ΚΟΣΜΟΣ
Σαγκάη: «Έμφραγμα» στις εξαγωγές λόγω lockdown
H παρατεταμένη αυστηρή καραντίνα στη Σαγκάη παρατείνει και τα προβλήματα εφοδιασμού σε ολόκληρο τον κόσμο. Προειδοποιήσεις από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Οικονομίας του Κιέλου
Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ πρέπει να υπολογίζουν με νέες καθυστερήσεις και ελλείψεις στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρονικών ειδών από τον εμπορικό κόμβο της Σαγκάης.
Πρόκειται για προειδοποίηση του Βίνσεντ Στάμερ, οικονομολόγου από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Οικονομίας του Κιέλου. Ο Στάμερ δήλωσε στην Deutsche Welle ότι οι εξαγωγές από το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, τη Σαγκάη, έχουν μειωθεί κατά 1/3. Γεγονός που σημαίνει μείωση των εξαγωγών κατά 30% στον υπόλοιπο κόσμο. Ο Γερμανός ειδικός ανέβασε μάλιστα στο Twitter ένα γράφημα που δείχνει ότι ο όγκος φορτίων που αναχωρούν από τη Σαγκάη, μειώθηκε απότομα, ενώ ο όγκος σε άλλα κινεζικά λιμάνια έχει παραμείνει σταθερός.
Η Σαγκάη έχει μετατραπεί κάτι σαν το σημείο μηδέν του μεγαλύτερου κύματος Covid-19 που έπληξε την Κίνα από τότε που ξεκίνησε η πανδημία, πάνω από δύο χρόνια. Με πληθυσμό 26 εκ. κατοίκους, η πόλη-λιμάνι βρίσκεται σε αυστηρό lockdown από τις 28 Μαρτίου. Τόσο αυστηρό που υπάρχουν εργάτες που αναγκάζονται να κοιμούνται στα εργοστάσια.
Καθυστερήσεις στα καταναλωτικά είδη
Γύρω από την Σαγκάη οι επιχειρήσεις ειδικεύονται στην εξαγωγή καταναλωτικών αγαθών, όπως τάμπλετ και τηλεοράσεις, όπως και πιο εξελιγμένα και ενδιάμεσα ηλεκτρονικά προϊόντα που χρησιμοποιούνται στη Δύση. Ο Στάμερ λέει ότι η παραγωγή τρέχει με αργούς ρυθμούς στην περιοχή αυτή και τα εμπορεύματα φτάνουν γρήγορα στο λιμάνι για να φορτωθούν σε ειδικά πλοία μεταφοράς. Οι καθυστερήσεις στον ναυτιλιακό κλάδο έχουν ενταθεί παρά τις διαβεβαιώσεις κινέζων αξιωματούχων ότι η κίνηση στα λιμάνια ελάχιστα θα επηρεάσει την κινητικότητα των πλοίων. Αλλά εικόνες που δημοσιεύτηκαν σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης από πηγές, όπως το Marine Traffic, δείχνουν την έκταση των καθυστερήσεων με δεκάδες πλοία να είναι αγκυροβολημένα στα ανοιχτά της Σανγκάης, χωρίς φορτίο. Οι καθυστερήσεις θα γίνουν αισθητές στην Ευρώπη σε περίπου δύο μήνες, επειδή τα φορτηγά πλοία χρειάζονται 5 με 6 εβδομάδες για να προσεγγίσουν το λιμάνι του Αμβούργου κι άλλες δύο εβδομάδες για την εκφόρτωση και την παράδοση των εμπορευμάτων.
Ο Γερμανός οικονομολόγος προέβλεψε ότι τα καταναλωτικά αγαθά θα γίνουν πιο ακριβά αυτό το καλοκαίρι προσθέτοντας ότι η Γερμανία θα μπορούσε να είναι μεταξύ εκείνων των χωρών που θα επηρεαστούν περισσότερο από τις καθυστερήσεις, καθώς σχεδόν το 1/3 του θαλάσσιου εμπορίου μεταξύ Κίνας και της μεγαλύτερης οικονομίας στην Ευρώπη διακινείται μέσω του λιμανιού της Σανγκάης. Με την άποψη αυτή συμφώνησε και ο Μαξιμίλιαν Μπούτεκ, οικονομικός εκπρόσωπος της Γερμανίας στην Κίνα. Προς το παρόν οι καθυστερήσεις στο εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών ανέρχονται στο 5 και 8%. Μιλώντας τις προάλλες στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων dpa, ο Μπούτεκ είπε ότι οι παραδόσεις μέσω άλλων λιμανιών δεν επαρκούν για να περιορίσουν την απώλεια. Παραδέχθηκε ωστόσο ότι το ίδιο το λιμάνι της Σαγκάης δεν αποτελεί το κύριο πρόβλημα και την κύρια εστία καθυστερήσεων. Οι πραγματικές καθυστερήσεις προκαλούνται από τη μεταφορά εμπορευμάτων από τα εργοστάσια προς το λιμάνι.
Καθυστερήσεις και στην ανάκαμψη τη οικονομίας
Πάντως οι νέες καθυστερήσεις είναι βέβαιο ότι θα επιδεινώσουν την κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας από τότε που κορυφώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο λόγω των πρώτων περιορισμών για τον Covid-19 την άνοιξη του 2020. Η πανδημία ανάγκασε αρχικά στο κλείσιμο μεγάλων τμημάτων της παγκόσμιας οικονομίας, γεγονός που οδήγησε εταιρείες εμπορευμάτων να ακυρώσουν τα δρομολόγια με την ναυτιλία. Αυτό είχε ως συνέπεια την ακινησία δεκάδων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν αγκυροβολήσει στις ακτές δυτικών και κινεζικών λιμανιών, συχνά σε λάθος τοποθεσία. Το αποτέλεσμα; Οι ασυνήθιστα μεγάλες καθυστερήσεις στην ανάκαμψη τα τελευταία δύο χρόνια στα ¾ των λιμανιών του κόσμου. Πέρυσι έκλεισαν άλλα δύο κινεζικά λιμάνια γεγονός που επιδείνωσε τις ελλείψεις στο λιανικό εμπόριο και σε προϊόντα μεταποίησης. Η οικονομία της Γερμανίας αναπτύχθηκε μόνο κατά 2,7% το 2021, αντί 4,7%, όπως είχε προβλεφθεί, ο δε πληθωρισμός έφτασε σε επίπεδο ρεκόρ 30ετίας. Περιγράφοντας την παγκόσμια εικόνα, ο οικονομολόγος Στάμερ δήλωσε στην DW ότι περίπου ένα 12% των εμπορευμάτων που διακινούνται σε ολόκληρο τον κόσμο με εμπορευματοκιβώτια βρίσκονται εγκλωβισμένα σε αγκυροβολημένα πλοία. Το σύνηθες είναι κάτω από το 6%, ενώ το υψηλότερο που καταγράφηκε ήταν 14% στα τέλη του περασμένου καλοκαιριού.
Αξιωματούχοι από την Σαγκάη υποσχέθηκαν τις προάλλες να χαλαρώσουν τους ελέγχους για την πανδημία στους οδηγούς φορτηγών, ώστε να επιταχυνθούν οι παραδόσεις. Οι οδηγοί φορτηγών που φέρνουν εμπορεύματα στη Σαγκάη πρέπει να περάσουν πολλά σημεία ελέγχου και τεστ που ανάγκασαν ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες και οδηγούς να αποφεύγουν εντελώς την περιοχή. Το λοκντάουν φαίνεται να χαλαρώνει κι αυτό θα εξομαλύνει και θα επιταχύνει τη διέλευση φορτηγών προς το λιμάνι. «Η διαίσθησή μου λέει ότι μπορεί να χειροτερέψουν οι καθυστερήσεις πριν βελτιωθούν» προειδοποιεί όμως ο Στάμερ. Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού «δεν θα επανέλθουν στο φυσιολογικά επίπεδα φέτος», καταλήγει.