ΕΛΛAΔΑ
Άνοιξαν οι πόρτες του μετρό Θεσσαλονίκης - Σε λειτουργία ο συρμός
Εγκαίνια για το Μετρό Θεσσαλονίκης, η ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη
Ολοκληρώθηκε η εκδήλωση για τα εγκαίνια του μετρό της Θεσσαλονίκης, μετά την ομιλία του πρωθυπουργού, Κυριάκο Μητσοτάκη, κατά την οποία ανακοινώθηκε πως τον Νοέμβριο του 2025 θα δωθεί η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, όπως επίσης και η άμεση εκκίνηση των έργων για την επέκτασή του προς τα δυτικά προάστια της πόλης.
Είκοσι λεπτά, αφού ο πρωθυπουργός πάτησε το κουμπί για να ανοίξουν οι πόρτες προς το κοινό πραγματοποιήθηκε και η πρώτη επίσημη διαδρομή για τους πολίτες της πόλης. Πλήθος κόσμου είχε συγκεντρωθεί από νωρίς στους σταθμούς για να μπει στην παρθενική του βόλτα.
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει: 13 σύγχρονους Σταθμούς, 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων, μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση, αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία, σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Στην ομιλία του ο πρωθυπουργός ανέφερε μεταξύ άλλων ότι μιλάει από μόνο του το έργο, το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης. Ένα έργο χειροπιαστό που πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να όμως που έγινε. Το είπαμε και το κάναμε. Ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και της Ελλάδας.
Κρατώ τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου, ότι η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025. Το μετρό θα επεκταθεί και στη δυτική Θεσσαλονίκη, όπως έχουμε δεσμευτεί.
Αυτή η πολυετής εμπειρία κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης καθρεφτίζονται οι παθογένειες της Ελλάδας που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας, που ανέβασαν το κόστος περίπου στα 3 δισ. ευρώ. Πολλοί συμπολίτες μας είχαν καλοπροαίρετες επιφυλάξεις, αλλά όταν δουν το αποτέλεσμα θα αλλάξουν γνώμη. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το μετρό και τα αρχαία, και αυτή είναι διπλή απάντηση στους δισταγμούς και την καχυποψία απέναντι στα πολλά λόγια που άκουγε επί χρόνια.
Σήμερα γιορτάζουμε ένα ορόσημα που ελπίζουμε να γίνει μια στέρεη γέφυρα αλήθειας και εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολιτών. Λίγο πριν τη ψήφιση του προϋπολογισμού του 2025 παραδίδω ως πρωθυπουργός ένα έργο που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Είμαι περήφανος αλλά και αποφασισμένος να μην αφήσω να χαθούν άλλες ευκαιρίες. Αρκετά με τα συμπλέγματα και την ηττοπάθεια.
Το μετρό εκπέμπει ένα τριπλό μήνυμα. Αφορά τον βραχίωνα ενός ενιαίου μεγάλου προγράμματος που αλλάζει ριζικά την εικόνα στην πόλη. Σε συνδυασμό με τα πολλά νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, τις συνδέσεις της Εγνατίας, το fly over, τη νέα ΔΕΘ και τις τοπικές αναπλάσεις. Το σύγχρονο απόκτημα της πόλης δηλώνει πολλά για τον προσανατολισμό της κυβέρνησης, κυρίως για το ενδιαφέρον της για τη βόρεια Ελλάδα.
Τα εγκαίνια έχουν τη σφραγίδα του λαϊκού χαρακτήρα της ΝΔ. Όχι μόνο γιατί δηλώνουν τη φροντίδα ώστε ο πολίτης να μετακινείται φθηνά, γρήγορα και με ασφάλεια. Αλλά γιατί οι νέοι συρμοί σταδιακά θα ενώσουν το κέντρο της πόλης με τις συνοικίες της. Και όταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις τελικά μειώνονται και οι κοινωνικές. Για εμάς άλλωστε η στήριξη των ΜΜΜ αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα. Στην Αθήνα προχωρά η γραμμή 4, και δίνουμε έμφαση στην αναβάθμιση και ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων.
Ευχαριστώ ξεχωριστά την καθεμία και τον καθένα που εργάστηκαν για να γίνει το έργο πραγματικότητα. Στην Ελληνικό Μετρό, στους αναδόχους και σε όλους όσοι εργάστηκαν για να γίνει πράξη. Κάθε φορά που θα μπαίνετε στο μετρό θα θυμάστε ότι συμβάλατε να γίνει πράξη το τόσο σπουδαίο και μοναδικό έργο. Οι Θεσσαλονικείς θα δουν ότι εν τέλει άξιζε η προσπάθεια. Θα χαρούν και θα προστατεύσουν οι ίδιοι αυτόν τον σπάνιο θησαυρό. Να είναι ασφαλή, γρήγορα και καλοτάξιδα τα δρομολόγια του μετρό.
Ο Νίκος Κουρέτας
Στην ομιλία του ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η ανάπτυξη των υποδομών της Θεσσαλονίκης την εντάσσει στο δίκτυο των έξυπνων πόλεων. Αποκτά ένα δίκτυο σταθερής τροχιάς αξιόπιστο, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον.
Το έργο πέρασε από πολλά στάδια. Τα έτη 2020 και 2021 οι εργασίες δε σταμάτησαν, παρά τον κορωνοϊό. Ήρθε η κρίση στην επάρκεια και την αύξηση τιμών των υλικών, αλλά δεν κόψαμε ρυθμούς, λύσαμε τα προβλήματα με τον ΑΚΤΟΡΑ και τη Hitachi. Στολίδι ο σταθμός Βενιζέλου: Μοναδικός, δείχνει τη θέληση να ενώσουμε ιστορία και πολιτισμό με τον σύγχρονο κόσμο.
Οι καθυστερήσεις δημιούργησαν προβλήματα και ταλαιπωρία. Όταν έπρεπε να παρθούν κρίσιμες αποφάσεις εξετάσαμε όλα τα δεδομένα. Ευχαριστώ τα συναρμόδια υπουργεία, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τις τοπικές αρχές. Ιδιαίτερη ευχαριστία στην υπουργό Λίνα Μενδώνη. Σας προσκαλώ να γιορτάσουμε τη νέα σελίδα στην ιστορία της πόλης, κατέληξε.
Ο Στέλιος Αγγελούδης
Στον χαιρετισμό του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης έκανε λόγο για μια μέρα ορόσημο. Η πόλη καλοσωρίζει το σημαντικότερο συγκοινωνιακό έργο των τελευταίων δεκαετιών. Σήμερα γίνεται το πρώτο βήμα για να κλείσει μια μεγάλη εκκρεμότητα, που τροφοδότησε την απαξίωση θεσμών και αρχών. Οι δεκαετίες που απαιτήθηκαν για να φτάσουμε στο σήμερα, δεν παραγράφονται. Αλλά έχουμε την αποφασιστικότητα να διεκδικήσουμε τα χρονοδιαγράμματα να τηρούνται στο ακέραιο.
Είναι συνειδητή επιλογή της πόλης να σταματήσει να συζητά αενάως για το παρελθόν. Η Θεσσαλονίκη έχει μόνη επιλογή να πάει μπροστά, με αποφασιστικότητα να χαρεί και να αξιοποιήσει ένα νέο σύγχρονο μέσο που βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών. Έργο που ολοκληρώθηκε κερδίζοντας το στοίχημα της διάσωσης και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Ευχαριστώ την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη γιατί έχει συνδέσει και με αυτό το έργο το όνομά της, με ένα σημαντικό μνημειακό αποτύπωμα της πόλης. Η Θεσσαλονίκη δεν αλλάζει απλώς μεταφορικό επίπεδο, αλλά βρίσκεται στην παγκόσμια πρωτοπορία με το Σταθμό της Βενιζέλου, έναν κορυφαίο αρχαιολογικό χώρο ενσωματωμένο στο τεχνικό έργο. Δίνει τη δυνατότητα για ένα μοναδικό ταξίδι στην ιστορία.
