ΚΟΣΜΟΣ
Γερμανία: Πως ο πόλεμος στην Ουκρανία μπορεί να αλλάξει το χάρτη των σούπερ μάρκετς με άξονα τις τιμές
"Τα επόμενα χρόνια, η τιμή θα παίξει και πάλι πολύ μεγαλύτερο ρόλο στις αγορές", δήλωσε στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων ο ειδικός σε θέματα λιανικού εμπορίου Frank Küver.
SHARE:
"Τα επόμενα χρόνια, η τιμή θα παίξει και πάλι πολύ μεγαλύτερο ρόλο στις αγορές", δήλωσε στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων ο ειδικός σε θέματα λιανικού εμπορίου Frank Küver από την εταιρεία ερευνών αγοράς NielsenIQ, σύμφωνα με την Handelsblatt.
Σύμφωνα με την εκτίμησή του, αυτό αναμένεται να οδηγήσει τα discounters να κερδίσουν και πάλι μερίδιο αγοράς μετά από χρόνια μάλλον μικτών αποτελεσμάτων.
Όταν ο Karl και ο Theo Albrecht ανέλαβαν το παντοπωλείο των γονιών τους στο Έσσεν μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και εφηύραν το Aldi (Albrecht Diskont), έσπασαν πολλές από τις συμβάσεις που ήταν τότε συνηθισμένες στο εμπόριο τροφίμων.
Τα καταστήματα Aldi ήταν "σπαρτιάτικα": η ποικιλία ήταν μικρή και τα προϊόντα παρουσιάζονταν χωρίς στολίδια σε κουτιά στοιβαγμένα σε παλέτες κάτω από το κρύο φως φθορισμού. Τα επώνυμα προϊόντα δεν υπήρχαν πουθενά.
"Με την πρώτη ματιά, η ιδέα - η επικέντρωση στην τιμή και στις όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικές διαδικασίες - μπορεί να μην φαίνεται ιδιαίτερα θεαματική, αλλά σε συνδυασμό με τη θέληση να βελτιώνει κανείς συνεχώς το δικό του μοντέλο, προέκυψε κάτι πραγματικά σπουδαίο: μια εντελώς νέα ιδέα καταστήματος που λειτουργεί παγκοσμίως", λέει ο Küver.
Στο γερμανικό λιανεμπόριο τροφίμων, οι Aldi, Lidl, Penny και Co. εξασφάλισαν ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς με το εκπτωτικό μοντέλο που επινόησαν οι Albrechts και στη συνέχεια τελειοποίησαν όλο και περισσότερο. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς GfK, οι εκπτωτικές επιχειρήσεις είχαν μερίδιο αγοράς σχεδόν 35% πέρυσι.
Συγκριτικά, τα σούπερ μάρκετ αντιστοιχούσαν σχεδόν στο 30% των επιχειρήσεων, οι υπεραγορές στο 12% και οι εξειδικευμένοι λιανοπωλητές στο 15%. Το υπόλοιπο μοιράστηκαν τα φαρμακεία και οι διαδικτυακοί πάροχοι.
Και οι λιανοπωλητές χαμηλού κόστους ήταν επίσης σε θέση να σκοράρουν με την ιδέα τους παγκοσμίως. "Το εκπτωτικό μοντέλο είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική επιτυχία του γερμανικού λιανεμπορίου", δήλωσε ο Küver. Είτε στη Γαλλία, είτε στην Ιταλία, είτε στις ΗΠΑ, είτε ακόμη και στην Αυστραλία - οι ταξιδιώτες από τη Γερμανία μπορούν πλέον να βρουν υποκαταστήματα της μιας ή της άλλης εκπτωτικής αλυσίδας σχεδόν παντού.
Η μητρική εταιρεία Lidl, ο όμιλος Schwarz Group, ανέβηκε στην τέταρτη θέση των μεγαλύτερων λιανοπωλητών στον κόσμο χάρη στην παγκόσμια επέκταση της εκπτωτικής θυγατρικής της, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα αγοράς της εταιρείας συμβούλων Deloitte. Η Aldi ακολουθεί στην 8η θέση.
Οι αδελφοί Aldi έγιναν δισεκατομμυριούχοι με τη στρατηγική χαμηλού κόστους. Το 1961, χώρισαν την αυτοκρατορία τους χαμηλού κόστους. Ο Theo Albrecht πήρε το Aldi Nord, ο Karl Albrecht το Aldi Süd. Πέρυσι, το "Manager Magazin" υπολόγισε τα περιουσιακά στοιχεία μόνο των κληρονόμων του Theo Albrecht σε περίπου 17,4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, η ιστορία επιτυχίας προσέλκυσε και εγκληματίες κατά τη διάρκεια της ζωής του Theo Albrecht. Το φθινόπωρο του 1971, ο επιχειρηματίας απήχθη και απελευθερώθηκε μετά από 17 ημέρες έναντι λύτρων εκατομμυρίων. Μετά από αυτό, ο δισεκατομμυριούχος που ήδη απέφευγε τη δημοσιότητα θωράκισε την ιδιωτική του ζωή ακόμη πιο αυστηρά από τα μάτια της κοινής γνώμης. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυτό δεν έκανε τίποτα για να μειώσει την επιτυχία της εταιρείας.
Η πανδημία του κορονοϊού, ωστόσο, αποδείχθηκε πρόκληση για τους εκπτωτικούς οίκους. "Οι πελάτες ήθελαν να αγοράζουν τα πάντα σε ένα κατάστημα όσο το δυνατόν περισσότερο για το φόβο της μόλυνσης - και η τιμή δεν ήταν πλέον τόσο σημαντική", περιέγραψε την εξέλιξη ο Küver. Ως αποτέλεσμα, οι προμηθευτές χαμηλού κόστους έχασαν αισθητά μερίδια αγοράς από τα σούπερ μάρκετ με την πολύ μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων κατά τα δύο χρόνια του κορονοϊού.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Küver, τα επόμενα χρόνια θα μπορούσαν να φέρουν μια "αναπτυξιακή επιστροφή των discounters". Το έναυσμα γι' αυτό θα ήταν οι αισθητές αυξήσεις των τιμών για πολλά προϊόντα καθημερινής χρήσης που προκλήθηκαν από την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία.
"Τα υψηλά ποσοστά πληθωρισμού αυτή τη στιγμή έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν την αγοραστική συμπεριφορά όσο και ο κορονοϊός πριν", εκτίμησε ο Küver. "Τα discounters θα μπορούσαν να κερδίσουν και πάλι μερίδιο αγοράς ως αποτέλεσμα. Εξάλλου, οι χαμηλές τιμές είναι η βασική τους αρμοδιότητα".