ΚΟΣΜΟΣ
Αυστηρότερους κανόνες για την πολιτική διαφήμιση αξιώνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Προτείνουν να απαγορευτεί επίσης η χρηματοδότηση πολιτικών διαφημίσεων στην ΕΕ από οντότητες που εδρεύουν σε τρίτες χώρες.
Σειρά αλλαγών στους προτεινόμενους κανόνες περί πολιτικής διαφήμισης, για να καταστούν οι εκλογές και τα δημοψηφίσματα πιο διαφανή και ανθεκτικά στις παρεμβάσεις επιδιώκει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Σύμφωνα με τις αλλαγές μόνο τα προσωπικά δεδομένα για τα οποία υπάρχει ρητή πρόβλεψη για χρήση για διαδικτυακή πολιτική διαφήμιση θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από παρόχους διαφημίσεων.
Ως εκ τούτου, δεν θα είναι δυνατή η μικροστόχευση μια πρακτική που χρησιμοποιεί δεδομένα των καταναλωτών και δημογραφικά στοιχεία για τον προσδιορισμό των ενδιαφερόντων συγκεκριμένων ατόμων. Το ΕΚ θα απαιτήσει ακόμη συμπληρωματικές διατάξεις για την περαιτέρω ρύθμιση της ευρύτερης δραστηριότητας στόχευσης, όπως η γενική απαγόρευση της χρήσης δεδομένων ανηλίκων.
Προτείνουν να απαγορευτεί επίσης η χρηματοδότηση πολιτικών διαφημίσεων στην ΕΕ από οντότητες που εδρεύουν σε τρίτες χώρες. Προκειμένου να διευκρινίζεται πού εδρεύουν αυτού του τύπου οι οντότητές, οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη πού βρίσκεται το πρόσωπο που ασκεί τον τελικό έλεγχο σε αυτές.
Το ΕΚ προέβη επίσης σε σημαντικές αλλαγές επί της αρχικής πρότασης για να διασφαλίσουν ότι οι πολίτες, οι αρχές και οι δημοσιογράφοι θα έχουν εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τις πολιτικές διαφημίσεις. Μεταξύ άλλων προτάσεων, το Κοινοβούλιο τάσσεται υπέρ της δημιουργίας διαδικτυακής βάσης πληροφοριών για όλες τις διαδικτυακές πολιτικές διαφημίσεις και συναφή δεδομένα.
Θα πρέπει να είναι ευκολότερο να ληφθούν πληροφορίες σχετικά με το ποιος χρηματοδοτεί μια διαφήμιση, σχετικά με το κόστος της και την προέλευση των χρημάτων που χρησιμοποιούνται. Άλλες πληροφορίες που θα πρέπει επίσης να δημοσιεύονται περιλαμβάνουν το κατά πόσον μια διαφήμιση έχει ανασταλεί λόγω παραβίασης σχετικών κανόνων, τις συγκεκριμένες ομάδες ατόμων στις οποίες στοχεύει και ποια προσωπικά δεδομένα χρησιμοποιήθηκαν για τον σκοπό αυτό, καθώς και μετρήσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα της διαφήμισης. Οι ευρωβουλευτές επιθυμούν να θεσπίσουν ειδικό δικαίωμα για τους δημοσιογράφους να λαμβάνουν τέτοιες πληροφορίες.
Εισάγονται επιπλέον τη δυνατότητα επιβολής περιοδικών κυρώσεων για επανειλημμένη παράβαση, αλλά και την υποχρέωση των μεγάλων παρόχων διαφημιστικών υπηρεσιών να αναστέλλουν τις υπηρεσίες τους για 15 ημέρες προς συγκεκριμένο πελάτη σε περίπτωση σοβαρών και συστημικών παραβάσεων. Η Επιτροπή θα είναι σε θέση να θεσπίσει ελάχιστες κυρώσεις σε επίπεδο ΕΕ.