ΕΛΛAΔΑ

Τέμπη: Ποιοι μπαίνουν στο «κάδρο» των ευθυνών μετά τα πορίσματα εμπειρογνωμόνων;

Πώς γίνεται η χάραξη δρομολογίων στον σταθμό της Λάρισας - Στα χέρια της ανακρίτριας πολυσέλιδα πορίσματα των ειδικών εμπειρογνωμόνων

Τέμπη: Ποιοι μπαίνουν στο «κάδρο» των ευθυνών μετά τα πορίσματα εμπειρογνωμόνων;

Να μη συγκαλυφθούν οι ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη ζήτησαν εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα, εργαζόμενοι και νεολαίοι που συμμετείχαν στις απεργιακές κινητοποιήσεις της 8ης Μαρτίου.

Κοινό αίτημα όλων είναι να μην απομονωθούν οι ευθύνες στον σταθμάρχη Λάρισας και στο «ανθρώπινο λάθος», αλλά να αναβαθμιστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο με τα απαραίτητα σύγχρονα και αυτόματα συστήματα που ελαχιστοποιούν την πιθανότητα να ξαναζήσουμε μια τέτοια τραγωδία.

Την ίδια στιγμή, συνεχίζεται η συζήτηση σε σχέση με το πώς έγινε το δυστύχημα τη νύχτα της Τρίτης 28ης Φεβρουαρίου που έχει κοστίσει τη ζωή σε 57 ανθρώπους.

Δεν χαράχτηκε δρομολόγιο

Για τους χειρισμούς από την πλευρά του σταθμάρχη Λάρισας τη νύχτα του δυστυχήματος μίλησε στο «Πρώτο Πρόγραμμα» 91,6 και 105,8 ο Χρήστος Ρετσινάς, Διευθυντής Ασφαλείας και Κυκλοφορίας Αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και πρώην μέλος της Επιτροπής Ερευνών.

Σε σχέση με τη μη χάραξη αυτόματου δρομολογίου στον τοπικό πίνακα χειρισμού στον σταθμό της Λάρισας, είπε: «Το σύστημα σου δίνει τη δυνατότητα να χαράξεις δρομολόγιο. Όταν χαράξεις δρομολόγιο από τον πίνακα που έχεις, όλα τα κλειδιά πηγαίνουν στην άνοδο για να φύγουν για Θεσσαλονίκη και το φωτόσημο γίνεται πράσινο. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης δεν ξέρει να χαράζει δρομολόγια. Φαίνεται δεν εκπαιδεύτηκε, δεν τα κατάλαβε, είναι ψυχασθενής, δεν ξέρω τι, δεν ξέρει και πάει χειροκίνητα να τα χειριστεί, τα οποία δεν τα χειρίστηκε».

Όταν δεν χαράζεις δρομολόγιο, εξήγησε ο ίδιος, «θα πρέπει να γυρίσεις το συγκεκριμένο κλειδί που έχει πάνω στο ταμπλό με τον διακόπτη που έχει το κλειδί, για να κολλήσει η αλλαγή ηλεκτρικά προς την άνοδο και να του δώσεις τηλεγράφημα με κόκκινο, να περάσει».

«Το ξεχνάει αυτό, νομίζει ότι το στέλνει το τρένο στην άνοδο και του δίνει ένα τηλεγράφημα “πέρασε με κόκκινο φωτόσημο” χωρίς να του λέει από ποια γραμμή φεύγει. Κανονιστικά απαράδεκτο. Υπάρχει ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας που πρέπει να τον εφαρμόζει», πρόσθεσε ο ίδιος.

Πόσοι σταθμάρχες έπρεπε να είναι παρόντες;

«Έπρεπε να ήταν δύο σταθμάρχες σε όλη τη νύχτα, νυχτερινή βάρδια, η οποία είναι από τις 10 μέχρι τις 6 το πρωί. Ήταν απαράδεκτο. Και αν ήταν τέτοιες οι ελλείψεις σε προσωπικό που έπρεπε να είναι ένας, αυτός έπρεπε να ήταν έμπειρος και όχι ο άπειρος», υπογράμμισε ο κ. Ρετσινάς.

Πώς χαράσσεται το δρομολόγιο

«Κάνεις τη χάραξη στον πίνακα, όλα τα κλειδιά στρέφονται στην σωστή κατεύθυνση και το φωτόσημο γίνεται πράσινο. Δεν το έκανε. Δεν έγινε χάραξη, οπότε εναλλακτικά το πας με το χέρι, να γυρίσεις το κλειδί, τη συγκεκριμένη αλλαγή να κουμπώσει προς την άνοδο. Ούτε αυτό το έκανε. Το ξέχασε. Κάτι συμβαίνει με το μυαλό του.

Επειδή σήμερα έχουν βγει οι φωνές που πάνε να διασπείρουν από δω και από κει τις ευθύνες και μάλιστα και από εκπροσώπους συνδικαλιστές που λένε ότι έφταιγε ο πίνακας, αυτά που λένε, να το πω χοντρά είναι αηδίες. Η εταιρεία το παρέδωσε το σύστημα σηματοδότησης τηλεδιοίκησης στον ΟΣΕ προς χρήση τον Νοέμβριο του ’22. Λειτουργούσε άριστα ο πίνακας. Και ο προηγούμενος που έφυγε, είχε κάνει χάραξη. Έπρεπε να καθίσει για να χαράξει και το 62. Εγώ λέω για κάποιους που λένε αηδίες ότι δεν δούλευε το σύστημα. Το σύστημα δούλευε. Δεν μιλάω τυχαία. Αυτό φαίνεται από το μαύρο κουτί, δηλαδή από το καταγραφικό», τόνισε ο Χρήστος Ρετσινάς.

Για την εκπαίδευση των σταθμαρχών

«Εμείς τους μηχανοδηγούς τους στέλνουμε στο Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας που υπάρχει ψυχοτεχνικό κέντρο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ρετσινάς και τόνισε ότι το ίδιο θα έπρεπε να ισχύει και για τους σταθμάρχες, καθώς είναι στην πρώτη γραμμή.

«Στους γερμανικούς σιδηρόδρομους η εκπαίδευση είναι εννιά μήνες σχολείο και ένα χρόνο πρακτική στο συγκεκριμένο πόστο που θα πας να δουλέψεις ως βοηθητικός και επίσης περνάνε από δύο εξετάσεις, ψυχοτεχνική εξέταση και μια άλλη εξέταση καταλληλότητας που σε κρίνουν αν είσαι κατάλληλος για να δουλεύεις στην πρώτη γραμμή. Είναι πολύ απλά. Δεν επιτρέπεται το 2023 να γίνονται αυτά στην Ελλάδα», συμπλήρωσε ο κ. Ρετσινάς.

Για το σύστημα τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης

Σχετικά με το σύστημα τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης, ο κ. Ρετσινάς διευκρίνισε ότι είναι άλλο το σύστημα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης του σταθμού της Λάρισας και άλλο το συνολικό σύστημα σηματοδότησης τηλεδιοίκησης από τη Λάρισα μέχρι την Κατερίνη.

Όπως ανέφερε, το συνολικό σύστημα από τη Λάρισα μέχρι την Κατερίνη δούλευε μέχρι το 2011, με προβλήματα που διορθώνονταν.

«Μετά μπήκαν συμμορίες και το έκλεψαν και διαλύθηκε. Και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας που είχε πάλι βάρδιες με σταθμάρχες στη Λάρισα κάηκε, δεν δούλεψε, βγήκε εκτός από δύο πυρκαγιές, μία το 2016 και μία το 2019. Και έφαγε την ολοκληρωτική καταστροφή η σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση και δεν φτιάχτηκαν αυτά», κατέληξε ο κ. Ρετσινάς.

Ποιοι μπαίνουν στο «κάδρο» των ευθυνών

Στα χέρια της ανακρίτριας βρίσκονται πολυσέλιδα πορίσματα των ειδικών πραγματογνωμόνων για την τραγωδία στα Τέμπη. Όπως έγραψε το in χθες Τετάρτη, οι δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες, που ορίστηκαν από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας, Απόστολο Τζαμαλή, για να συντάξουν πόρισμα για την τραγωδία, μέσα σε μία εβδομάδα από τα τραγικά γεγονότα, παρέδωσαν το πόρισμά τους στις αρμόδιες ανακριτικές αρχές.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα πορίσματα περιλαμβάνουν στοιχεία που μπορούν να ρίξουν φως στα αίτια του δυστυχήματος των Τεμπών.

Παράλληλα, οι ανακριτικές ενέργειες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και, εκτός απροόπτου, ενδέχεται να απαγγελθούν μέσα στις επόμενες μέρες – ακόμα και αύριο – κατηγορίες και σε νέα πρόσωπα εκτός από τον ήδη προφυλακισμένο σταθμάρχη.

Οι ανακριτικές διαδικασίες έχουν προχωρήσει για την απόδοση ποινικών ευθυνών σε αυτή τη φάση, στον επιθεωρητή που έβαλε τον κατηγορούμενο σταθμάρχη στις νυχτερινές βάρδιες, ενώ οι έρευνες ήδη στρέφονται και στον σταθμάρχη της προηγούμενης βάρδιας, που φαίνεται ότι όφειλε να είναι στο πόστο του έως τις 11 και έφυγε νωρίτερα.

Για τις κλήσεις τη νύχτα της τραγωδίας

Την ίδια ώρα, ενδιαφέρον παρουσιάζουν πληροφορίες από ανακριτικές πηγές, ότι ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας που έχασε τη ζωή του στο δυστύχημα, δεν επικοινώνησε με τον σταθμάρχη της Λάρισας στο ραδιοτηλέφωνο, καθώς τέτοιες κλήσεις δεν έχουν καταγραφεί.

Παραμένει, όμως, άγνωστο αν προσπάθησε να τον βρει στο κινητό, αν τον κάλεσε και δεν απαντούσε, κάτι που θα φανεί από τις έρευνες στο τηλέφωνο του σταθμάρχη που έχει ήδη κατασχεθεί, προκειμένου να αντληθούν και από εκεί κρίσιμα για την εξέλιξη της έρευνας στοιχεία.
Πώς θα επιλεγούν οι ειδικοί εφέτες ανακριτές

Εν τω μεταξύ, για την Παρασκευή έχει οριστεί να συγκληθεί η Ολομέλεια των Εφετών της Λάρισας, 21 συνολικά ανώτεροι δικαστικοί, προκειμένου να επιλεγούν δύο εφέτες ειδικοί ανακριτές που θα αναλάβουν στο εξής τις έρευνες, μετά από την πρωτοβουλία αναβάθμισης των ερευνών, που έγινε από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλο.

 

 

 

Δείτε επίσης

Τέμπη: Στον εισαγγελέα τα πορίσματα των πραγματογνωμόνων

Τέμπη: Κρητικός φοιτητής τραυματίστηκε και πλήρωσε μόνος του την θεραπεία

Τέμπη: Ο μηχανοδηγός του Intercity έψαχνε επί 17 λεπτά τον σταθμάρχη για να προλάβει την τραγωδία

Τέμπη: Στους δρόμους η Ελλάδα ζητά απαντήσεις!

Τέμπη: Το τελευταίο τηλεφώνημα του μηχανοδηγού του μοιραίου τρένου

 

Πηγή:in.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση