ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Η μετάνοια συμβάλλει στη διαδικασία λήψης αποφάσεων των παιδιών
Στην συγκεκριμένη έρευνα συμμετείχαν 326 μαθητές
SHARE:
«Τα παιδιά που βιώνουν το αίσθημα της μετάνοιας λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις; Μια αναπτυξιακή μελέτη των συμπεριφορικών συνεπειών της μετάνοιας» είναι ό τίτλος της έρευνας του Πανεπιστημίου Κουίνς στο Μπέλφαστ, η οποία υποστηρίζει ότι το αίσθημα της μετάνοιας έχει θετική επίδραση στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, κυρίως στην περίπτωση των παιδιών.
Στην συγκεκριμένη έρευνα όπου συμμετείχαν 326 μαθητές από τη Βόρεια Ιρλανδία, αποδείχθηκε ότι η μετάνοια, δηλαδή το συναίσθημα που βιώνει κάποιος όταν κατανοεί ότι έκανε κάποιο σφάλμα και αλλάζει γνώμη για την στάση του, συμβάλλει καθοριστικά στην καλύτερη λήψη αποφάσεων από τα παιδιά.
Βάσει των αποτελεσμάτων, μέχρι την ηλικία των έξι ετών μόνο λίγα παιδιά θα βιώσουν το αίσθημα της μετάνοιας, αλλά όσα τελικά το κάνουν θα αναπτύξουν την ικανότητα του να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις.
Ο επικεφαλής της έρευνας Δρ. Aidan Feeney, αναπληρωτής καθηγητής στο πανεπιστήμιο Κουίνς, δήλωσε: «Πρόκειται για ένα αίσθημα που έχει κατηγορηθεί πολύ, όμως τα αποτελέσματα της έρευνάς μας υποδεικνύουν ότι το να αναπτύξει κανείς την ικανότητα του να βιώσει αυτό το συναίσθημα μπορεί να είναι σημαντικό».
Ενώ συνέχισε λέγοντας: «Δεν προτείνουμε στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να εκθέτουν εσκεμμένα τα παιδιά τους στη μετάνοια, αλλά το να τους δείχνουν το πόσο διαφορετικά θα είχαν εξελιχθεί οι καταστάσεις, αν τα ίδια τα παιδιά είχαν λάβει διαφορετικές αποφάσεις, θα μπορούσε εν τέλει να τα επωφελήσει».
Σε ένα από τα πειράματα, οι ερευνητές ζητούσαν από τα παιδιά να ανοίξουν ένα από τα δύο σφραγισμένα κουτιά που βρίσκονταν μπροστά τους. Και τα δύο κουτιά περιείχαν αυτοκόλλητα, αλλά το ένα είχε περισσότερα από το άλλο.
Στα παιδιά ζητήθηκε να αξιολογήσουν τα συναισθήματά τους. Οι ερευνητές είπαν ότι τα παιδιά που είχαν επιλέξει το κουτί με τα λιγότερα αυτοκόλλητα, δήλωσαν ότι βίωσαν το αίσθημα της μετάνοιας.
Την ακριβώς επόμενη μέρα, στα παιδιά δόθηκε ακριβώς η ίδια επιλογή και η έρευνα έδειξε ότι τα παιδιά που είχαν μετανιώσει για την επιλογή τους την προηγούμενη μέρα, ήταν πιο πιθανόν να θυμούνται το αποτέλεσμα και άρα να επιλέξουν το κουτί με τα περισσότερα αυτοκόλλητα.
«Οι ενήλικες μπορούν να μεταβάλουν τη συμπεριφορά τους όταν μια απόφαση τους έχει οδηγήσει σε ένα κακό αποτέλεσμα», δήλωσε ο Δρ. Feeney.
«Για παράδειγμα, οι ενήλικες έχουν μάθει να μην πατάνε την αναβολή αφύπνισης στο ξυπνητήρι τους, γιατί αυτό είναι κάτι που έχουν κάνει και είχε ως αποτέλεσμα να καθυστερήσουν να φτάσουν στη δουλειά τους. Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε με ποιό τρόπο και πότε βιώνουν τα παιδιά τη μετάνοια, ούτε τι μαθαίνουν από αυτό», πρόσθεσε, ενώ τόνισε ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να κατανοήσουμε το πως η μετάνοια επηρεάζει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε ηλικιακά μεγαλύτερα και ενήλικες.