ΚΟΣΜΟΣ
Πώς ο Πούτιν θα εκμεταλλευθεί το λιώσιμο των πάγων στην Αρκτική
Προσβλέπει σε μεγάλη αύξηση εξαγωγών αερίου διαμέσου της Βόρειας Θάλασσας
SHARE:
Ενα τολμηρό εγχείρημα αποπειράται ο Βλαντιμίρ Πούτιν να εφαρμόσει στην Αρκτική, εκμεταλλευόμενος τις επιπτώσεις από την υπερθέρμανση του πλανήτη και τις εκεί πρώτες ύλες: εφόσον λιώνουν οι πάγοι στην εν λόγω περιοχή στις βόρειες ακτές της Σιβηρίας, κοντά σε εγκαταστάσεις πρώην γκουλάγκ, έχει σχεδιάσει να κατασκευαστεί εκεί ο πρώτος πλωτός πυρηνικός αντιδραστήρας του κόσμου, ο οποίος φέρει το βαρύγδουπο όνομα «Ακαδημαϊκός Λομονόσοφ». O αντιδραστήρας θα βρίσκεται πέραν της μικρής παραθαλάσσιας πόλης Πεβέκ και θα ηλεκτροδοτεί μια σειρά από σχέδια εκμετάλλευσης του ορυκτού πλούτου της περιφέρειας αυτής, ήτοι του χρυσού, του λιθίου, του χαλκού, του ψευδαργύρου και άλλων. Ο Βλαντιμίρ Πούτιν επιδιώκει μέσω του Δρόμου της Βόρειας Θάλασσας (ΝSR) να συνεχίσει να αυξάνει δραστικά τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου από το 1,5 εκατομμύριο τόνους το 2000 στα 33 εκατομμύρια τόνους το 2020 και τα 80 εκατομμύρια τόνους το 2024.
Μέσω του Δρόμου της Βόρειας Θάλασσας η Ρωσία εξήγαγε πέρυσι 33 εκατ. τόνους υγροποιημένου αερίου και στόχος είναι τα 80 εκατ. τόνοι το 2024.
Το λιμάνι της Πεβέκ λειτουργεί χωρίς πάγους μόνο τέσσερις μήνες τον χρόνο, αλλά στόχος είναι να αναδειχθεί σε κόμβο για την εμπορική ναυτιλία εντός του πλαισίου του Δρόμου της Βόρειας Θάλασσας, ειδικά εφόσον η κλιματική αλλαγή προκαλεί τήξη των πάγων και διευκολύνει το πέρασμα διαμέσου της Αρκτικής. Επίσης, η ηλεκτρική ενέργεια από τον «Ακαδημαϊκό Λομονόσοφ» στόχο έχει να βοηθήσει την Πεβέκ να γίνει πύλη για την περιοχή της Τσοκότκα, η οποία είναι κοντά στην Αλάσκα και έχει εδάφη πολύ πλούσια σε χρυσό, χαλκό, ασήμι, λίθιο και άλλα μέταλλα. «Χωρίς το λιμάνι δεν θα υπήρχε Πεβέκ», λέει ο αντιδήμαρχος της πόλης, Μαξίμ Ζουρμπίν. Εν τω μεταξύ, δεν φαίνεται να ανησυχεί κανείς για την εγκατάσταση πυρηνικού αντιδραστήρα στην περιοχή αυτή. «Γιατί να φοβηθούμε τον αντιδραστήρα; Αλλωστε, εμείς οι Ρώσοι πλέον δεν φοβόμαστε για τίποτε, μιας και έχουμε ζήσει πολλά», λέει ο Ιγκόρ Ρανάφ, ντόπιος επιχειρηματίας. «Γνωρίζουμε πως το εργοστάσιο έχει κατασκευαστεί με την τελευταία τεχνολογία και είναι ασφαλές». Την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του Δρόμου της Βόρειας Θάλασσας έχει αναλάβει ο κρατικός όμιλος πυρηνικής ενέργειας Rosatom, o oποίος ανέθεσε την κατασκευή του «Ακαδημαϊκού Λομονόσοφ» και είναι αρμόδιος για τα παγοθραυστικά που κινούνται με πυρηνική ενέργεια. Αυτά αναμένεται να βοηθήσουν την πλοήγηση πέριξ της Αρκτικής καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Οπως αναφέρουν οι Financial Times, αυτό θα καταστεί εφικτό περίπου το 2025. Δύο παγοθραυστικά αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται στην Αγία Πετρούπολη και έργο τους θα είναι να συνοδεύουν και να διευκολύνουν τα εμπορικά πλοία διαμέσου της Βόρειας Θάλασσας.
Εάν, λόγου χάριν, ένα πλοίο ξεκινήσει από το Μπουσάν της Νότιας Κορέας με προορισμό το Ρότερνταμ της Ολλανδίας θα χρειαστεί διαμέσου του Δρόμου της Βόρειας Θάλασσας ένα ταξίδι 27-28 ημερών εν συγκρίσει με τη νότια πορεία διαμέσου του Σουέζ, που θα απαιτήσει 41 με 42 ημέρες, σύμφωνα με τη Rosatom. Οπως επισημαίνει, τέλος, ο πρώτος αντιπρόεδρος της εταιρείας, Κιρίλ Κομαρόφ, «δώδεκα ημέρες είναι διαφορά σημαντική, όταν μεταφέρεις εμπορεύματα αξίας 1 δισ. δολαρίων, λόγου χάριν».