Η λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό, πέρα από τη βελτίωση του κυκλοφοριακού, φέρνει την αναγέννηση της πόλης που υπηρετεί το όραμα μετεξέλιξης σε μια σύγχρονη, εξωστρεφή μητρόπολη με ρόλο στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Η άρση των ανισοτήτων εξαρτάται από τις υποδομές και τον εκσυγχρονισμό. Διεκδίκηση της πόλης είναι να ολοκληρωθεί στην ολότητά του ο σχεδιασμός που υπάρχει για την πόλη. Θα θέλαμε στο τέλος του επόμενου έτους να εγκαινιαστεί και η επέκταση στην Καλαμαριά, και να προχωρήσει ο προγραμματισμός για το σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος. Προσβλέπουμε και στην παράδοση του fly over στους επόμενους 30 μήνες.
Η Θεσσαλονίκη αλλάζει επίπεδο. Ζητούμενο να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο.
Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην ηγεσία του υπ. Υποδομών, σε όσους εργάστηκαν συστηματικά, σε εργαζόμενους, μηχανικούς και διοικητικά στελέχη. Σήμερα η Θεσσαλονίκη ανοίγει τον βηματισμό της, ανεβαίνει επίπεδο. Στις ράγες του μετρό η Θεσσαλονίκη τολμά την επανεκκίνησή της.
Ο Αλ. Εξάρχου
Είναι μεγάλη τιμή να παραδίδουμε σε εσάς κ Μητσοτάκη το έργο που ζητήσατε έναν χρόνο πριν. Έναν χρόνο πριν αναλάβαμε τη διοίκηση της ΑΚΤΩΡ. Εκείνη την ημέρα δέχτηκα ένα τηλεφώνημα από εσάς κ Μητσοτάκη, και ζητήσατε τον Νοέμβριο του 2024 να είναι έτοιμο το μετρό. Πες μας τη βοήθεια θέλεις, αλλά το θέλουμε έτοιμο.
Εκείνη την ημέρα φώναξα στο γραφείο τους ανθρώπους της ΑΚΤΩΡ. Μου είπαν, μας ζητήθηκε να το κάνουμε και θα το κάνουμε. Είναι δύσκολο, αλλά θα το κάνουμε. Μετά ζήτησα τη συνδρομή της Hitachi. Η αντίδρασή τους ήταν ίδια.
Περάσαμε δύσκολες μέρες, κάναμε ό,τι ήταν δυνατόν αλλά χωρίς τη βοήθεια της κ. Μενδώνη, του κ. Σταϊκούρα, κ. Ταχιάου και του πρωθυπουργού, δεν θα είχε ολοκληρωθεί.
Η ολοκλήρωση του μετρό δεν θα ήταν δυνατή χωρίς συνδυασμό πολιτικής βούλησης, της συμβολής του κ. Κουρέτα, της εμμονής του κ. πρωθυπουργού. Φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο, άλλες πρωτεύουσες στον κόσμο θα ζήλευαν αυτό το μετρό. Και ο σταθμός Βενιζέλου είναι ο ωραιότερος στον κόσμο. Θα τον επισκέπτονται οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης.
Είναι τιμή μας που παραδίδουμε το μετρό στους πολίτες της Θεσσαλονίκης.
Ο επικεφαλής της Thema
Σήμερα γιορτάζουμε την αυγή μιας νέας εποχής για την πόλη. Η Thema είναι περήφανη που επελέγη ως διαχειριστής για το έργο. Είμαστε δεσμευμένοι στην αριστεία, δίνουμε καινοτόμες λύσεις σε κάποια από τα κορυφαία μετρό του κόσμου, όπως του Μιλάνο και της Κοπενγάγης. Το μετρό της Θεσσαλονίκης συγκαταλέγεται στα πιο ασφαλή και μοντέρνα του κόσμου.
Η ασφάλεια είναι η πρώτη μας προτεραιότητα. Κάθε κομμάτι του έργου έχει τα πιο σύγχρονα συστήματα, με τα πιο υψηλά διεθνή στάνταρ. Γρήγορα φτάσαμε στο σημείο να λειτουργούμε ένα σύστημα μετρό για το οποίο η Θεσσαλονίκη μπορεί να είναι περήφανη. Οι επιβάτες είναι ο πυρήνας όσων κάνουμε.
Το ότι έχουμε ένα αυτόματο σύστημα οδήγησης συρμών δεν σημαίνει ότι δεν χρειαζόμαστε τους ανθρώπους. Κανένα σύστημα δεν μπορεί να επιτύχει χωρίς αυτούς. Χωρίς τη σκληρή τους δουλειά δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το έργο.
Θέλω να εκφράσω την υπερηφάνεια και τη χαρά μας για την παράδοση του μετρό της Θεσσαλονίκης. Καλώς ήρθατε.
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας
Από τη θέση του επιτρόπου βιώσιμων Μεταφορών της ΕΕ, ο Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε συγκινημένος που η τελευταία του πράξη ως περιφερειάρχης και η πρώτη του ως Ευρωπαίου επιτρόπου αρμόδιου για τις μεταφορές είναι τα εγκαίνια του μετρό της Θεσσαλονίκης. Έργο ορόσημο για όλη την Ελλάδα, γιατί από την αρχή του υπήρξε ένα όραμα για τον τόπο, να μεταμορφώσουμε την πόλη, να την φέρουμε πιο κοντά στο μέλλον που δικαιούται.
Το όραμα για πολύ καιρό μετατράπηκε σε εφιάλτη. Για δύο δεκαετίες αντιμετώπισε τεράστιες δυσκολίες. Το μετρό όμως τώρα είναι πραγματικότητα, γίνεται κομμάτι της ζωής της πόλης. Θα συμβάλει στη βελτίωση της ζωής όλων, στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας, στην αναγέννηση εμπορικών περιοχών, στην καλύτερη τουριστική εμπειρία, στην ανάδειξη του πολιτισμού.
Μιλάμε για το μοναδικό μετρό - μουσείο στην Ευρώπη. Η γραμμή που εγκαινιάζουμε είναι μόνο η αρχή: το 2025 θα συνδεθεί η γραμμή της Καλαμαριάς, και πρέπει γρήγορα να τρέξει η επέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη. Η επέκταση αυτή είναι και θα παραμείνει προτεραιότητά μου.
Μετρό Θεσσαλονίκης χωρίς ΕΕ δεν θα υπήρχε, γιατί οι πόροι είναι κυρίως ευρωπαϊκοί. Η ολοκλήρωση του σπουδαίου έργου που κατασκεύασαν Έλληνες μηχανικοί δεν είναι μόνο νίκη της Θεσσαλονίκης, αλλά της Ελλάδας που απέδειξε ότι με αποφασιστική ηγεσία μπορεί να είναι αποτελεσματική, να δίνει λύσεις, να ολοκληρώνει έργα σύγχρονα, απαιτητικά και φιλόδοξα.
Συγχαρητήρια σε όλους, και ξεχωριστά τη Λίνα Μενδώνη χωρίς τη βοήθεια της οποίας δεν θα ήμασταν εδώ, αφού προχώρησε την ορθή λύση για το σταθμό Βενιζέλου. Αλλά και στην ηγεσία του υπ. Μεταφορών που έτρεξε το έργο.
Συγχαρητήρια και στον πρωθυπουργό προσωπικά, για την ολοκλήρωση του έργου και γιατί με την παράδοσή του αποκαθίσταται η σχέση εμπιστοσύνης των πολιτών της Θεσσαλονίκης με το κράτος.
Ο Νίκος Ταχιάος
Στην ομιλία του ο υφυπουργός Μεταφορών Νίκος Ταχιάος δήλωσε συγκινημένος που συμμετέχει στην πολιτική ηγεσία του υπ. Μεταφορών που παραδίδει το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης. Η σημερινή ημέρα είναι το τέλος ενός κύκλου. Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μιας περιπέτειας, που τροφοδοτήθηκε από παθογένειες περασμένων δεκαετιών.
Το έργο αναμετρήθηκε με την τοξικότητα, αλλά κατέληξε σε ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα. Η πραγματικότητα είναι μπροστά μας. Παρά τις διαφωνίες, σημασία έχει ότι φτάσαμε στο αποτέλεσμα που ήθελαν προηγούμενοι δήμαρχοι όπως ο Σ. Κούβελας και ο Γ. Μπουτάρης. Ας δούμε τη σημερινή ημέρα ως μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη, εφαλτήριο προς το μέλλον. Αυτό που θα δείτε είναι μια άλλη Θεσσαλονίκη. Είτε από τη γοητεία του σταθμού Βενιζέλου, είτε από την ποιότητα του έργου συνολικά. Σε αυτή τη Θεσσαλονίκη χρωστάμε δυο άλματα. Ένα άλμα ωριμότητας. Αφήνουμε τα έργα έξω από την πολιτική, γιατί ζήσαμε τη πολιτική εργαλειοποίηση του έργου.
Το έργο παραδίδεται από τη σημερινή κυβέρνηση επειδή οι άνθρωποι που το διαχειρίστηκαν συγκρούστηκαν με τη ιδεοληψία και τις εμμονές και στάθμισαν τα πραγματικά γεγονότα. Αυτό πρώτος το έκανε ο πρωθυπουργός.
Το δεύτερο άλμα είναι ένα άλμα στοχεύσεων. Για να μπει στη ζωή του κόσμου θα πάρει χρόνο, γιατί η αλλαγή στο μοτίβο των μετακινήσεων και η εγκατάλειψη της συνήθειας του αυτοκινήτου θέλει χρόνο. Χρειάζονται λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους και καλύτερες βιώσιμες μετακινήσεις.
Ευχαριστώ τους πολίτες της Θεσσαλονίκης για την υπομονή τους, παρά την αίσθηση ότι τα πράγματα καρκινοβατούν. Ευχαριστίες και για την καλοπροαίρετη διάθεσή τους. Θα λατρέψετε το μετρό, είναι δικό σας. Περιπλανηθείτε στους σταθμούς, ανακαλύψτε τη γοητεία του παρελθόντος της πόλης. Νιώστε τη μαγεία του καινούργιου. Θεσσαλονικείς, ας είναι το μετρό καλορίζικο.
Η Λίνα Μενδώνη
Παίρνοντας τον λόγο, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανέφερε ότι δεν είναι πολλές οι πόλεις που έχουν το προνόμιο το παρελθόν τους να αναδεικνύεται κατά τη διάρκεια κατασκευής ενός δημόσιου έργου. Αφού ευχαρίστησε τους εμπλεκόμενους, τόνισε ότι η πολιτιστική κληρονομιά δεν φαλκιδεύει την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας, αλλά αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα και πολλαπλασιαστή προόδου. Στη Θεσσαλονίκη έγινε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα που έχει συντελεστεί στη χώρα, συμβάλλοντας στην ανάδυση της ιστορίας της πόλης από την αρχαιότητα ως σήμερα.
Το ιστορικό όφελος από την αρχαιολογική έρευνα είναι τεράστια. Τα ευρήματα αποτυπώνουν την εξέλιξη του αστικού ιστού στο ύψος της κεντρικής οδού, που διέτρεχε την πόλη στο ίδιο περίπου σημείο από τον 3ο αιώνα πΧ έως σήμερα. Όταν το 2019 αποφασίστηκε η προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων υπήρξε η δέσμευσή μας ότι εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων οι αρχαιότητες θα επέστρεφαν στη θέση τους χωρίς καμία έκπτωση. Και έτσι έγινε. Η διαδικασία έγινε υπό την εποπτεία της αρμόδιας εφορίας Αρχαιοτήτων. Έτυχαν θετικής γνωμοδότησης από ΚΑΣ και ΣτΕ, όπου προσέφυγαν όσοι εργαλειοποιούσαν τις αρχαιότητες.
Αναδείχθηκε μια σχολή για την προστασία των αρχαιοτήτων, κατέληξε.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας
Παίρνοντας τον λόγο ο υπ. Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, τόνισε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εδώ, κάνοντας λόγο για ιστορικές στιγμές που η Θεσσαλονίκη περίμενε χρόνια. Στιγμές δικαίωσης για τους πολίτες της Μακεδονίας. Το έργο έχει μακρά διαδρομή με δυσκολίες και προκλήσεις, παλινωδίες δεκαετιών.
Η σύμβαση υπεγράφη το 2006. Οι καθυστερήσεις έφεραν επιβάρυνση της καθημερινότητας του πολίτη και καχυποψίας για την αποτελεσματικότητα της ελληνικής πολιτείας. Όμως πολλοί άνθρωποι αφιέρωσαν γνώση και δουλειά, για να γίνει το έργο. Επιστήμονες, μηχανικοί, αρχαιολόγοι, εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο, στελέχη της διοίκησης και πολιτικοί πίστεψαν στο έργο και συνέβαλαν στην ολοκλήρωσή του. Το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ υπηρετεί με πράξεις και όχι με λόγια.
Το εγχείρημα ήταν πρωτόγνωρα δύσκολο, δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς υψηλή τεχνογνωσία από την ανάδοχο εταιρεία, μεταξύ άλλων. Η Θεσσαλονίκη αποκτά και μετρό, και αρχαία. Σήμερα παραδίδουμε στην κοινωνία ένα από τα πιο μεγάλα έργα στην Ελλάδα, από άποψη απαιτήσεων και κόστους. Η πόλη αποκτά ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό στην Ευρώπη. Μετά την επέκταση προς Καλαμαριά, προβλέπεται να εξυπηρετούνται από 18 σταθμούς 340.000 επιβάτες. Με τη λειτουργία του αλλάζει ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης. Με αυξημένα δρομολόγια λεωφορείων και ανανεωμένο στόλο, με προσιτό εισιτήριο.
Στα οφέλη, ο περιορισμός του κυκλοφοριακού - θα κυκλοφορούν καθημερινά 57.000 ΙΧ λιγότερα, με αντίστοιχο περιβαλλονιτκό όφελος. Η πόλη γίνεται σύγχρονη και λειτουργική, περισσότερο φιλική σε κατοίκους και επισκέπτες, προβάλλοντας πλούσιο παρελθόν, δυναμικό παρόν και ελπιδοφόρο μέλλον. Θωρακίζεται με παράγοντα ανάπτυξης που δίνει επιπλέον δυνατότητες. Ενισχύεται ο γεωστρατηγικός της ρόλος, με έναν ακόμα πυλώνα μιας δυναμικής εξωστρεφούς Μητρόπολης, σε επίπεδο Βαλκανίων. Είναι η μέρα της αυτοπεποίθησης για τη Θεσσαλονίκη.
Το εισιτήριο
Μετά την ολοκλήρωση της τελετής οι πύλες του Μετρό θα ανοίξουν για το κοινό και μέχρι και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου οι μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν. Από την Τετάρτη 4/12 θα ισχύει εισιτήριο 0,60 ευρώ, το ίδιο για το Μετρό και τα αστικά λεωφορεία, το οποίο είναι μειωμένο κατά 30 λεπτά από τα 0,90 ευρώ που στοιχίζει σήμερα στα αστικά. Το κόστος της μηνιαίας κάρτας διαδρομών θα ανέρχεται σε 16 ευρώ.
Η γραμμή
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που παραδίδεται σήμερα, έχει μήκος 9,6 χιλιομέτρων, από τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 13 σταθμούς και ολόκληρη η διαδρομή διαρκεί 17 λεπτά. H εκτίμηση είναι ότι θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως.
Διαθέτει 18 υπερ - αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό, και αυτόματες θύρες.
Η επέκταση προς Καλαμαριά
Στα τέλη του 2025 θα παραδοθεί σε χρήση η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, με επιπλέον 5 σταθμούς, ενώ στους σχεδιασμούς είναι και η επέκταση προς τις δυτικές και βόρειες συνοικίες της Θεσσαλονίκης.