ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Γεωργία Περάκη: Από το Ηράκλειο και το παιχνίδι με τα σπίρτα, στην τεχνητή νοημοσύνη

Η μαθηματικός μιλάει για το ταξίδι της από την Κρήτη σε ένα από τα κορυφαία κέντρα πληροφορικής στον κόσμο, που αναπτύσσει «ευφυείς» εφαρμογές

Γεωργία Περάκη: Από το Ηράκλειο και το παιχνίδι με τα σπίρτα, στην τεχνητή νοημοσύνη

Ηράκλειο Κρήτης, 1976. Μια δεκάχρονη γοητεύεται από τον κόσμο των αριθμών και ονειρεύεται όταν μεγαλώσει να γίνει μαθηματικός. Δέκα χρόνια αργότερα έχει μετοικήσει στην Αθήνα και σπουδάζει στη Μαθηματική Σχολή του ΕΚΠΑ. Το βλέμμα της όμως κοιτάει μακριά, ως την αντίπερα ακτή του Ατλαντικού.
Τελειώνοντας τις σπουδές της φεύγει για την Αμερική. Φτάνει στην πολιτεία του Ρόουντ Αϊλαντ, ξεκινάει μεταπτυχιακές σπουδές στο «εκλεκτικό» Πανεπιστήμιο Μπράουν και το 1993 αποφοιτά κρατώντας στα χέρια της έναν βαρύτιμο διδακτορικό τίτλο πάνω στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά και την Επιχειρησιακή Ερευνα. Και ενώ ο αρχικός της στόχος ήταν να γυρίσει στην Ελλάδα, η «χώρα των μεγάλων ευκαιριών» την κερδίζει και το 1998 ξεκινάει να διδάσκει στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης, το περιώνυμο ΜΙΤ.

Η Γεωργία Περάκη, έχοντας διαγράψει μια πορεία που εκπροσωπεί επάξια τις κορυφές τις οποίες συχνά κατακτά η Ελλάδα της διασποράς (πολλές φορές μάλιστα χωρίς εμείς, στη «μητέρα πατρίδα», να το γνωρίζουμε), μιλά στην Καθημερινή και τον Δημήτρη Καραΐσκο, όχι μόνο για το δικό της ακαδημαϊκό και ερευνητικό ταξίδι, αλλά και για αυτό το ταξίδι στο οποίο έχουμε όλοι πρόσφατα μπαρκάρει: αυτό που γίνεται στα ακόμα αχαρτογράφητα νερά της τεχνητής νοημοσύνης. Αλλωστε, η ίδια είναι μία από τις αυθεντίες του χώρου, έχοντας σήμερα δύο νευραλγικές θέσεις στο ΜΙΤ: αυτήν της διευθύντριας του Κέντρου Επιχειρησιακής Ερευνας (Operations Research Center), αλλά και της αναπληρώτριας πρυτάνεως του νεότευκτου Κολεγίου Πληροφορικής (Schwarzman College of Computing).

«Στο ΜΙΤ όλοι μας πρέπει να είμαστε ταπεινοί, γιατί ξέρουμε πως για τον καθένα μας πάντα υπάρχει κάποιος πολύ καλύτερος. Οποιοι το έχουν καταλάβει αυτό, είναι επιτυχείς και ευτυχείς», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Πώς, όμως, ένα κορίτσι από την ελληνική επαρχία καταλήγει στην επιστημονική κορυφή του κόσμου; Ποιες αφετηρίες και ποιους σταθμούς έχει μια τέτοια περιπέτεια; Οπως συχνά συμβαίνει, απλές χειρονομίες ενός γονιού ή ενός δασκάλου μπορούν να γίνουν σπίθα για ολόκληρες καριέρες. «Υπήρχαν δύο άνθρωποι που με ενέπνευσαν να αγαπήσω τα μαθηματικά», θυμάται, γυρνώντας πίσω στα παιδικά της χρόνια στην Κρήτη του ’70 και του ’80. «Ο ένας ήταν ο πατέρας μου, που χρησιμοποιώντας σπίρτα με έμαθε από παιδί να βλέπω τα μαθηματικά σαν κάτι ενδιαφέρον και ευχάριστο. Ο δεύτερος ήταν ο καθηγητής των μαθηματικών μου στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Περνούσα ώρες στο γραφείο του ως έφηβη, όπου μου έβαζε δύσκολα προβλήματα μαθηματικών που για μένα ήταν μια πρόκληση, ένα παιχνίδι. Αυτό ήταν για μένα τα μαθηματικά: ένα παιχνίδι που θα ήθελα πολύ να παίζω μια ζωή».

Μια γυναίκα πρότυπο

Από τα πρώτα της χρόνια στην Αμερική, θυμάται ολοζώντανα την καθηγήτριά της: «Η Στέλλα Δαφέρμου ήταν η πρώτη γυναίκα που δίδαξε Εφαρμοσμένα Μαθηματικά στο Μπράουν. Στάθηκε πρότυπο για εμένα, αλλά δυστυχώς, στο τέλος του τρίτου μου χρόνου εκεί πέθανε από καρκίνο. Ετσι, βρέθηκα να διδάσκω στο τμήμα της, που χρειαζόταν βοηθό, ενώ ταυτόχρονα ξεκίνησα νέα διδακτορική έρευνα με επιβλέποντα καθηγητή από το ΜΙΤ. Αυτή ήταν και η εισαγωγή μου στο Ινστιτούτο: μια πόρτα έκλεισε, αλλά μια άλλη άνοιξε. Η αγαπημένη μου καθηγήτρια έφυγε, αλλά ο χαμός της με έφερε εδώ, όπου βρίσκομαι πλέον 25 χρόνια».

Αραγε, το «παιχνίδι» των μαθηματικών που μικρή ονειρεύτηκε να απολαμβάνει για μια ζωή, συνεχίζεται και σήμερα στο ΜΙΤ; H ίδια απαντά θετικά, αλλά εξηγεί ότι αυτό κρύβεται πια μέσα σε περίπλοκους αλγορίθμους.

Τι συμβαίνει, λοιπόν, σε εκείνο το νέο Κολέγιο Πληροφορικής; Ποιες ανάγκες το δημιούργησαν, τι έρευνες πραγματοποιεί; «Το ΜΙΤ έχει αναγνωρίσει πως η τεχνητή νοημοσύνη πρέπει πια να βρίσκεται στο επίκεντρο των ερευνών του. Γι’ αυτό και έστησε πριν από τρία χρόνια το Κολέγιο Πληροφορικής, μια “οριζόντια” ακαδημαϊκή δομή που δίνει μεγάλο βάρος στην έρευνα πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη και στις διεπιστημονικές της εφαρμογές, και μέσω της τεχνολογίας φέρνει κοντά και τις πέντε σχολές του, τη Σχολή Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας, τη Σχολή Μηχανικών, τη Σχολή Επιστήμης, τη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τεχνών και Κοινωνικών Επιστημών και τη Σχολή Διοίκησης».

Ακαδημαϊκοί τομείς, λοιπόν, που παραδοσιακά θεωρούνταν διακριτοί, σήμερα στο ΜΙΤ παντρεύονται γόνιμα μέσω της πληροφορικής και της τεχνητής νοημοσύνης. «Πράγματι, αυτή είναι η τάση στο σημερινό μας πρόγραμμα. Για παράδειγμα, οι προπτυχιακοί μας φοιτητές μπορούν να διαλέξουν “διπλές” ειδικεύσεις (double majors) όπως π.χ. “Λήψη αποφάσεων και τεχνητή νοημοσύνη” αλλά και “ανάμεικτες” ειδικεύσεις (blended majors) όπως π.χ. “Πληροφορική και μοριακή βιολογία”. Επιπλέον, υπάρχει και η έννοια του “common ground” (“κοινό έδαφος”) όπου οι σπουδαστές παίρνουν μαθήματα (όπως π.χ. αυτό της Κλιματικής Αλλαγής), που αντιστοιχούν ταυτόχρονα σε πολλές διαφορετικές σχολές του ΜΙΤ».

Για τους φοιτητές της μιλάει με θερμά λόγια. «Είμαστε σαν μια οικογένεια», τονίζει, και όταν τη ρωτάμε αν ανάμεσά τους βρίσκονται Ελληνες, λέει πως από τους εννέα διδακτορικούς της φοιτητές οι τέσσερις είναι Ευρωπαίοι (δύο Ελληνες, ένας Ισπανός, ένας Ρουμάνος) και πέντε είναι από τη Βόρεια Αμερική (τέσσερις Αμερικανίδες και ένας Καναδός). «Ολοι τους, και φυσικά οι Ελληνες, με κάνουν πολύ περήφανη».


Διαβάστε περισσότερα στο kathimerini.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση