές οι πωλήσεις έχουν πλέον σταματήσει.
"Μηδέν εις το πηλίκον" και για τις εξαγωγές premium μπύρας, ένα όχι ευκαταφρόνητο κομμάτι της δουλειάς, που απορροφούσε πέρσι το 5% της παραγωγής για την Krombacher. Η Γερμανική Ένωση Ζυθοποιών επισημαίνει μάλιστα ότι οι γερμανικές premium μπύρες είναι περιζήτητες στο εξωτερικό. Μόνο η ιταλική αγορά απορρόφησε πέρσι 340 εκ. λίτρα, ενώ άλλα 180 εκ. λίτρα είχαν εξαχθεί στην Κίνα. Ωστόσο, η έλευση του κορωνοϊού έχει "παγώσει" τις εμπορικές σχέσεις με τους εισαγωγείς. Σύμφωνα με τον Μαρκ Όλιβερ Χούνχολτς μάλλον είναι θέμα χρόνου να καταρρεύσουν και άλλες αγορές στο εξωτερικό.
Η μπύρα θέλει μία "αφορμή"
Ένας επιπλέον επιβαρυντικός παράγοντας είναι οι συνεχείς ακυρώσεις για όλες τις μεγάλες διοργανώσεις, από τις ροκ συναυλίες μέχρι τα λαϊκά πανηγύρια στα χωριά και στην ύπαιθρο. Ακόμη κι ένα γαμήλιο γλέντι ή μία οικογενειακή συνεστίαση ακυρώνεται πλέον, λόγω κορωνοϊού. Είναι ένα βαρύ πλήγμα, ιδιαίτερα για τους "μικρούς" του κλάδου, που δεν έχουν τη δυνατότητα να απευθύνονται σε περισσότερα σημεία πώλησης. "Όταν κανείς δεν μπορεί να συναντηθεί με κανέναν, τότε λείπει και η απαραίτητη αφορμή για κατανάλωση μπύρας", τονίζει ο Μαρκ Όλιβερ Χούνχολτς.
Φυσικά ο κόσμος θα συνεχίσει να πίνει μπύρα και στο σπίτι, αλλά οι ειδικοί εκτιμούν ότι σε συνθήκες καραντίνας η κατανάλωση θα είναι πολύ μικρότερη. Σε κάθε περίπτωση ο εκπρόσωπος των ζυθοποιών υπόσχεται ότι, αν τελειώσει γρήγορα η περιπέτεια του κορωνοϊού, δεν θα υπάρξει πρόβλημα για τον άμεσο ανεφοδιασμό της αγοράς, καθώς τα απαραίτητα αποθέματα λυκίσκου για τη φετεινή παραγωγή είχαν ήδη παραγγελθεί και απορροφηθεί από το 2019. Το πράγμα αλλάζει, βέβαια, αν η περιπέτεια του κορωνοϊού συνεχιστεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα...
Κλάους Ντόιζε / Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου