ΕΛΛAΔΑ
Ναυάγιο στην Πύλο: Οι ευθύνες για τη «μεγαλύτερη τραγωδία στη Μεσόγειο»
Διεθνείς οργανισμοί ξεκαθαρίζουν τι ισχύει σχετικά με το ζήτημα της επιχείρησης διάσωσης.
Μπορεί οι ελπίδες για άλλους επιζώντες να έχουν εξανεμιστεί μετά το τραγικό ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου τα ξημερώματα της περασμένης Τετάρτης, ωστόσο η συζήτηση για τις ευθύνες των ελληνικών και ευρωπαϊκών Αρχών κάθε άλλο παρά έχει τελειώσει.
Αντίθετα, στην κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ και ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης ξεκαθαρίζουν ότι: «Το καθήκον διάσωσης των ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα χωρίς καθυστέρηση είναι θεμελιώδης κανόνας του διεθνούς ναυτικού δικαίου. Τόσο οι πλοίαρχοι όσο και τα κράτη έχουν υποχρέωση να παρέχουν βοήθεια σε όσους βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα ανεξάρτητα από την εθνικότητα, το καθεστώς ή τις συνθήκες στις οποίες εντοπίζονται, συμπεριλαμβανομένων όσων βρίσκονται πάνω σε μη αξιόπλοοα σκάφη, και ανεξάρτητα από τις προθέσεις των επιβαινόντων».
Από τη μεριά της η επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, Ίλβα Γιόχανσον έκανε λόγο «για τη μεγαλύτερη τραγωδία που έχει συμβεί στη Μεσόγειο», αν και ακόμα δεν είναι διαθέσιμες όλες οι πληροφορίες για ό,τι συνέβη.
Να τονίσουμε ότι οι αριθμοί σχετικά με το ναυάγιο δεν έχουν αλλάξει τις τελευταίες πολλές ώρες. Οι νεκροί είναι 78, οι επισήμως αγνοούμενοι 568, ενώ οι διασωθέντες είναι 104.
Αυτό που άλλαξε σήμερα και προκάλεσε νέα ερωτήματα είναι η τοποθέτηση του Λιμενικού σε σχέση με τη χρήση ή όχι σχοινιών κατά τις ενέργειες του ΛΣ πριν την τραγωδία με τη βύθιση του υπερφορτωμένου αλιευτικού σκάφους.
"Δεν έχει δώσει σχοινί προσέγγισης το Λιμενικό"
Το Λιμενικό τόσο με ανακοινώσεις του, όσο και με τοποθετήσεις του εκπροσώπου Τύπου του Σώματος, Νίκου Αλεξίου δεν είχε κάνει καμία αναφορά σε χρήση σχοινιών από σκάφος του ΛΣ μέχρι τις σημερινές δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου στην ΕΡΤ, Ηλία Σιακαντάρη που αναφέρθηκε σε τέτοιο περιστατικό.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε ότι: «Δεν έχει δώσει σχοινί προσέγγισης το Λιμενικό. Σχοινί χρησιμοποιείται στη θάλασσα για ρίψη εφοδίων από τα δύο παραπλέοντα εμπορικά. Σχοινί, όχι ρυμούλκησης, χρησιμοποίησε για λίγα λεπτά και το λιμενικό κατά την προσέγγισή του από απόσταση. Στη συνέχεια το πήραν οι επιβάτες στο αλιευτικό για λίγα λεπτά. Στη συνέχεια το πέταξαν στη θάλασσα και συνέχισαν την πορεία τους».
Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Δεν υπήρχε σχοινί πρόσδεσης. Ήταν σχοινί προκειμένου να σταθεροποιηθούν, να πλησιάσουν, να δουν αν θέλουν οποιαδήποτε βοήθεια. Την αρνήθηκαν έλεγαν «No help… Go Italy» και συνέχισαν την πορεία τους».
"Οι μετανάστες έλυσαν τον κάβο"
Μετά από αυτή την τοποθέτηση, το Λιμενικό ανέφερε ότι: «Τρεις ώρες περίπου νωρίτερα από τη βύθιση του Α/Κ σκάφους, το Παράκτιο Περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. προσέγγισε και έριξε ένα μικρό κάβο στο Α/Κ προκειμένου να διαπιστώσει την υφιστάμενη κατάσταση του σκάφους και των επιβαινόντων. Αυτή η διαδικασία διήρκησε λίγα λεπτά και εν συνεχεία αφού λύθηκε ο μικρός κάβος από ίδιους τους μετανάστες το ΠΠΛΣ απομακρύνθηκε και παρακολουθούσε το Α/Κ από κοντινή απόσταση».
Ωστόσο, ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού αν και είχε ερωτηθεί σχετικά σε συνεντεύξεις του δεν είχε αναφέρει κάτι τέτοιο.
Σε συνέντευξη στον Ant1, μετά από τη διευκρινιστική ανακοίνωση του Λιμενικού, είπε αρχικά: «Από την πρώτη στιγμή είπαμε πως δεν έγινε καμία διαδικασία πρόσδεσης για ρυμούλκηση, αλλά προσέγγισε το Λιμενικό, για να μπορέσει να τους μεταπείσει και να τους βοηθήσει.
Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, δέθηκαν με έναν μικρό κάβο, ο οποίος όταν οι μετανάστες είπαν ότι δεν δέχονται καμία συνδρομή, έλυσαν τον κάβο», και πρόσθεσε ότι «δεν προσδέθηκε ποτέ το πλοίο για να ρυμουλκηθεί».
Όταν ρωτήθηκε γιατί μέχρι σήμερα δεν ειπώθηκε τίποτα για τον κάβο, ενώ ο ίδιος μέχρι χθες απαντούσε ότι ποτέ δεν υπήρξε σχοινί, υποστήριξε ότι «η απάντησή μου αφορούσε στο ότι το σκάφος δεν δέθηκε ποτέ για να ρυμουλκηθεί».
Οι καταγγελίες των διασωθέντων
Σε πρώτο πλάνο παραμένουν και οι καταγγελίες των διασωθέντων. Θυμίζουμε ότι διασωθέντες κατήγγειλαν στον Αλέξη Τσίπρα όταν τους επισκέφθηκε στην Καλαμάτα χθες ότι τους πετάχτηκε σχοινί για να τους ρυμουλκήσουν με αποτέλεσμα το σκάφος να αρχίσει να ταλαντεύεται δεξιά και αριστερά και στη συνέχεια να ανατρέπεται.
Μάλιστα, ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή του επαναφέρει, ανάμεσα σε άλλα, το ερώτημα: «Υπήρξε ή όχι επιχείρηση διάσωσης στο πλοίο, ποια ήταν τα αποτελέσματά της και τι ώρα έγινε;».
Η καταγγελία από επιζώντα σε αλληλέγγυο
Ο Τάσος Πολυχρονόπουλος, δημοτικός σύμβουλος Καλαμάτας και αλληλέγγυος στους πρόσφυγες που μίλησε με διασωθέντα, ανέφερε στην ΕΡΤ όσα του εξιστόρησε 24χρονος Σύρος: «Τους έδεσε με κάποιο σχοινί το σκάφος του Λιμενικού και προσπάθησε να τους ρυμουλκήσει προς τα αριστερά. Για άγνωστο λόγο το σκάφος πήρε δεξιά κλίση και αιφνιδίως βυθίστηκε».
Έπρεπε ή όχι να γίνει επιχείρηση διάσωσης;
Από χθες έχουν τοποθετηθεί μια σειρά ειδικοί για το εάν έπρεπε να γίνει επιχείρηση διάσωσης στο υπερφορτωμένο πλοίο που καταφανώς κινδύνευε να βυθιστεί.
Ο ναύαρχος εν αποστρατεία του Λιμενικού και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός ήταν αυτός που με απλά λόγια εξήγησε ότι:
«Το σκάφος αυτό βρίσκεται σε κίνδυνο. Άσχετα ότι είναι μπουνάτσα. Γιατί είναι σε κίνδυνο; Γιατί είναι ένα πλοίο αναξιόπλοο, δεν έχει πιστοποιητικά, οι άνθρωποι είναι κρεμασμένοι σαν τα σταφύλια και είναι και ακυβέρνητο. Άρα, πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία δια των οργάνων της.
Θα πρέπει να οργανώσει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό που είναι πλωτά – χερσαία μέσα που πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή ώστε να μπορέσουν να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη. Είναι σαν να μου λέτε ότι σας βλέπω να πνίγεστε και δεν θα σας βοηθήσω και δεν θέλετε βοήθεια. Τι είναι αυτά που λέτε; Είμαστε υποχρεωμένοι…».
Δείτε επίσης:
Πολύνεκρο ναυάγιο: Ομολόγησε ένας εκ των συλληφθέντων
Ναυάγιο στην Πύλο: Εγκύκλιος Ντογιάκου για τήρηση της μυστικότητας των ερευνών