ΚΟΣΜΟΣ

Το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου σε πλήρη εξ αποστάσεως λειτουργία

No profile pic

Του Καθ. Μάριου Βρυωνίδη*

Η πανδημία του Κορωνοΐου COVID-19 εκτός των άμεσων επιπτώσεων που έχει στην υγεία των πολιτών και τα συστήματα υγείας σε παγκόσμιο επίπεδο επηρέασε σε ανέλπιστο βαθμό την ομαλή λειτουργία εκπαιδευτικών οργανισμών σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης. Ο περιορισμός διδασκόντων και διδασκομένων, ως μέτρο περιορισμού της εξάπλωσης του ιού, ανάδειξε την αναγκαιότητα προσφυγής σε μεθοδολογίες εξ αποστάσεως διδασκαλίας που αναπτύχθηκαν ραγδαίως την τελευταία κυρίως δεκαετία.

Αυτή η ‘λύση’ δεν θα πρέπει να θεωρείται απαραίτητα ως λύση  ανάγκης. Μεθοδολογίες και ψηφιακά εργαλεία εξ αποστάσεως μάθησης έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που κάνουν αυτή την προσέγγιση ιδιαίτερα αποτελεσματική και αναγκαία. Έρευνες έχουν καταδείξει ότι όταν αυτή ενσωματώνεται σε συμβατικά δια ζώσης προγράμματα προσφέρει μοναδικά πλεονεκτήματα που σχετίζονται με την ενεργητική μάθηση και την αποτελεσματικότερη επίτευξη μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου είχε αναγνωρίσει αυτή τη διάσταση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας ήδη από το Φθινόπωρο του 2015 όταν ξεκίνησε να εφαρμόζει πιλοτικά σε επιλεγμένα μαθήματα όλων των Σχολών του προγράμματα ενσωμάτωσης αυτών των μεθοδολογιών, τα οποία στη διεθνή βιβλιογραφία αναφέρονται ως μαθήματα Blended ή Υβριδικά. Η προσφορά μαθημάτων με αυτό τον  Υβριδικό τρόπο είναι μια παγκόσμια τάση και τη συναντούμε σε κορυφαία πανεπιστήμια διεθνώς. Εντάσσοντας σε δια ζώσης μαθήματα στο αμφιθέατρο διαδικτυακές διαδραστικές δραστηριότητες επιτυγχάνονται μια σειρά από στόχοι όπως για παράδειγμα: 

  • Αυξημένη εμπλοκή των φοιτητών σε μαθησιακές δραστηριότητες και το υλικό των μαθημάτων μέσω φορητών υπολογιστών, ταμπλέτων και έξυπνων τηλεφώνων.
  • Συνεχής αλληλεπίδραση καθηγητών και φοιτητών, σύγχρονες και ασύγχρονες συζητήσεις και κανάλια επικοινωνίας και ανατροφοδότησης σε πολλά επίπεδα..
  • Μαθησιακές δραστηριότητες και διαλογική μάθηση σε απευθείας σύνδεση ή σε ασύγχρονη μορφή  κάτι που επιτρέπει στους φοιτητές να οργανώσουν τα εβδομαδιαία προγράμματα τους με μεγαλύτερη ευελιξία. 

Το βασικό αποτέλεσμα των πιο πάνω και πολλών άλλων είναι ότι καθιστούν τη μάθηση πιο ενεργή.

Το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου είχε ξεκινήσει τη σταδιακή επίτευξη αυτού του σκοπού τα τελευταία 5 χρόνια και επικεντρώθηκε σε 5 άξονες:

  • Καθορισμός μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής ενσωμάτωσης ψηφιακών λύσεων σε όλα τα μαθήματα που προσφέρει.
  • Αναδιάρθρωση οργανωτικών διαδικασιών.
  • Εκπαίδευση διδακτικού προσωπικού και φοιτητών.
  • Ανάπτυξη και προσαρμογή ψηφιακού υλικού.
  • Διασφάλιση διαθεσιμότητας των πιο επικαιροποιημένων εφαρμογών στην εκπαιδευτική ψηφιακή τεχνολογία.

Όλη αυτή η εμπειρία αποδείχτηκε ιδιαίτερα θετική όταν το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου κλήθηκε να προσαρμόσει τα προγράμματα του στις νέες πραγματικότητες της κρίσης. Με εμπιστοσύνη στην υπάρχουσα τεχνογνωσία, το εκπαιδευμένο προσωπικό, την άρτια τεχνολογική υποδομή μπόρεσε να ανταποκριθεί στην αποστολή του με τον καλύτερο τρόπο, συνεχίζοντας την προσφορά ποιοτικής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στους φοιτητές του.


 

*Κοσμήτορα Σχολής Επιστημών Αγωγής, Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών,

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση