ΕΛΛAΔΑ
Τέμπη: Στην τελική ευθεία η έρευνα – Τα τρία νέα πορίσματα που αναμένει ο εφέτης ανακριτής
Η δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης, που συγκλόνισε το πανελλήνιο με τον θάνατο 57 συνανθρώπων μας, βρίσκεται σε κρίσιμη φάση, εν αναμονή μάλιστα, μετά το Πάσχα, των νέων πορισμάτων που, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, αναμένεται να κλείσουν τον κύκλο της έρευνας της Δικαιοσύνης.
Τα τρία νέα πορίσματα αναμένονται αμέσως μετά το Πάσχα. Τα αποτελέσματα τριών κρίσιμων ερευνών που αφορούν στη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη αναμένει ο εφέτης ανακριτής, που χειρίζεται το βαρύ έργο για τον εντοπισμό των υπευθύνων, αλλά και την αποκάλυψη εγκληματικών παραλείψεων, πριν και μετά το δυστύχημα.
Η δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης, που συγκλόνισε το πανελλήνιο με τον θάνατο 57 συνανθρώπων μας, βρίσκεται σε κρίσιμη φάση, εν αναμονή μάλιστα, μετά το Πάσχα, των νέων πορισμάτων που, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, αναμένεται να κλείσουν τον κύκλο της έρευνας της Δικαιοσύνης. Στο πλαίσιο αυτό, με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται η πραγματογνωμοσύνη που διατάχθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, προκειμένου να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν προκύψει από τις εκθέσεις των τεχνικών συμβούλων των συγγενών των θυμάτων, που αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο η εμπορική αμαξοστοιχία να μετέφερε εύφλεκτη ύλη.
Αδικαιολόγητη η φωτιά
Ο εντοπισμός χημικών ουσιών σε διάφορα σημεία στον τόπο του δυστυχήματος, όπως π.χ. ξυλόλιο, τολουόλιο, προπάνιο, βουτάνιο κ.ά., που σύμφωνα με τους τεχνικούς συμβούλους δεν δικαιολογούνται από τα υπάρχοντα υλικά που μετέφεραν τα τρένα, προκαλεί σοβαρό προβληματισμό και απασχολεί νομικούς και τεχνικούς συμβούλους, καθώς, αν αποδειχθεί κάτι τέτοιο, μεγιστοποιούνται οι τραγικές συνέπειες του δυστυχήματος. Πιο συγκεκριμένα, το ξυλόλιο (χρησιμοποιείται ως διαλύτης σε νόθευση καυσίμων) εντοπίστηκε σε επτά διαφορετικά σημεία του χώρου της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Αν και αρχικά η ύπαρξή του συνδέθηκε με το «λιώσιμο», λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, των βαφών των βαγονιών και άλλων υλικών, εντούτοις οι πραγματογνώμονες επιμένουν ότι κάτι τέτοιο δεν δείχνει να είναι εφικτό γεγονός και τεκμηριώνουν την άποψή τους με συγκεκριμένα στοιχεία, όπως, π.χ., ότι το ξυλόλιο εντοπίστηκε σε 3-4 σημεία όπου δεν υπήρχε κοντά κανένα βαγόνι.
Παράλληλα, σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες, η επίσημη εκδοχή για ανάφλεξη των λαδιών του μετασχηματιστή δεν ευσταθεί, διότι αυτά δεν προκαλούν τέτοιου είδους έκρηξη. Ακόμη τον περασμένο Δεκέμβριο, η εταιρεία Siemens, κατασκευάστρια των ηλεκτραμαξών, σε έγγραφη απάντησή της στις δικαστικές Αρχές για τη φονική έκρηξη στα Τέμπη αναφέρθηκε σε «εξαιρετικά χαμηλό βαθμό ανάφλεξης» των ελαίων σιλικόνης. Επιπλέον, στην ερώτηση των δικαστικών λειτουργών «αν η εμφανιζόμενη στις φωτογραφίες και στο βίντεο ανάφλεξη και εν συνεχεία πυρκαγιά είναι συμβατή με την ανάφλεξη του ελαίου σιλικόνης των ηλεκτραμαξών» απέφυγε να πάρει θέση. Μετά την αντιφατικότητα των ήδη υπαρχουσών εκθέσεων, της πρώτης που έγινε κατ’ εντολή του ανακριτή και αυτών των τεχνικών συμβούλων των οικογενειών, σχετικά με την πρόκληση της φωτιάς μετά τη σύγκρουση, «φως» στα αίτια της φωτιάς αναμένεται να ρίξει η πραγματογνωμοσύνη που έχει ανατεθεί σε ειδικό καθηγητή της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και αναμένεται να παραδοθεί μετά το Πάσχα και μέσα στον Μάιο, ενώ παράλληλα η έρευνα του εφέτη ανακριτή συνεχίζεται και σε άλλα πεδία.
Το κατεστραμμένο βίντεο
Ένα δεύτερο πόρισμα που αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον είναι από εξειδικευμένο εργαστήριο της Αγγλίας, όπου έχουν σταλεί τα βίντεο που είχαν καταγράψει τη φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας στην Θεσσαλονίκη. Το υλικό αυτό ήταν κατεστραμμένο, είχε γίνει επανεγγραφή και είχαν χαθεί σημαντικά στοιχεία. Μετά τις καταγγελίες συγγενών θυμάτων για «σβησίματα» και προκειμένου να μην υπάρχουν μελανά σημεία, ο εφέτης ανακριτής έστειλε στην Αγγλία το υλικό προκειμένου να γίνει προσπάθεια επανάκτησής του. Η ανακριτική διαδικασία κινείται προς κάθε κατεύθυνση, ώστε να απαντηθούν τα κατά καιρούς βάσιμα αιτήματα που θέτουν οι συγγενείς των θυμάτων και τα οποία δεν μπορούν να μένουν «μετέωρα».
Το «μπάζωμα»
Την ίδια ώρα, έχει ζητηθεί να επιταχυνθούν οι έρευνες του Γενικού Χημείου του Κράτους για τυχόν ανίχνευση ουσιών σε μεγάλους όγκους χωμάτων που μεταφέρθηκαν άρον-άρον σε ιδιωτικό χώρο, στο πλαίσιο της εκχέρσωσης του χώρου, για την οποία διεξάγεται ήδη δικαστική έρευνα. Με εισαγγελική εντολή και εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου που εκπνέει στα μέσα Μαΐου, θα διερευνηθούν οι λόγοι απομάκρυνσης των υλικών και χωμάτων από τον τόπο της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη και στη συνέχεια επίστρωσης του χώρου με πίσσα και χαλίκια.
Την εντολή έδωσε η αντιεισαγγελέας εφετών Λάρισας, Κατερίνα Μάτση, για τη συμπλήρωση της προκαταρκτικής εξέτασης, ώστε να γνωστοποιηθεί ποιο ή ποια πρόσωπα βρίσκονταν στον χώρο του δυστυχήματος από τις πρώτες ημέρες και μέχρι και την επίστρωση του χώρου. Επιπλέον, ερευνάται ποιος ή ποιοι, αλλά και γιατί, έδωσαν εντολή απομάκρυνσης των χωμάτων και των λοιπών υλικών από το σημείο, πριν επιληφθούν οι δικαστικές Αρχές και χωρίς ενημέρωση και λήψη αδείας, αλλά και αν συντάχθηκε έκθεση για την απομάκρυνση των υλικών ή καταγράφηκε αυτή η ενέργεια.
Σε κάθε περίπτωση, η νέα πραγματογνωμοσύνη, που διατάχθηκε πρόσφατα από τον ανακριτή και «τρέχει» ο καθηγητής του ΕΜΠ, τα αποτελέσματα από το εργαστήριο της Αγγλίας για το υλικό από τα βίντεο, αλλά και τα αποτελέσματα από την έρευνα για την απομάκρυνση των χωμάτων και των λοιπών υλικών από το σημείο της σύγκρουσης εκτιμάται ότι θα κρίνουν καθοριστικά την πορεία της ανάκρισης για την τραγωδία, αλλά και τις πολιτικές διαμάχες ενόψει των ευρωεκλογών.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις περαιτέρω έρευνες των πραγματογνωμόνων των συγγενών των θυμάτων και πιο συγκεκριμένα της επιτροπής διερεύνησης ανεξάρτητων πραγματογνωμόνων οικογενειών, περίπου 28-30 επιβάτες της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας κάηκαν και από αυτούς εκτιμάται ότι οι 6-8 ήταν ζωντανοί.
ΠΗΓΗ: Realnews