ΕΛΛAΔΑ
Τέμπη – Η κατάθεση του επιθεωρητή: Ο μηχανοδηγός σίγουρα γνώριζε ότι πήγαινε αντίθετα
Κανείς σταθμάρχης δεν είχε αναφέρει βλάβη στο φωτόσημο εξόδου στη Λάρισα, μέχρι και το βράδυ του δυστυχήματος.
Νέες πτυχές για τις συνθήκες του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη, φωτίζει η κατάθεση του επιθεωρητή του σταθμού Λάρισας, υπεύθυνου για τη διεύθυνση κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών.
Η «Κ» φέρνει στο φως τη δικογραφία που έχει σχηματιστεί για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη και, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, ο επιθεωρητής του σταθμού κατέθεσε στις αρχές ότι στις 23:41 της 28ης Φεβρουαρίου ενημερώθηκε από ρυθμιστή κυκλοφορίας Αθηνών πως οι μηχανοδηγοί των δύο αμαξοστοιχιών δεν απαντούσαν στις αλλεπάλληλες κλήσεις.
«Σε σύγχυση ο σταθμάρχης»
Τρία λεπτά αργότερα κάλεσε τον σταθμάρχη της Λάρισας, τον 59χρονο που πλέον έχει προφυλακιστεί, ζητώντας να ενημερωθεί. Κατά τα λεγόμενά του επιθεωρητή, ο σταθμάρχης του είπε «με εμφανή σύγχυση και πανικόβλητος»: «Δεν μπορώ να προσδιορίσω από ποια γραμμή έχω διώξει την επιβατική αμαξοστοιχία».
Από τις απαντήσεις που έλαβε για τις αμαξοστοιχίες, ο προϊστάμενος αντιλήφθηκε ότι «κάτι κακό συνέβη» και αναχώρησε από τον Βόλο με το αυτοκίνητό του, με κατεύθυνση προς Λάρισα. Μόλις ενημερώθηκε επισήμως για τη σύγκρουση των τρένων, μετέβη στο σημείο του δυστυχήματος στη 1 τα ξημερώματα.
Στη συνέχεια επέστρεψε στη Λάρισα για να συναντήσει τον σταθμάρχη που, κατά τα λεγόμενα του επιθεωρητή, παραδέχτηκε πως δεν είχε αντιληφθεί ότι η αμαξοστοιχία εισήλθε στη γραμμή καθόδου ενώ έπρεπε να ακολουθήσει τη γραμμή ανόδου. Ο 59χρονος απέδωσε το λάθος του στο γεγονός πως λίγα λεπτά νωρίτερα είχε αφιχθεί η αμαξοστοιχία 2597.
Ο σταθμάρχης παραδέχτηκε ότι δεν είχε επιδώσει υπόδειγμα ειδοποίησης για το γεγονός πως η αμαξοστοιχία 62 κινείτο αντίθετα, σε μονή γραμμή καθόδου μεταξύ Λάρισας – Νέων Πόρων. «Ανέφερα στους δύο μηχανοδηγούς της επιβατικής 62 ότι έχουν γραμμή ελεύθερη μέχρι τον σταθμό των Νέων Πόρων χωρίς να προσδιορίσω σε ποια γραμμή κινείται η αμαξοστοιχία 62» παραδέχθηκε, σύμφωνα με την κατάθεση του επιθεωρητή.
Αν ο μηχανοδηγός είχε ενημερώσει, η τραγωδία ίσως να είχε αποφευχθεί
«Αξίζει να σημειώσω ότι αν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 62, κατά την ώρα αναχώρησης από τον Σταθμό Λάρισας έκανε εκφώνηση μέσω ραδιοτηλεφώνου ότι κινούνταν μεταξύ σταθμών Λάρισας και Νέων Πόρων σε μονή γραμμή καθόδου αντίθετα, όπως και όφειλε να εκφωνήσει, ίσως να μπορούσε να αποφευχθεί το ατύχημα», σημειώνει ο επιθεωρητής.
Στη συμπληρωματική του κατάθεση τόνισε πως θεωρεί σίγουρο ότι ο μηχανοδηγός αντιλήφθηκε πως εισήλθε σε αντίθετη γραμμή καθόδου. «Θα έπρεπε να αναρωτηθεί για ποιο λόγο κινείται αντίθετα και για ποιο λόγο δεν του επιδόθηκε υπόδειγμα και θα έπρεπε να κάνει εκφώνηση ότι κινείται επί μονής γραμμής καθόδου μεταξύ σταθμού Λάρισας και Νέων Πόρων».
«Σε καμία περίπτωση δεν ευθύνεται η Σταθμάρχης Νέων Πόρων»
Η εμπορική αμαξοστοιχία κινούνταν κανονικά σε διπλή γραμμή καθόδου και, όπως τόνισε ο επιθεωρητής του σταθμού στη Λάρισα, η σταθμάρχης Νέων Πόρων δεν ευθύνεται σε καμία περίπτωση. «Κι αυτό γιατί δεν υπήρχε πρόβλημα μεταξύ των δύο γραμμών και δεν θα μπορούσε να αντιληφθεί ούτε και να γνωρίζει ότι η επιβατική 62 αναχώρησε από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη αντίθετα σε μονή γραμμή καθόδου».
Τι έπρεπε να κάνει ο σταθμάρχης στη Λάρισα
Στη συμπληρωματική ένορκη εξέταση, ο επιθεωρητής ερωτήθηκε τι συμβαίνει σε περίπτωση βλάβης φωτόσημου. Όταν και οι δύο γραμμές λειτουργούν κανονικά, ο σταθμάρχης οφείλει να στέλνει δελτίο ειδοποίησης ότι η αμαξοστοιχία που κινείται από τον σταθμό αναχώρησης έως τον σταθμό άφιξης υπερβαίνει το ερυθρό φωτόσημο και έχει γραμμή ελεύθερη. Αν υπάρχει απρόοπτη βλάβη ή αποκοπή της μίας εκ των δύο γραμμών, πρέπει να ειδοποιήσει τόσο τον μηχανοδηγό όσο και τον προϊστάμενο της αμαξοστοιχίας ότι κυκλοφορούν επί μονής γραμμής, άνοδο ή κάθοδο, να ορίσει ότι η γραμμή είναι ελεύθερη έως τον επόμενο σταθμό και να έρθει σε συνεννόηση μέσω ραδιοτηλεφώνου με τον επόμενο σταθμό.
Απαγορεύεται η προφορική συνεννόηση
Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύεται ρητώς η προφορική συνεννόηση και «μόνο σε περιπτώσεις που δυσχεραίνουν να επιδοθεί υπόδειγμα, κρίνεται απαραίτητο αν δεν επιδοθεί υπόδειγμα, να γίνει συνεννόηση προφορικώς μέσω ραδιοτηλεφώνου μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού». Σε αυτή την περίπτωση ο μηχανοδηγός πρέπει να επαναλάβει όλα όσα ανέφερε ο σταθμάρχης και, αν δεν το κάνει, ο μηχανοδηγός πρέπει να ερωτηθεί εκ νέου αν το κατάλαβε.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο σταθμάρχης όφειλε να εκδώσει δελτίο ειδοποίησης, όπου θα αναφέρει στη συγκεκριμένη επιβατική αμαξοστοιχία ότι υπερβαίνει το ερυθρό φωτόσημο εξόδου του σταθμού Λάρισας και κυκλοφορεί μεταξύ Λάρισας – Νέων Πόρων από τη γραμμή ανόδου, γραμμή ελεύθερη της αμαξοστοιχίας μέχρι το φωτόσημο εισόδου του σταθμού Νέων Πόρων.
Συγχρόνως ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 62 όφειλε να ανακοινώσει το υπόδειγμα μέσω ραδιοτηλεφώνου χωρίς βέβαια να είναι υποχρεωμένος ο σταθμάρχης για την επαλήθευση. Κάθε μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να ανακοινώνει μέσω ραδιοτηλεφώνου, βάσει του εσωτερικού κανονισμού του ΟΣΕ.
Κανείς σταθμάρχης δεν είχε αναφέρει βλάβη στο φωτόσημο εξόδου
Ο επιθεωρητής του σταθμού Λάρισας υποστήριξε στην συμπληρωματική του κατάθεση ότι μέχρι και τη νύχτα του δυστυχήματος, κανείς σταθμάρχης δεν του είχε αναφέρει βλάβη στο φωτόσημο εξόδου. Πρόσθεσε ωστόσο πως «επί σειρά ετών, μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, το φωτόσημο εξόδου του σταθμού Λάρισας ήταν πάντα στη θέση ερυθρό. Από τις αρχές Νοέμβρη και με την παράδοση του πίνακα κυκλοφορίας (….) η κυκλοφορία γίνεται μέσω του πίνακα και σε περίπτωση ανωμαλίας τότε δίνεται υπόδειγμα για την υπέρβαση του φωτοσήματος».
Για τα κλειδιά
Σε ερώτηση αν το τελευταίο χρονικό διάστημα είχε αναφερθεί από κάποιον σταθμάρχη βλάβη για τον πίνακα των κλειδιών, επιθεωρητής απάντησε: «Αυτή τη στιγμή δεν έχω στοιχεία μπροστά μου για να σας απαντήσω με ακρίβεια».
Δείτε επίσης
Τέμπη: Έρευνα από την Αρχή για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος για τις συμβάσεις του ΟΣΕ σε βάθος 15ετίας
Τέμπη: Εκτός ΜΕΘ δύο τραυματίες – Μεταφέρθηκαν σε απλές κλίνες