ΚΟΣΜΟΣ
Σουέζ: Η Αίγυπτος κατηγορεί τον καπετάνιο του Ever Given για το «μποτιλιάρισμα»- Τι αποζημίωση ζητάει
Το ερώτημα για το ποιος ευθύνεται για το ατύχημα βρίσκεται στο επίκεντρο μιας διαμάχης σχετικά με το πόση αποζημίωση πρέπει να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες του πλοίου.
SHARE:
Αιγύπτιοι αξιωματούχοι κατηγορούν τον κυβερνήτη του Ever Given ότι έχασε τον έλεγχο του τεράστιου πλοίου και χτύπησε την ζωτική όχθη της πλωτής οδού μπλοκάροντας το κανάλι του Σουέζ για σχεδόν μια εβδομάδα τον Μάρτιο.
Το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Give nπεριστράφηκε αριστερά και δεξιά προτού σφηνώσει στην όχθη του καναλιού, δήλωσε ο Sayed Sheisha, επικεφαλής ερευνητής της Αρχής του καναλιού του Σουέζ.
«Ο καπετάνιος εξέδωσε οκτώ εντολές εντός 12 λεπτών καθώς προσπάθησε να επαναφέρει το πλοίο σε ευθυγράμμιση», είπε.
Το ερώτημα για το ποιος ευθύνεται για το ατύχημα βρίσκεται στο επίκεντρο μιας διαμάχης σχετικά με το πόση αποζημίωση πρέπει να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες του πλοίου. Οι αιγυπτιακές αρχές κατέλαβαν το πλοίο τον Απρίλιο και τώρα απαιτούν 550 εκατ. δολάρια για την κάλυψη των χαμένων εσόδων, των ζημιών στο κανάλι και του κόστους διάσωσης του πλοίου.
Ούτε η ιαπωνική εταιρεία που κατέχει το πλοίο, Shoei Kisen Kaisha, ούτε η εταιρεία που διαχειρίζεται το πλοίο, Bernhard Schulte Shipmanagement, έχουν έχει σχολιάσει σχετικά.
Δικηγόρος της ιαπωνικής εταιρείας κατηγόρησε στο παρελθόν την Αρχή της διώρυγας του Σουέζ ότι επέτρεψε στο πλοίο να εισέλθει στο κανάλι κατά τη διάρκεια τεράστιας αμμοθύελλας που συνέβαινε εκείνη την περίοδο στην Αίγυπτο. Οι αρχικές έρευνες για το ατύχημα επικεντρώθηκαν στις καιρικές συνθήκες και σε μια ξαφνική ριπή ανέμου.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, το τμήμα προσφυγών στο Οικονομικό Δικαστήριο της Ισμαηλία εξέτασε τις ηχογραφήσεις που δείχνουν ότι υπήρχαν διαφωνίες μεταξύ των κυβερνητών της Αρχής του καναλιού του Σουέζ και του κέντρου ελέγχου της σχετικά με το εάν το πλοίο έπρεπε να εισέλθει στο κανάλι, όπως αναφέρουν στην Wall Street Journal άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Οι δικηγόροι που εκπροσωπούν τη Shoei Kisen Kaisha δήλωσαν ότι η αρχή δεν έπρεπε να επιτρέψει στο πλοίο να εισέλθει στην πλωτή οδό και ότι το πλοίο θα έπρεπε να συνοδεύεται από τουλάχιστον δύο ρυμουλκά.
Το UK P&I Club, που έχει ασφαλίσει το Ever Given, δήλωσε ότι ο ασφαλιστής και οι ιδιοκτήτες του πλοίου έχουν δεσμευτεί για μια δίκαιη και φιλική επίλυση του θέματος, σε σχόλια που έγιναν το Σάββατο προτού όμως οι αιγυπτιακές αρχές μιλήσουν εναντίον του καπετάνιου.
Το Ever Given, ένα από τα μεγαλύτερα φορτηγά πλοία στον κόσμο, κόλλησε στο κανάλι του Σουέζ στις 23 Μαρτίου, προκαλώντας παγκόσμιο χάος στην εφοδιαστική αλυσίδα καθώς εκατοντάδες πλοία συσσωρεύτηκαν και στις δύο πλευρές του καναλιού.
Το πλοίο ελευθερώθηκε στις 29 Μαρτίου μετά από έξι ημέρες προσπαθειών από Αιγύπτιους μηχανικούς και ναυτικούς με τη βοήθεια μιας ολλανδικής εξειδικευμένης εταιρείας διάσωσης.
Οι αιγυπτιακές αρχές έθεσαν υπό περιορισμό το πλοίο στις 12 Απριλίου και αρνούνται να το του επιτρέψουν να αποχωρήσει έως ότου οι Ιάπωνες ιδιοκτήτες του συμφωνήσουν να πληρώσουν αποζημίωση. Η Αρχή του καναλιού του Σουέζ ζήτησε αρχικά πάνω από 900 εκατ. δολάρια, αλλά αργότερα μείωσε το ποσό που ζήτησε ως αποζημίωση.
«Υπολογίσαμε αρχικά την αξία του φορτίου του πλοίου σε 3 δισ. δολάρια. Το μερίδιό μας σε αυτή της αξία καθορίστηκε στα 912 εκατ. δολάρια για τα κόστη που προαναφέρθηκαν. Όταν οι πλοιοκτήτες επέστρεψαν σε εμάς λέγοντας ότι η αξία του φορτίου ήταν 750 εκατ. δολάρια, μειώσαμε το ποσό που ζητάμε», είπε ο Sheisha.
Το πλοίο, μαζί με το φορτίο περίπου 18.000 εμπορευματοκιβωτίων και το πλήρωμά του από Ινδούς ναυτικούς, παραμένει σε αγκυροβόλιο στη λίμνη Great Bitter.
Ο Sheisha δήλωσε στους δημοσιογράφους στα κεντρικά γραφεία της Αρχής του καναλιού του Σουέζ την Κυριακή ότι το ίδρυμα είχε ολοκληρώσει τη δική του έρευνα για την αιτία του ατυχήματος, κατηγορώντας το περιστατικό για λάθη που έκανε ο καπετάνιος.
Είπε ότι το πλοίο στράφηκε προς τα δεξιά καθώς μπήκε στο κανάλι και ότι ο καπετάνιος προσπάθησε να τραβήξει το πλοίο πίσω στο κέντρο. Είπε επίσης ότι ο καπετάνιος επιταχύνθηκε όταν είδε ότι το πλοίου αντιδρούσε πολύ αργά. Το πλοίο στράφηκε αντίθετα προς τα αριστερά και μετά προς τα δεξιά ξανά πριν χτυπήσει στην όχθη του καναλιού, πρόσθεσε ο Sheisha.
Η υπόθεση στο Οικονομικό Δικαστήριο της Ισμαηλία σχετικά με την τύχη του πλοίου συνεχίζεται, αλλά και τα δύο μέρη ζήτησαν να αναβληθεί η διαδικασία έως τις 20 Ιουνίου.
Η Αρχή του καναλιού του Σουέζ έστειλε τα αποτελέσματα της έρευνάς της στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, γνωστοποίησε ο Sheisha, αλλά είπε ότι οι Αιγύπτιοι αξιωματούχοι δεν θα δημοσιοποιήσουν την πλήρη έκθεση στο κοινό κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για την αποζημίωση.
Να σημειωθεί ότι δεν έχει επιτραπεί στο πλήρωμα του πλοίου να το εγκαταλείψει από τότε που έπιασε στεριά. Οι ηγέτες της Ένωσης που εκπροσωπούν το πλήρωμα δήλωσαν ότι οι ναυτικοί έχουν υποστεί καλή μεταχείριση, αλλά έχουν εκφράσει την ανησυχία τους ότι θα μπορούσαν να παγιδευτούν στην Αίγυπτο επ 'αόριστον εάν η διαφορά δεν επιλυθεί γρήγορα.
Σε δύο μέλη του πληρώματος δόθηκε άδεια να φύγουν στις 15 Απριλίου για επείγοντες προσωπικούς λόγους, σύμφωνα με την Αρχή του καναλιού του Σουέζ.