ΕΛΛAΔΑ
Συντριβή Antonov: Τα αίτια του δυστυχήματος και τα αναπάντητα ερωτήματα
Κατά της διάρκεια της νύχτας το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς συνέχισε με τον εντοπισμό και τη σήμανση πυρομαχικών που έχουν διασκορπιστεί
Oλονύχτιες ήταν οι οι έρευνες των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πολιτικής Προστασίας στην περιοχή όπου το βράδυ του περασμένου Σαββάτου συνετρίβη το μοιραίο αεροσκάφος Antonov 12.
Μέχρι τώρα έχουν εντοπιστεί και έχουν ανασυρθεί οι 8 σοροί του ουκρανικού πληρώματος του αεροσκάφους, δεν έχουν βρεθεί επικίνδυνες ουσίες αλλά ο συναγερμός στην Καβάλα παραμένει.
Κατά της διάρκεια της νύχτας το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς συνέχισε με τον εντοπισμό και τη σήμανση πυρομαχικών που έχουν διασκορπιστεί από τα συντρίμμια του αεροσκάφους.
Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει συγκέντρωση και απομάκρυνση ή επί τόπου εξουδετέρωσή τους, κάτι που θα κριθεί από το κλιμάκιο.
Για τον λόγο αυτό κρίθηκε αναγκαίο να παραμένει σε ισχύ μέχρι νεωτέρας η απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών στις αγροτικές περιοχές των Αντιφιλίππων και Παλαιοχωρίου.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, το πρωί της Δευτέρας ο γγ του Δήμου Παγγαίου κ. Καλλινικίδης δήλωσε ότι πρόκειται για μια πρωτόγνωρη και σοκαριστική κατάσταση η πτώση ενός αεροπλάνου και μάλιστα με πυρομαχικά.
Τόνισε ότι πρώτο μέλημα των ανθρώπων του δήμου ήταν μην προσεγγίσει ο κόσμος το σημείο που έπεσε το αεροσκάφος.
Ένα από τα μεγαλύτερα αναπάντητα ερωτήματα είναι το γιατί το Antonov δεν προσγειώθηκε στη Λήμνο, που ήταν πιο κοντά στο σημείο όταν ανέφερε τη φωτιά στον κινητήρα και επιχείρησε στροφή για να γυρίσει στη Σερβία, με αποτέλεσμα να συντριβεί στην Καβάλα.
Αργά το βράδυ της Κυριακής γράφτηκε ο τραγικός επίλογος, αφού από την ΕΜΑΚ ανασύρθηκαν και οι οκτώ σοροί των Ουκρανών που επέβαιναν στο Antonov. Οι σοροί μεταφέρθηκαν στο Γενικό Nοσοκομείο Κομοτηνής για να υποβληθούν σε ιατροδικαστική εξέταση, ενώ στη συνέχεια θα παραδοθούν στις ουκρανικές αρχές.
38 λεπτά πριν από την τραγωδία
Καθώς οι διαδικασία «απολύμανσης» του σημείου της συντριβής συνεχίζεται, μεγάλο βάρος δίνεται και στα αίτια της τραγωδίας. Το Antonov είχε απογειωθεί από τη Νις της Σερβίας, με οκταμελές πλήρωμα και 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο, ανακοίνωσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς τη Ντάκα του Μπανγκλαντές, με ενδιάμεσους σταθμούς το Αμμάν της Ιορδανίας και το Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας.
Στον ελληνικό εναέριο χώρο μπήκε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.
Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα 4 αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα.
Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση, ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.
Συντριβή Antonov: Αυτά είναι τα αίτια του δυστυχήματος - Τα τελευταία λόγια του πιλότου πριν την πτώση
Τα αίτια της συντριβής του μοιραίου Antonov στην Καβάλα, ανέλυσε ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης, ειδικός ερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων.
«Έχουμε στοιχεία για το τι συνέβη. Υπάρχει αναφορά, με βάση την οποία σταμάτησε και η πτήση του αεροπλάνου από την πόλη Νις, προς την Ιορδανία και η αναφορά ήταν για βλάβη στον κινητήρα. Ο πιλότος ζήτησε άδεια για προσγείωση εκτάκτου ανάγκης σε πλησιέστερο αεροδρόμιο», είπε ο κ. Καραϊωσηφίσης στον ΑΝΤ1. «Δεν είμαι σε θέση να ξέρω ποιο αεροδρόμιο ήταν εκείνη την ώρα ενεργό και αν είχε και τον κατάλληλο εξοπλισμό για να υποδεχτεί τέτοιο αεροπλάνο και με τέτοιο φορτίο», πρόσθεσε.
Παράλληλα, ο ειδικός ερευνητής πρόσθεσε ότι «το περιεχόμενο του φορτίου μπαίνει στο σχέδιο πτήσης του αεροπλάνου, αλλά δεν είναι υποχρεωτική η κατάθεση του σχεδίου πτήσης σε όλες τις χώρες της διαδρομής. Σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης όμως πρέπει να αναφέρεται το φορτίο, ώστε να γνωρίζουν οι επίγειες δυνάμεις που θα επέμβουν, τι έχουν να αντιμετωπίσουν».
Επιπλέον, ο ίδιος εξέφρασε την άποψη ότι εν πτήση δεν μπορεί να έγινε έκρηξη των πυρομαχικών που μετέφερε το Antonov. «Το σίγουρο είναι ότι είδαμε στα τελευταία δευτερόλεπτα πτήσης του αεροπλάνου, ένα αεροσκάφος που ήταν εκτός ελέγχου. Πετούσε στα 21.000 πόδια, έκανε αναστροφή στα 15.000 πόδια, πέταξε περίπου έξι με επτά λεπτά, αλλά κάποια στιγμή, περίπου ενάμιση λεπτό πριν από την συντριβή, έχασε 13.500 πόδια ύψους, δηλαδή έπεσε τέσσερα χιλιόμετρα και κατέληξε στο χωράφι, απέναντι από τους Αντιφιλίππους. Δεν είναι όμως ένα αεροπλάνο που έπεσε σαν πέτρα από τον ουρανό. Ολίσθησε, πλανάρισε, και κατέληξε να σχηματίσει αυτό το σημάδι των περίπου 200 μέτρων στο έδαφος, πριν σταματήσει, οπότε έγινε και η έκρηξη των καυσίμων και πυρομαχικών», σημείωσε ο κ. Καραϊωσηφίδης.
Ερωτηθείς για τη λευκή σκόνη, είπε ότι από την καύση πυρομαχικών υπάρχει έντονη οσμή και από τα φωτιστικά βλήματα, μπορεί να γίνει εικασία για ύπαρξη φωσφόρου.
Τα τελευταία λόγια του πιλότου
Στο φως της δημοσιότητας ο δραματικός διάλογος του πιλότου του αεροσκάφους με τον Πύργο Ελέγχου, λίγα λεπτά πριν την συντριβή.
«Έχουμε φωτιά στον κινητήρα. Προσπαθώ να τον σβήσω» ακούγεται να λέει αρχικά ο πιλότος στο υλικό που παρουσιάζει το Star, ενημερώνοντας για το πρόβλημα. Ο Πύργος Ελέγχου απαντά: «Μπορείτε να φτάσετε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ή της Καβάλας;».
Kατα τις ίδιες πληροφορίες, ο πιλότος του Antonov 12 λέει αναφέρει πως δημιουργούνται και άλλα προβλήματα στο αεροσκάφος και πως θα προσπαθήσει να προσγειωθεί στην Καβάλα. Το αεροσκάφος έχει αρχίσει ήδη να χάνει ύψος.
Ο πιλότος φαίνεται ότι ψάχνει να βρει πεδιάδα να το προσγειώσει. Ο Πύργος Ελέγχου ζητά ενημέρωση. Ο πιλότος απαντά πως χάνει το ένα όργανο του αεροσκάφους πίσω από το άλλο. Δεν φτάνει ποτέ ως το αεροδρόμιο. Μετά σιωπή. Το στίγμα έχει χαθεί και το Antonov 12 έχει πέσει…
Δείτε επίσης:
Συντριβή Antonov: Τα μοιραία λεπτά πριν την πτώση και οι τελευταίες κινήσεις του πιλότου