ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Οι ερευνητές «απευθύνονται» στους πολίτες για να εξηγήσουν πώς το έργο τους αλλάζει την καθημερινότητα όλων
Ο χάρτης των 886 ερευνητικών έργων στο ΑΠΘ
SHARE:
«Πώς η έρευνά σας αλλάζει τη ζωή μας; Ποιος είναι ο αντίκτυπος της έρευνάς σας στην κοινωνία; Ποιες είναι οι δυσκολίες που έχετε αντιμετωπίσει;». Τα μέλη της ερευνητικής κοινότητας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης απαντούν στις ερωτήσεις αυτές, μέσα από 33 μαγνητοσκοπημένες ταινίες μικρού μήκους, στοχεύοντας έτσι να έλθουν πιο κοντά στην κοινωνία, ώστε οι πολίτες να κατανοήσουν τη χρησιμότητα της ερευνητικής δουλειάς και πώς το έργο που παράγεται στα εργαστήρια βελτιώνει την καθημερινότητα όλων.
Η επίσημη παρουσίαση της δράσης «Δημιουργία ολιγόλεπτων βίντεο για την ανάδειξη των ερευνητικών αποτελεσμάτων» έγινε σήμερα, σε συνέντευξη Τύπου από τον πρύτανη του ΑΠΘ καθ. Νίκο Παπαϊωάννου, τον αντιπρύτανη Έρευνας και Διά Βίου Εκπαίδευσης και πρόεδρο του ΕΛΚΕ ΑΠΘ αν. καθ. Στράτο Στυλιανίδη και τον αν. καθ. του Τμήματος Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ και επικεφαλής της Ομάδας Εργασίας «Ομάδα Διάχυσης Έρευνας, Προβολής & Επικοινωνίας», Νίκο Παναγιώτου.
«Στόχος μας είναι η εξωστρέφεια και εξωστρέφεια σημαίνει διάχυση του έργου στην κοινωνία, ανταπόδοση των χρημάτων που έρχονται στον ΕΛΚΕ και στο Πανεπιστήμιο με τα αποτελέσματα του έργου προς όφελος του κοινωνικού συνόλου», ανέφερε ο κ. Παπαϊωάννου, επισημαίνοντας πως η ερευνητική κοινότητα του Αριστοτελείου «ανταποδίδει στην κοινωνία, δεν είμαστε ένας περίκλειστος μηχανισμός, δεν είμαστε ένα περίκλειστο σύστημα παραγωγής γνώσης και αποτελεσμάτων έρευνας, είμαστε μια δυναμική συνιστώσα της κοινωνίας και το αποδεικνύουμε καθημερνά».
«886 εγκεκριμένες προτάσεις»
Δίνοντας μία εικόνα του ερευνητικού έργου που παράγεται στο Πανεπιστήμιο, ο πρύτανης του ΑΠΘ ανέφερε πως από το 2015 έως το 2019 οι εγκεκριμένες ερευνητικές προτάσεις κατανέμονται σε 335 προγράμματα ΕΣΠΑ, 204 εθνικά προγράμματα εκτός ΕΣΠΑ, 124 προγράμματα Horizon 2020, 99 προγράμματα Erasmus, 90 άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα, 13 διεθνή προγράμματα άλλου τύπου, 12 έργα παροχής υπηρεσιών και 9 διάφορες προκηρύξεις που δεν εντάσσονται σε συγκεκριμένο προγραμματικό πλαίσιο.
«Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα τη δουλειά πολλών ερευνητών, το brain drain στο Πανεπιστήμιο να γίνεται brain gain. Απασχολούμε νέους συναδέλφους, παιδιά που έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους και κυρίως τις μεταπτυχιακές σπουδές και το σημαντικό είναι ότι μέσα σε όλη αυτή την γκάμα των δράσεων,τα νέα αυτά παιδιά βρίσκουν το κάτι διαφορετικό που θα τα κάνει να παραμείνουν εδώ, να μη φύγουν έξω», υπογράμμισε ο κ. Παπαϊωάννου.
Σε ό,τι αφορά το οικονομικό αποτύπωμα του ερευνητικού έργου σημείωσε ότι στο Πανεπιστήμιο «ήλθαν 51 εκατ. από προγράμματα ΕΣΠΑ, 47 εκατ. από τα προγράμματα Horizon , 11 εκατ. από προγράμματα εκτός ΕΣΠΑ και 6 εκατ από προγράμματα ευρωπαϊκά εκτός του Horizon».
Την ίδια περίοδο εκπονήθηκαν από 1.742 έργα βιομηχανικής συνεργασίας με εισροή 35,7 εκατ ευρώ, δηλαδή το 14% επί του συνολικού έργου του ΕΛΚΕ, ενώ οι πέντε spin off εταιρείες που λειτουργούσαν αυξήθηκαν σε 14.
Σε ό,τι αφορά την τρέχουσα περίοδο και με βάση τα στοιχεία για το α' εξάμηνο, οι ερευνητικές προτάσεις που έχουν κατατεθεί ή βρίσκονται σε φάση έγκρισης είναι αυξημένες κατά 10% σε ετήσια βάση, κάτι που όπως εξήγησε ο πρύτανης του ΑΠΘ, αντανακλά πως σε μια περίοδο που ο αριθμός των προκηρύξεων είναι ιδιαίτερα αυξημένος, το Αριστοτέλειο συμμετέχει με ελκυστικές προτάσεις και είναι περιζήτητος εταίρος. Σημαντική αύξηση της ερευνητικής δραστηριότητας στο ΑΠΘ καταγράφηκε την περίοδο της καραντίνας με προτάσεις οι οποίες προήλθαν από διάφορες επιστημονικές περιοχές και σχετίζονται με τον SARS-CoV-2 και τις επιπτώσεις του, όχι μόνο στον τομέα της υγείας, αλλά και της κοινωνίας, της οικονομίας, του περιβάλλοντος κ.ο.κ. Το επόμενο διάστημα, εξάλλου, θα παρουσιαστεί η κεντρική ερευνητική στρατηγική του Ιδρύματος, ώστε οι ιδέες των ερευνητών να υποστηρίζονται συντεταγμένα και να προωθούνται στοχευμένα αξιολογώντας την παγκόσμια ζήτηση σε ερευνητικά πεδία αιχμής.
«Πολλαπλασιαστικά οφέλη από τη διάχυση της έρευνας στην κοινωνία»
Αναφερόμενος στα 33 βίντεο που δημιουργήθηκαν, ο αντιπρύτανης Έρευνας εξήγησε πως πρόκειται για μίνι συνεντεύξεις από καθηγητές, ερευνητικές ομάδες, που παρουσιάζουν τις δράσεις τους και τι επίδραση έχει η έρευνα στην κοινωνία και πώς αλλάζει η ζωή των ανθρώπων. Γνωστοποίησε δε πως το ενδιαφέρον από πλευράς των ερευνητικών ομάδων να απευθυνθούν στο ευρύ κοινό μιλώντας εκλαϊκευμένα για το τι κάνουν, ήταν διπλάσιο σε σχέση με τις 33 παρουσιάσεις που θα δοθούν σταδιακά στη δημοσιότητα τις επόμενες εβδομάδες και γι' αυτό αποφασίστηκε πως θα ακολουθήσει και δεύτερος κύκλος της δράσης.
«Ο στόχος μας ήταν διπλός. Να φτάσει αυτή η ενημέρωση σε κάθε γωνιά του πανεπιστημίου μας, για να δούμε πώς μπορούν να υπάρξουν στο εσωτερικό περισσότερες συνέργειες μεταξύ των ομάδων και να έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για το πανεπιστήμιο, αλλά να φτάσει και στην κοινωνία, σε φορείς της βιομηχανίας ούτως ώστε να προκύψουν και από εκεί συνέργειες», επισήμανε ο κ. Στυλιανίδης.
«Πιστεύουμε σε αυτό που δημιουργείται και παράγεται μέσα στο πανεπιστήμιο και ιδιαίτερα πιστεύουμε σε ένα ανοιχτό πανεπιστήμιο και όχι περίκλειστο στον εαυτό του και στην κοινότητα του», εξήγησε, από την πλευρά του, ο κ. Παναγιώτου, επισημαίνοντας την αξία του να αντιληφθεί η κοινωνία ότι η έρευνα που παράγεται στο πανεπιστήμιο διαχέεται και έχει αντίκτυπο στην καθημερινότητα της ζωής μας. Παρατήρησε δε πως οι έρευνες δείχνουν πως οι πολίτες δεν εμπιστεύονται τους ειδικούς, κάτι που ευνοεί την παραπληροφόρηση και γι' αυτό είναι σημαντικό «να αναδείξουμε ως κεντρικό σλόγκαν πώς η έρευνα αλλάζει τη ζωή μας, να αναδείξουμε τι συμβαίνει για να προτάξουμε τον ορθό λόγο απέναντι στην παραπληροφόρηση και δυσφήμιση που πολλές φορές στρέφεται εναντίον των ειδικών».