ΚΟΣΜΟΣ
Πέφτει συνεχώς η στάθμη του Ρήνου, από την ξηρασία
Στερεύει η βασικότερη εμπορική οδός της Ευρώπης – Το 2018 όταν τα νερά του ποταμού είχαν υποχωρήσει σε ιστορικά χαμηλά η βιομηχανική παραγωγή στη Γερμανία είχε μειωθεί κατά 5 δισ. ευρώ
Απειλή για τον ποταμό Ρήνο, τη σημαντικότερη εμπορική οδό της βιομηχανικής Ευρώπης, αποτελεί η κλιματική αλλαγή και ιδιαίτερα η ξηρασία. Η στάθμη των νερών του ποταμού βρίσκεται ξανά στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών, θυμίζοντας μέρες του 2018 όταν είχε σταματήσει σχεδόν εκεί κάθε μεταφορική δραστηριότητα.
Από το Ρήνο μεταφέρονται κάθε χρόνο χιλιάδες τόνοι εμπορευμάτων σε όλη την ΕΕ. Είναι ενδεικτικό ότι σε αυτόν κυκλοφορούν σχεδόν 9.000 πλοία και φορτηγίδες που μεταφέρουν καύσιμα, σιδηρομετάλλευμα, άλλες πρώτες ύλες αλλά και προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Μέχρι πρόσφατα μια μέση φορτηγίδα μπορούσε να φορτώσει εμπόρευμα περίπου 2.500 με 2.800 τόνων και να διαπλεύσει τον ποταμό, αλλά αυτή η ποσότητα μειώνεται σημαντικά όταν η στάθμη είναι χαμηλή όπως συμβαίνει ξανά τώρα.
Πέφτει η στάθμη
Τα επίπεδα του νερού στον ποταμό είχαν υποχωρήσει στα 1,6 μέτρα την περασμένη εβδομάδα μετά τις υψηλές θερμοκρασίες ρεκόρ που καταγράφονταν στην Ευρώπη. Οι υπηρεσίες διαχείρισης του ποταμού χτυπούν το καμπανάκι του κινδύνου για τη στάθμη όταν αυτή πέφτει κάτω από τα 2,1 μέτρα. Τότε τα πλοία μπορούν να μεταφέρουν μόνο το 50% με 60% της χωρητικότητάς τους. Για κάθε μείωση της στάθμης κατά 10 εκατοστά του μέτρου, κάθε πλοίο μπορεί να μεταφέρει 100 τόνους λιγότερους σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας Swiss Rhine Ports που μίλησαν στο Bloomberg.
Το πιο ρηχό σημείο
Το επίπεδο διέλευσης φορτηγίδων στο Kaub, γνωστό στον κλάδο στενό σημείο του ποταμού από το οποίο τα σκάφη δυσκολεύονται περισσότερο στο να περάσουν στο ταξίδι τους στην ενδοχώρα, βρίσκεται ήδη στο χαμηλότερο σημείο για αυτή την εποχή του χρόνου εδώ και τουλάχιστον 30 χρόνια. Οι φορτηγίδες που μεταφέρουν καύσιμα από την περιοχή του Ρότερνταμ πέρα από το Kaub μπορούν επί του παρόντος να μεταφέρουν μόνο 1.200 τόνους καυσίμων, σύμφωνα με την εταιρεία Riverlake Barging που επικαλείται το περιοδικό Fortune. Η ποσότητα αυτή έχει μειωθεί από περίπου 2.000 τόνους που ήταν πριν από μικρό χρονικό διάστημα.
Ενώνει μεγάλο μέρος της Ευρώπης
Ο Ρήνος εκτείνεται σε περισσότερα από 1.200 χιλιόμετρα και είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ποταμός της Ευρώπης μετά το Δούναβη. Ξεκινά από τις ελβετικές Άλπεις, περνά από τη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας και καταλήγει στη Βόρειο Θάλασσα στο λιμάνι του Ρότερνταμ στην Ολλανδία. Όλες οι χώρες από όπου περνά χρησιμοποιούν τον ποταμό για να μεταφέρουν πρώτες ύλες και βιομηχανικά προϊόντα τα οποία χρησιμοποιούνται για τεράστιες ποσότητες παραγωγής.
Η πρώτη μεγάλη ανησυχία ήλθε το 2018 όταν τα νερά του ποταμού είχαν υποχωρήσει σε ιστορικά χαμηλά με αποτέλεσμα να σταματήσει σχεδόν η μεταφορά προϊόντων από εκεί. Εκείνη τη χρονιά λόγω των προβλημάτων στο Ρήνο η βιομηχανική παραγωγή στη Γερμανία είχε μειωθεί κατά 5 δισ. ευρώ. Έκτοτε τα ύδατα δεν έχουν ανέβει σε πολύ υψηλά επίπεδα με αποτέλεσμα εταιρείες να αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς.
Τεράστιες εγκαταστάσεις στις όχθες του
Είναι ενδεικτικό ότι οι εγκαταστάσεις της BASF στο Ludwigshafen που είναι οι μεγαλύτερες για την παραγωγή χημικών στον κόσμο καταλαμβάνουν έκταση 10 τετραγωνικών χιλιομέτρων κατά μήκος του ποταμού. Στο Ρήνο η BASF κανονικά φόρτωνε και ξεφόρτωνε 15 φορτηγίδες την ημέρα, ή περίπου το 40% του όγκου μεταφοράς προϊόντων της. Πλέον η εταιρεία η οποία έχει αναπτύξει σύστημα προειδοποίησης της στάθμης υδάτων του Ρήνου που της δίνει περιθώριο έξι εβδομάδων, έχει αρχίσει να εξετάζει να στραφεί για τέτοιες μεταφορές σε σιδηροδρόμους, αναφέρουν πληροφορίες του Bloomberg.