ΕΛΛAΔΑ
Τέμπη: Νέοι κατηγορούμενοι ενώπιον της Δικαιοσύνης
«Οι απολογίες θα δίνουν νέους κατηγορούμενους»
Όλα στο φως… Σε αυτή τη λογική κινείται η Δικαιοσύνη από την πρώτη ημέρα της σύγκρουσης των δύο τρένων και την τραγωδία που ακολούθησε.
Μία ώρα μετά τη σύγκρουση οι αρχές οδηγήθηκαν στο σταθμαρχείο και προσήγαγαν αρχικά τον σταθμάρχη, σε μία προσαγωγή που έγινε σύλληψη και τον οδήγησε μετά την απολογία του στη φυλακή. Ο σταθμάρχης όμως εκτός από το τι έκανε εκείνο το μοιραίο βράδυ αποκάλυψε και τι δεν έκαναν συνάδελφοί του που τον άφησαν όπως ισχυρίστηκε μόνο του στη νυχτερινή βάρδια να διαχειριστεί δρομολόγια έχοντας μόνο έναν μήνα εμπειρία. Οι ισχυρισμοί του, το βιβλίο παράδοσης παραλαβής και το μηνιαίο πρόγραμμα των βαρδιών έδωσαν τρεις νέους κατηγορούμενους – τους δύο απογευματινούς σταθμάρχες και τον Επιθεωρητή Λάρισας – εναντίον των οποίων έχει ασκηθεί ποινική δίωξη από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Λάρισας Απόστολο Τζαμαλή για 4 αδικήματα:
-Διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών μέσων σταθερής τροχιάς.
-Ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή. -Βαριά σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη προσοχή και επιμέλεια.
– Απλή σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματος του να καταβάλλει ιδιαίτερη προσοχή και επιμέλεια.
Κανείς από τους τρεις τους δεν ήταν στο σταθμαρχείο τη μοιραία νύχτα. Οι δύο όμως σύμφωνα με το μηνιαίο πρόγραμμα βαρδιών έπρεπε να ήταν στη θέση τους. Το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί έφυγε ο αρχαιότερος απογευματινός σταθμάρχης Κ.Π αλλά και τι ώρα έφυγε, καθώς η βάρδια έχει διορθωθεί μετά το συμβάν όπως ισχυρίζεται ο προφυλακισμένος σταθμάρχης με μπλάνκο. Τι ισχύει με τους σταθμάρχες που είναι με μπλοκάκι; Ο δεύτερος σταθμάρχης Π.Χ υποστηρίζει ότι η βάρδια του λήγει στις 22:00 και όχι στις 23:00 όπως αναγράφεται στις βάρδιες που υπογράφεται και από τη Διεύθυνση Κυκλοφορίας. Ο Επιθεωρητής Λάρισας «αδειάζει» και τους δύο σταθμάρχες αναφέροντας στην κατάθεσή του στην ανακρίτρια ότι εκείνος είχε βάλει τρεις σταθμάρχες μεταξύ 22:00 -23:00 με δεδομένο ότι η αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα- Θεσσαλονίκη θα έφθανε πριν τις 23:00 στη Λάρισα. Το μπάχαλο με τις βάρδιες και το τι επικρατούσε στον σταθμό Λάρισας φαίνεται και στο βιβλίο παράδοσης- παραλαβής που σας παρουσιάζει η εφημερίδα «Πατρίς». Μία ημέρα πριν οι σταθμάρχες παραδίδουν μία ώρα πριν από τη λήξη, ενώ στην πρωινή βάρδια δεν αναγράφεται καν η ώρα παράδοσης- παραλαβής. Όλα αυτά στο… χέρι καθώς εν έτει 2023 στο σταθμαρχείο δεν καταχωρείται τίποτα ηλεκτρονικά και ούτε υπάρχει σύστημα στο οποίο να χτυπούν κάρτα εισόδου και εξόδου. Επί της ουσίας το κρίσιμο μισάωρο προκύπτει ότι στο πόστο του ήταν μόνο ο μοιραίος σταθμάρχης.
Ο προϊστάμενός τους Επιθεωρητής Λάρισας μετέφερε στις αρχές τι έμαθε από τον πρωταγωνιστή για εκείνο το βράδυ: «Την 28-2-23 και ώρα 23:41 ενημερώθηκα από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας Αθηνών ότι με αναζητήσεις τηλεφωνικών επικοινωνών στις Α) επιβατική αμαξοστοιχία 62 δρομολόγιο από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και Β) εμπορική αμαξοστοιχία 63503 με δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, δεν απαντούν οι μηχανοδηγοί τους σε συνεχείς κλήσεις του. Αμέσως και ώρα 23:44 τηλεφώνησα στον Σταθμάρχη Υπηρεσίας Λάρισας, Β.Σ, για να με ενημερώσει τι ακριβώς συμβαίνει και γιατί οι μηχανοδηγοί των δύο αμαξοστοιχιών δεν απαντούνε. Ο σταθμάρχης μου απαντούσε με εμφανή σύγχυση και πανικόβλητος μου είπε ακριβώς: «Δεν μπορώ να προσδιορίσω από ποια γραμμή έχω διώξει την επιβατική αμαξοστοιχία».
Στη συνέχεια τον ρώτησα την κανονική ώρα άφιξης της αμαξοστοιχίας και μου ανέφερε: «Η αμαξοστοιχία 62 αφίχθη στον σταθμό Λάρισας ώρα 23:02 της 28.02.2023 και αναχώρησε 23:04 της 28.02.2023». Επιπλέον τον ρώτησα αν έχει πάρει αναχώρηση αμαξοστοιχίας από τον Σταθμό των Νέων Πόρων Πιερίας και μου ανέφερε ότι: «Από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Νέων Πόρων όπου εργάζονταν η σταθμάρχης Ε.Ζ μου ανέφερε ότι έλαβε αγγελία αναχώρησης της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 που εκτελούσε δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα την 23:05 ώρα της 28.02 2Ο23 από τον Σ Σ. Νέων Πόρων». Τότε αντιλήφθηκα ότι κάτι κακό συνέβη και αμέσως αναχώρησα από τον Βόλο με το αυτοκίνητό μου με κατεύθυνση προς Λάρισα και καθ’ οδόν ενημερώθηκα ότι συνέβη δυστύχημα στο ύψος του Σ.Σ. Ευαγγελισμού Λάρισας, όπου και μετέβην στο σημείο του δυστυχήματος περί ώρα 01:05 της 01 03.2023. Παρέμεινα στο σημείο δέκα λεπτά περίπου και επέστρεψα στη Λάρισα, για να συναντήσω τον Σταθμάρχη υπηρεσίας, Β.Σ.».
Ο Επιθεωρητής Λάρισας φθάνει στον σταθμό γύρω στη 01.10. Στο σταθμαρχείο είναι ο κατηγορούμενος, ο απογευματινός σταθμάρχης που έφυγε και ξαναγύρισε μετά τη σύγκρουση, ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων αλλά και μηχανοδηγοί. «Βρήκα τον Β.Σ. σε κακή ψυχολογική κατάσταση και μου ανέφερε: ‘‘Προϊστάμενε η αμαξοστοιχία ήρθε 23:02 και έφυγε 23:04 και του έδωσα αναχώρηση μέσω ραδιοτηλεφώνου, ότι έχει γραμμή ελεύθερη μέχρι τον σταθμό Νέων Πόρων. Δεν αντιλήφθηκα ότι η αμαξοστοιχία εισήλθε στη γραμμή καθόδου, ενώ έπρεπε να πάει στη γραμμή ανόδου και αυτό γιατί δεν έκανα χειρισμό της αιχμής 118. Ο λόγος ήταν ότι πριν λίγα λεπτά είχε αφιχθεί στον Σταθμό Λάρισας η αμαξοστοιχία 2597 που εκτελεί δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη προς Λάρισα». Ρώτησα τότε τον Σταθμάρχη εάν είχε επιδώσει υπόδειγμα 1001 δελτίου ειδοποίησης που αναφέρει ότι η αμαξοστοιχία κινείται αντίθετα σε μονή γραμμή καθόδου μεταξύ Λάρισας -Νέων Πόρων. Αυτός απάντησε: «Δεν έκδωσα 1001 όπως θα έπρεπε να αναζητήσουν οι μηχανοδηγοί της αμαξοστοιχίας γιατί κινούνταν σε αντίθετη κατεύθυνση μεταξύ Λάρισας -Νέων Πόρων. Δεν μου ζήτησαν υπόδειγμα 1001 και με αριθμό τηλεγραφήματος 47 ανέφερα στους δύο μηχανοδηγούς της επιβατικής 62 ότι έχουν γραμμή ελεύθερη μέχρι το σταθμό των Νέων Πόρων χωρίς να προσδιορίσω σε ποια γραμμή κινείται η αμαξοστοιχία 62».
Επισημαίνει όμως και κάτι άλλο για το ποιος ήταν στο σταθμαρχείο την κρίσιμη ώρα: «Μετά το συμβάν ενημερώθηκα από τον σταθμάρχη Β.Σ ότι από την έναρξη της βάρδιας του ώρα 22:00, ήταν μόνος του διότι ούτε ο Κ.Π., ούτε ο Π.Χ βρίσκονταν στο γραφείο του σταθμάρχη».
Η κατάθεση του σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων Γιώργου Ζήντρου «καίει» τον απογευματινό σταθμάρχη: «Όταν αναχώρησε το τρένο από τον Παλαιοφάρσαλο, μίλησα με τον σταθμάρχη Λάρισας, Β.Σ.. Είναι άπειρος και υπάρχει μία δυσκολία στη συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα μαζί του, μετά από λίγο κάλεσα τον Κ.Π στο κινητό του περί ώρα 22:45‘ και τον ρώτησα που βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε “πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;”».
Η εμπορική αμαξοστοιχία και η έκρηξη
Ο Αλέξης Κούγιας δικηγόρος οικογενειών θυμάτων ζητά να διερευνηθεί το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας προκειμένου να εντοπιστεί τι μετέφερε αλλά και γιατί προκλήθηκε η έκρηξη και η πυρκαγιά. Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Πατρίς» το εμπορικό τρένο 63503 είχε συνολικά 13 βαγόνια. Τα τρία πρώτα βαγόνια που εκτροχιάστηκαν είχαν πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες) και τα άλλα 10 βαγόνια είχαν παρασκευάσματα διατροφής και μπύρες. Ο Αλέξης Κούγιας ζητά όχι μόνο να ερευνηθεί το φορτίο αλλά που έγινε η φόρτωση και από ποιους. Σε δηλώσεις του στην εφημερίδα «Πατρίς» αναφέρει ότι: «Οι απολογίες των κατηγορουμένων θα δίνουν νέους κατηγορούμενους και δεν αποκλείεται ο αριθμός να υπερβεί τους 30. Από τη μελέτη της δικογραφίας προκύπτουν στοιχεία που πρέπει να ερευνηθούν, όπως είναι το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας». «Οι απολογίες θα δίνουν νέους κατηγορούμενους» 12 ρεπορταζ κυριακη 19 μαρτιου 2023