ΚΟΣΜΟΣ

Στοιχεία χρηστών του Grindr ήταν διαθέσιμα προς πώληση για χρόνια

Δεδομένα συνδρομητών ενδέχεται να είναι ακόμα προσβάσιμα

Στοιχεία χρηστών του Grindr ήταν διαθέσιμα προς πώληση για χρόνια

Οι ακριβείς κινήσεις εκατομμυρίων χρηστών της εφαρμογής γκέι ραντεβού Grindr, συλλέχθηκαν από ένα ψηφιακό δίκτυο διαφημίσεων και διατέθηκαν προς πώληση, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα και τα οποία επικαλείται η Wall Street Journal. 

Οι πληροφορίες ήταν διαθέσιμες προς πώληση, τουλάχιστον από το 2017 και τα αναλυτικά δεδομένα ενδέχεται να είναι ακόμη προσβάσιμα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές. Το Grindr πριν από δύο χρόνια διέκοψε τη διάθεση στοιχείων τοποθεσίας σε διαφημιστικά δίκτυα, «τερματίζοντας τη δυνατότητα τέτοιας συλλογής δεδομένων σήμερα», ανακοίνωσε η εταιρεία.

Η εμπορική χρήση προσωπικών πληροφοριών, η οποία δεν έχει αναφερθεί προηγουμένως, καταδεικνύει την ακμάζουσα αγορά για τις ενίοτε προσωπικές λεπτομέρειες σχετικά με τους χρήστες, που μπορούν να συλλεχθούν από κινητές συσκευές. Ένας αξιωματούχος της Καθολικής Εκκλησίας των ΗΠΑ αποκαλύφθηκε πέρυσι ως χρήστης του Grindr, σε ένα περιστατικό που έλαβε μεγάλη προβολή και αφορούσε ανάλυση παρόμοιων δεδομένων. 

Αξιωματούχοι εθνικής ασφάλειας, έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για το θέμα: Τα δεδομένα του Grindr χρησιμοποιήθηκαν ως μέρος μιας επίδειξης, για διάφορες κυβερνητικές υπηρεσίες των ΗΠΑ σχετικά με τους κινδύνους από εμπορικά διαθέσιμες πληροφορίες, σύμφωνα με ένα άτομο που συμμετείχε στην παρουσίαση. 

''Οι πελάτες μιας εταιρείας διαφήμισης κινητών τηλεφώνων είχαν επί χρόνια τη δυνατότητα, να αγοράζουν μαζικά δεδομένα κίνησης τηλεφώνων που περιλάμβαναν πολλούς χρήστες του Grindr'', δήλωσαν άτομα που γνωρίζουν το θέμα.

Τα δεδομένα δεν περιείχαν προσωπικές πληροφορίες, όπως ονόματα ή αριθμούς τηλεφώνων. Αλλά, τα στοιχεία του Grindr ήταν σε ορισμένες περιπτώσεις αρκετά λεπτομερή ώστε να συμπεραίνουν πράγματα, όπως ερωτικές συναντήσεις μεταξύ συγκεκριμένων χρηστών με βάση την εγγύτητα της συσκευής τους μεταξύ τους, καθώς και να εντοπίζουν στοιχεία για την ταυτότητα των ανθρώπων, τους χώρους εργασίας και τις διευθύνσεις του σπιτιού τους, με βάση τα μοτίβα, τις συνήθειες και τις ρουτίνες τους. 

«Από τις αρχές του 2020, η Grindr μοιράζεται λιγότερες πληροφορίες με διαφημιστικούς συνεργάτες, από οποιαδήποτε από τις μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες και τους περισσότερους από τους ανταγωνιστές μας», ανέφερε σε δήλωση του εκπρόσωπος της Grindr. Είπε ότι, η εταιρεία πληρώνει ένα τίμημα για τη μείωση των δεδομένων που διατίθενται, συμπεριλαμβανομένης της χαμηλότερης ποιότητας των διαφημίσεων για τους χρήστες και μικρότερων εσόδων. Ο εκπρόσωπος πρόσθεσε: «Οι δραστηριότητες που έχουν περιγραφεί, δεν θα ήταν δυνατές με τις τρέχουσες πρακτικές απορρήτου της Grindr, τις οποίες εφαρμόζουμε εδώ και δύο χρόνια».

Τα δεδομένα εντοπισμού τοποθεσίας χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο, για λόγους πέραν του προβλεπόμενου σκοπού τους. Ερευνητές εντόπισαν φέτος, ίχνη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία πριν γίνει δημόσια γνωστή, παρακολουθώντας χαρακτηριστικά των χαρτών Google Maps που είχαν σχεδιαστεί, για να δείχνουν καθυστερήσεις στην κυκλοφορία. Αργότερα, η Google απενεργοποίησε αυτές τις λειτουργίες για να αποφύγει την κατάχρηση τους, με τρόπους που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ασφάλεια, όσων βρίσκονταν επί τόπου. 

Το Grindr το 2019 δήλωσε ότι ήταν η μεγαλύτερη εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο για ομοφυλόφιλους, αμφιφυλόφιλους, τρανς και queer ανθρώπους, με «εκατομμύρια καθημερινούς χρήστες που χρησιμοποιούν την τεχνολογία μας, που βασίζεται στην τοποθεσία σε σχεδόν κάθε χώρα, σε κάθε γωνιά του πλανήτη».

Όταν η εταιρεία άρχισε να μοιράζεται δεδομένα τοποθεσίας των χρηστών της με τα διαφημιστικά δίκτυα, τα στελέχη της εταιρείας πίστευαν ότι τα δεδομένα δεν εγκυμονούσαν τέτοιου είδους κινδύνους για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, σύμφωνα με έναν πρώην υψηλόβαθμο υπάλληλο. ''Εκείνη την εποχή, στελέχη της διαφημιστικής βιομηχανίας είχαν πει στην Grindr, ότι οι υπερτοπικές διαφημίσεις για καταστήματα που βρίσκονταν ακριβώς δίπλα στους χρήστες τους, θα αναδιαμόρφωναν τους προϋπολογισμούς μάρκετινγκ'', δήλωσε ο πρώην υπάλληλος.

Η ιδέα ήταν ότι, μέσω των λεγόμενων διαφημίσεων πραγματικού χρόνου, οι χρήστες θα λάμβαναν στοχευμένα μηνύματα σχετικά με τα πλησιέστερα εστιατόρια, μπαρ ή ξενοδοχεία. 

Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η διαφήμιση σε πραγματικό χρόνο, είναι ότι κάθε φορά που ένας χρήστης smartphone ανοίγει μια εφαρμογή ή έναν ιστότοπο που διαθέτει διαθέσιμο διαφημιστικό χώρο, η συσκευή μοιράζεται δεδομένα σχετικά με το τηλέφωνο με ένα διαφημιστικό δίκτυο, για να βοηθήσει στις στοχευμένες διαφημίσεις.

Τα δεδομένα αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν την ακριβή γεωγραφική θέση του τηλεφώνου, εάν ο χρήστης έχει δώσει σε μια εφαρμογή την άδεια να τη γνωρίζει, καθώς και δημογραφικά δεδομένα σχετικά με τον ιδιοκτήτη και λεπτομερή αρχεία καταγραφής, σχετικά με την κατάσταση του τηλεφώνου. Οι περισσότεροι χρήστες επιλέγουν να μοιραστούν την τοποθεσία με το Grindr, προκειμένου να συνδεθούν με άλλους χρήστες που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση. Αυτή η λειτουργικότητα είναι που την έκανε ελκυστική ως εφαρμογή, όταν ιδρύθηκε το 2009.

Σε μια αυτοματοποιημένη διαδικασία που εξελίσσεται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, οι διαφημιστές υποβάλλουν προσφορές για την προβολή μιας διαφήμισης και κερδίζει ο πλειοδότης με την υψηλότερη προσφορά. Οι καταναλωτές αγνοούν σε μεγάλο βαθμό, ότι η διαδικασία αυτή λαμβάνει χώρα στις συσκευές τους, κάθε φορά που φορτώνουν μια εφαρμογή ή μια ιστοσελίδα και πόσα δεδομένα μοιράζονται με τρίτους.

Οι περισσότερες εφαρμογές συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία διαφημίσεων σε πραγματικό χρόνο, που εκθέτουν τα στοιχεία σε εκατοντάδες ή χιλιάδες άγνωστα μέρη. Ωστόσο, το Grindr και άλλες εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί για να ενθαρρύνουν τους χρήστες να μοιράζονται την τοποθεσία τους, δημιουργούν συγκεκριμένα σύνολα δεδομένων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, για την συγκέντρωση δεδομένων σχετικά με μεμονωμένους χρήστες. 

Η ομοφυλοφιλία παραμένει νομικά, έγκλημα σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο και τέτοια σύνολα δεδομένων, θα μπορούσαν να θέσουν τους ανθρώπους σε κίνδυνο δίωξης και τιμωρίας, με την ποινή σε ορισμένες χώρες να είναι ο θάνατος. Η Grindr δήλωσε ότι, δεν προβάλλει διαφημίσεις σε περιοχές όπου το να είσαι γκέι είναι παράνομο, γεγονός που κρατά τις πληροφορίες αυτών των χρηστών εκτός διαφημίσεων, σε πραγματικό χρόνο.

Ακόμη και σε χώρες, όπου το να είσαι γκέι είναι νόμιμο, μπορεί να λειτουργήσει ως υλικού εκβιασμού για ανθρώπους που δεν έχουν κάνει coming out. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ παρενέβη για να υποχρεώσει μια κινεζική εταιρεία, να αποχωρήσει από το Grindr για λόγους εθνικής ασφάλειας το 2019 -επικαλούμενη τον κίνδυνο εκβιασμού με τη χρήση των δεδομένων της εφαρμογής, καθώς και την πιθανότητα η κινεζική κυβέρνηση να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα της εφαρμογής για παρακολούθηση. 

Και όλοι αυτοί οι κίνδυνοι δεν είναι υποθετικοί.

''Πελάτες της εταιρείας διαφημίσεων UM ήταν σε θέση, να αγοράσουν τα μαζικά δεδομένα κινήσεων τηλεφώνων που περιλάμβαναν πολλούς χρήστες του Grindr, τουλάχιστον από το 2017 και ενδεχομένως νωρίτερα'', δήλωσαν άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα. Οι περισσότεροι «μεσίτες πληροφοριών τοποθεσίας» αφαιρούν τα ονόματα των εφαρμογών, από τις οποίες προέρχονται τα δεδομένα. Σε ορισμένα από τα δεδομένα της UM όμως, η εταιρεία συμπεριέλαβε το όνομα των εφαρμογών, από τις οποίες προήλθαν οι πληροφορίες τοποθεσίας.

Η UM, η οποία ήταν γνωστή ως UberMedia πριν αλλάξει το όνομα της πέρυσι, είχε πρόσβαση στα δεδομένα του Grindr από το διαφημιστικό δίκτυο MoPub, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Στη συνέχεια, η UM τα διέθεσε προς πώληση στους πελάτες της. Το Twitter κατείχε την MoPub εκείνη την εποχή, αλλά πέρυσι πούλησε την εταιρεία διαφημίσεων για κινητά τηλέφωνα, για 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Η AppLovin, ο νέος ιδιοκτήτης της MoPub, δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό. Η UM πωλήθηκε πέρυσι στην Near Pte, με έδρα τη Σιγκαπούρη. Ltd. 

Μέσω μιας εκπροσώπου του, το Twitter ανακοίνωσε: «Η UberMedia ήταν συνεργάτης της MoPub. Όπως όλοι οι συνεργάτες, υπόκειντο στη συμφωνία αγοράς της MoPub και στους περιορισμούς χρήσης δεδομένων». Το Twitter διαβεβαίωσε ότι, οι πολιτικές του περιείχαν περιορισμούς σχετικά με τη μεταπώληση δεδομένων, αλλά αρνήθηκε να τους διευκρινίσει. 

«Κάθε μία οντότητα στο διαφημιστικό οικοσύστημα, έχει πρόσβαση στις πληροφορίες που μοιράζεται το Grindr και κάθε άλλη εφαρμογή, που χρησιμοποιεί το σύστημα προσφορών σε πραγματικό χρόνο. Αυτό σημαίνει, ότι χιλιάδες οντότητες έχουν τέτοια πρόσβαση», δήλωσε εκπρόσωπος του νέου ιδιοκτήτη του UM, της Near. Η εταιρεία αμφισβήτησε επίσης, ότι τα δεδομένα τοποθεσίας που έχουν απογυμνωθεί από προσωπικές πληροφορίες όπως ονόματα, email ή αριθμούς τηλεφώνου, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ταυτοποίηση συγκεκριμένων ατόμων.

Πέρυσι, οι καθολικές εκδόσεις Pillar ανακοίνωσαν πως απέκτησαν εμπορικά διαθέσιμα δεδομένα, που της επέτρεπαν να παρακολουθεί τη χρήση του Grindr από άτομα. Η Διάσκεψη Καθολικών Επισκόπων των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι, ένας από τους ανώτερους αξιωματούχους της παραιτήθηκε από τη θέση του, αφού τον προσέγγισαν σχετικά με τα ευρήματα που τον αναγνώριζαν ως χρήστη της εφαρμογής. 

Εκπρόσωπος των Pillar αρνήθηκε να σχολιάσει.

Η Grindr ανταπάντησε πως δεν πιστεύει ότι υπήρξε η πηγή των δεδομένων, αλλά αναγνώρισε ότι ήταν θεωρητικά πιθανό, να είχε συλλέξει δεδομένα ένας διαφημιστικός συνεργάτης.

 

 

Πηγή:Lifo

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση