ΕΛΛAΔΑ

Τέμπη: Οι επόμενες ενέργειες στην ανάκριση - Πιθανόν το δεύτερο εξάμηνο του 2025 η δίκη

Απομένουν συγκεκριμένες εκκρεμότητες για να ολοκληρωθεί η ανάκριση και να αναλάβει στη συνέχεια ο αρμόδιος εισαγγελέας εφετών που θα προτείνει την παραπομπή των κατηγορουμένων σε δίκη

temph
Photo Credits: @intime

Στις 28 Φεβρουαρίου του 2025 συμπληρώνονται δύο χρόνια από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη και ταυτόχρονα δύο χρόνια από την έναρξη της δικαστικής διερεύνησης της υπόθεσης.

Σήμερα το στάδιο της ανάκρισης, που από τις 14 Μαρτίου του 2023 έχει αναλάβει ο εφέτης κ. Σωτήρης Μπακαϊμης παίρνοντας τη σκυτάλη από την τακτική ανακρίτρια, παραμένει ορθάνοιχτο αν και διακρίνεται σταδιακά ένα πλαίσιο ολοκλήρωσης της ανάκρισης και προσδιορισμού της δίκης προς το δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Αυτό προκύπτει από το γεγονός πως απομένουν συγκεκριμένες εκκρεμότητες για να ολοκληρωθεί η ανάκριση και να αναλάβει στη συνέχεια ο αρμόδιος εισαγγελέας εφετών που θα προτείνει την παραπομπή των κατηγορουμένων σε δίκη.

Οι εκκρεμότητες αυτές αφορούν κατά κύριο λόγο τις διώξεις και τις απολογίες στελεχών του υπουργείου Μεταφορών αλλά και το πόρισμα από τον καθηγητή χημικό μηχανικό του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου σχετικά με τη φωτιά που ακολούθησε της σύγκρουσης.

Τα στελέχη του υπουργείου

Τον Δεκέμβριο ασκήθηκε ποινική δίωξη σε δύο στελέχη του υπουργείου Μεταφορών ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των κατηγορουμένων για το δυστύχημα στους 43(σ.σ. Οι εφτά κατηγορούνται για τις παρεμβάσεις στο χώρο μετά τη σύγκρουση και για την έρευνα για τη φωτιά).

Με την πρώτη δίωξη που ασκήθηκε στα μέσα Δεκεμβρίου σε ένα υψηλόβαθμο στέλεχος από τη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών που αποτελεί οργανική μονάδα της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών που με τη σειρά της υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Μεταφορών του υπουργείου, άνοιξε και επίσημα ο κύκλος των διώξεων για στελέχη του συγκεκριμένου φορέα και ενώ το προηγούμενο διάστημα είχαν προηγηθεί οι διώξεις και οι απολογίες στον εφέτη ανακριτή υψηλόβαθμων στελεχών από τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, την Hellenic Train και τη ΡΑΣ.

Λίγο πριν εκπνεύσει το 2024, η έρευνα του ανακριτή οδήγησε και στον εντοπισμό επαρκών ενδείξεων ενοχής για ένα ακόμα υψηλόβαθμο υπηρεσιακό στέλεχος που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών.

Η πρώτη κατηγορούμενη από το υπουργείο ζήτησε και έλαβε ήδη προθεσμία για να απολογηθεί προς τα τέλη Ιανουαρίου του 2025 ενώ αναμένεται να οριστικοποιηθεί και η προθεσμία που λογικά θα ζητήσει και το δεύτερο στέλεχος.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, η έρευνα του εφέτη ανακριτή στο υπουργείο Μεταφορών αναμένεται να οδηγήσει και σε νέες διώξεις υπηρεσιακών στελεχών και κάπου εκεί εκτιμάται ότι θα κλείσει ο κύκλος των ερευνών ως προς το σκέλος της υπόθεσης που αφορά  τους φορείς και τα πρόσωπα που σχετίζονται με τη λειτουργία και την ασφάλεια του Σιδηροδρόμου και τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.  Το πότε θα κλείσει αυτός ο κύκλος όμως εξαρτάται χρονικά από την άσκηση της τελευταίας ποινικής δίωξης και την απολογία αυτού του προσώπου στον εφέτη ανακριτή.

Να σημειωθεί πως για τυχόν ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων όπως υπουργών ισχύει η διάταξη του άρθρου 86 του Συντάγματος, σύμφωνα με την οποία η έρευνα των ποινικών ευθυνών των ανωτέρω, όπως και η άσκηση της ποινικής διώξεως ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Βουλής. Έτσι ο ανακριτής είναι υποχρεωμένος από αυτή τη Συνταγματική αρχή, μόλις αντιληφθεί κατά τη διάρκεια της έρευνας του την εμπλοκή πολιτικού προσώπου να στείλει αμελλητί το συγκεκριμένο σκέλος της υπόθεσης στον Άρειο Πάγο και στη συνέχεια το ανώτατο δικαστήριο της χώρας θα διαβιβάσει με τη σειρά του την υπόθεση στη Βουλή.

Το πόρισμα για τη φωτιά

Ένα άλλο στοιχείο της υπόθεσης που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην ολοκλήρωση της ανάκρισης είναι το πόρισμα του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου σχετικά με τη φωτιά. Η εμπλοκή του συγκεκριμένου προσώπου στην υπόθεση ως δικαστικού πραγματογνώμονα ήρθε τον περασμένο Μάρτιο όταν ο ανακριτής έκρινε πως με τη δική του συνεισφορά θα μπορούσαν να απαντηθούν οι ενστάσεις και τα ερωτήματα  συγγενών θυμάτων σχετικά με το τί προκάλεσε τη φωτιά μετά τη σύγκρουση.

Θυμίζουμε πως οι συγγενείς και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι αμφισβητούν τα συμπεράσματα της πρώτης  δικαστικής πραγματογνωμοσύνης η οποία αναφέρει ως παράγοντα για τη φωτιά τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών των ηλεκτραμαξών και αντιθέτως κάνουν λόγο για χημικά που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και εξαιτίας αυτών προέκυψε η φωτιά που οδήγησε στο θάνατο συγκεκριμένο αριθμό ατόμων.

Προκειμένου λοιπόν να διευκρινιστεί αυτό το σκέλος της υπόθεσης ο ανακριτής όρισε στα μέσα Μαρτίου τον καθηγητή, το πόρισμα του οποίου αναμένεται να παίξει κομβικό ρόλο στην εξέλιξη της ανάκρισης καθώς ανάλογα με τα συμπεράσματα που θα καταγράφονται σε αυτό θα κριθεί αν απαιτούνται περαιτέρω ανακριτικές πράξεις. Το πόρισμα αναμένεται να παραδοθεί σχετικά άμεσα. Θυμίζουμε πως στα μέσα Δεκεμβρίου είχε πραγματοποιηθεί στην Αθήνα εργαστηριακός έλεγχος σε δείγματα ελαίου σιλικόνης από υπαλλήλους του Γενικού Χημείου του Κράτους μετά από σχετικό αίτημα του καθηγητή.

Μετά την ανάκριση

Με την πρόσφατη τροποποίηση του άρθρου 309 στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας  με το Ν 5090/2024, μετά το πέρας της ανάκρισης οι υποθέσεις κακουργηματικού χαρακτήρα, όπως χαρακτηρίζεται αυτή των Τεμπών, υποβάλλονται απευθείας στον αρμόδιο εισαγγελέα εφετών χωρίς να μεσολαβήσει το στάδιο του Συμβουλίου Εφετών και η έκδοση παραπεμπτικού βουλεύματος.

Η παράκαμψη του Συμβουλίου αφαιρεί περίπου πέντε μήνες από το συνολικό χρόνο που απαιτείται από την ολοκλήρωση της ανάκρισης μέχρι τον τελικό προσδιορισμό της δίκης. Ωστόσο στη προκείμενη υπόθεση με δεδομένο τον όγκο της δικογραφίας, μετά την ανάκριση εκτιμάται ότι ο αρμόδιος εισαγγελέας εφετών θα χρειαστεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα περίπου 4-5 μηνών για μελετήσει την υπόθεση και να προτείνει στην πρόεδρο Εφετών Λάρισας την παραπομπή των κατηγορουμένων σε δίκη.

Σ ’αυτό το στάδιο σύμφωνα με πληροφορίες θα κριθεί και το αν οι δικογραφίες που αφορούν τους εφτά κατηγορούμενους για το “μπάζωμα-ξεμπάζωμα” και τη φωτιά θα αποσπαστούν από τη βασική δικογραφία καθώς οι συγκεκριμένοι κατηγορούνται μόνο για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος που ως πλημμεληματικού τύπου πράξη έχει συντομότερο χρόνο παραγραφής σε σχέση με το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών με το οποίο βαρύνεται η πλειοψηφία των κατηγορουμένων για τη σύγκρουση.

Σε κάθε περίπτωση μετά την ολοκλήρωση της ανάκρισης και παρά την παράκαμψη του Συμβουλίου Εφετών και της έκδοσης βουλεύματος, θα χρειαστεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα τουλάχιστον 4-5 μηνών μέχρι να ολοκληρωθεί και το “διαδικαστικό” σκέλος της υπόθεσης.

Τα αιτήματα των συγγενών και οι παρεμβάσεις

Φυσικά σε μια τέτοια υπόθεση με πολλές παραμέτρους υπάρχει πάντα ένα ανοιχτό ενδεχόμενο για εξελίξεις που μπορεί να τραβήξουν “πίσω” την ανάκριση. Κάτι τέτοιο συνέβη για παράδειγμα πέρυσι τον Φεβρουάριο λίγο πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος από το δυστύχημα όταν η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κα Γεωργία Αδειλίνη ζήτησε να εξεταστεί από τον εφέτη ανακριτή και κατοπιν δικής του κρίσης κάθε αίτημα συγγενών ώστε, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην εισαγγελική παραγγελία, το πέρας της διαδικασίας “να μην αφήσει ουδεμία αμφιβολία ως προς το ότι οι εισαγγελικές και ανακριτικές Αρχές διερεύνησαν κάθε πτυχή της υπόθεσης, επιτελώντας στο ακέραιο το καθήκον τους”.

Μετά από αυτή  την παρέμβαση η έρευνα στην ουσία “επιμηκύνθηκε” με περεταίρω ανακριτικές πράξεις όπως τον ορισμό του καθηγητή του ΕΜΠ αλλά και την αποστολή σκληρών δίσκων από τις κάμερες των σταθμών από τις οποίες διήλθε η εμπορική αμαξοστοιχία σε εργαστήριο στην Αγγλια προκειμένου να γίνει μια ύστατη προσπάθεια ανάκτησης του βιντεοληπτικού υλικού που είχε εν τω μεταξύ επανεγγραφεί όταν ζητήθηκε από τις ανακριτικές αρχές λίγους μήνες μετά τη σύγκρουση.

Τέλος, παραμένουν άγνωστες οι επόμενες ενέργειες των συγγενών που κατά καιρούς έχουν ζητήσει από τον εφέτη ανακριτή να εξεταστούν διάφορα αιτήματα τους που σχετίζονται σχεδόν αποκλειστικά με το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας και τη φωτιά.

Θα πρέπει δε να επισημανθεί ότι το τελευταίο διάστημα συγγενείς θυμάτων υποβάλλουν αιτήματα εξαίρεσης του ανακριτή από τη υπόθεση κάτι που σημαίνει ότι η ανάκριση μπαίνει αυτομάτως κάθε φορά στον “πάγο” έως  ότου εξεταστεί αυτό το αίτημα από το Συμβούλιο Εφετών Λάρισας.

Πηγή:larissanet.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση