ΕΛΛAΔΑ
Κατάταξη ΑΕΙ: Διχασμένοι οι πρυτάνεις - Τί λέει ο Γ. Κοντάκης
Διαφωνίες για την κατάταξη ΑΕΙ μετά τη μοριοδότηση βάσει ποιοτικών κριτηρίων
SHARE:
Ισχυρές διαφωνίες καταγράφονται στο εσωτερικό της Συνόδου Πρυτάνεων για το πώς πρέπει να αξιολογηθεί η κατάταξη των ΑΕΙ, όπως προέκυψε από τη μοριοδότηση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘAΑΕ) με βάση ποιοτικούς δείκτες για τη διανομή του 20% της τακτικής επιχορήγησης. Κάποιοι αποδέχονται το σύστημα μοριοδότησης, άλλοι θεωρούν πως είναι ελλιπές και δεν αποτυπώνει την εικόνα των ΑΕΙ.
Ειδικότερα, μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης της Συνόδου, το απόγευμα της Τετάρτης, συντάχθηκε ανακοίνωση από το προεδρείο της Συνόδου, η οποία εστάλη στους πρυτάνεις για να διατυπώσουν άποψη.
«Αναφορικά με τη μοριοδότηση της ΕΘΑΑΕ για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, επισημαίνεται ότι αυτή δεν αποτελεί αξιολογική κατάταξη και λανθασμένα προβλήθηκε από τα ΜΜΕ ως τέτοια. Η σύνδεση της χρηματοδότησης και επίδοσης απαιτεί περαιτέρω διαβούλευση των πανεπιστημίων με την ΕΘΑΑΕ, με σκοπό τη βελτιστοποίηση των κριτηρίων και των δεικτών», ανέφερε η ανακοίνωση.
«Θεωρώ την ανακοίνωση της Συνόδου μίζερη. Οταν η μεγάλη πλειοψηφία των μελών της Συνόδου συμφωνεί ότι η αξιολόγηση και η υποβολή της έκθεσης της ΕΘΑΑΕ είναι ένα βήμα στη σωστή κατεύθυνση (προφανώς με πολλές δυνατότητες περαιτέρω βελτίωσης και άρσης των αδυναμιών, που πολλές έχουν ήδη επισημανθεί), η θέση αυτή θα έπρεπε να αποτυπώνεται και στην ανακοίνωση», σχολίασε σε μήνυμά του προς τους 150 μετέχοντες στη Σύνοδο ο Στέλιος Δ. Κατρανίδης, πρύτανης του Παν. Μακεδονίας, που βρέθηκε στην πέμπτη θέση μεταξύ των 23 ΑΕΙ. «Συμφωνώ απόλυτα με τον κ. Κατρανίδη», δήλωσε ο Δημήτρης Μπουραντώνης, πρύτανης του Οικονομικού Παν. Αθηνών, έβδομου στην κατάταξη. «Η κοινή ανακοίνωση δεν έχει κατά τη γνώμη μας ουσιαστικό νόημα. Οταν μια αξιολόγηση καταλήγει σε μοριοδότηση και σχετίζεται με χρηματοδότηση, θέλοντας και μη οδηγεί σε κατάταξη – αν θέλουμε να κυριολεκτούμε. Αλλωστε δεν είναι ανάγκη να συμφωνούμε όλοι σε όλα», σημείωσε ο Γιώργος Κοντάκης, πρύτανης του Παν. Κρήτης (στην τρίτη θέση). «Ας τολμήσουμε επιτέλους να δούμε και να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Μην κρυβόμαστε. Το οφείλουμε στους φοιτητές μας. Αξιολόγηση ΠΑΝΤΟΥ», έγραψε ο Χρήστος Μπούρας, πρύτανης του Παν. Πατρών, έκτου στην κατάταξη.
Ο προεδρεύων της Συνόδου και πρύτανης του Παν. Ιωαννίνων Τριαντάφυλλος Αλμπάνης, ο οποίος αμφισβήτησε την αξιοπιστία της κατάταξης (το Παν. Ιωαννίνων βρέθηκε στη 17η θέση), απάντησε: «Αγαπητοί συνάδελφοι κ. Κοντάκη, Μπουραντώνη, Κατρανίδη, απορώ γιατί δεν καταλαβαίνετε ότι η μοριοδότηση της ΕΘΑΑΕ έχει προβλήματα και λάθη εις βάρος τουλάχιστον 8 ΑΕΙ. Δεν μπορείτε να επικαλείστε τη για “πρώτη φορά εφαρμογή ενός μοντέλου στην Ελλάδα” όταν από πολλούς συναδέλφους (Μαμούρης, Γεωργάτος, Θεοδουλίδης, Φλώρος, Καλδής, Κάτσης, Κίντζιος κ.ά.) αναλύθηκαν τα τόσα λάθη χρήσης και εφαρμογής προβληματικών κριτηρίων στην κατανομή της δημόσιας χρηματοδότησης. Ναι, κ. Μπούρα, αξιολόγηση σε όλα, αλλά όχι έτσι. Δεν μπορεί πανεπιστήμια, μεταξύ των οποίων το Ιωαννίνων, που βρίσκονται στα πρώτα πέντε ή δέκα της χώρας σε όλες τις διεθνείς κατατάξεις, να καταβαραθρώνονται από την προβληματική κατάταξη της ΕΘΑΑΕ. Αν δεν υπάρχει σκοπιμότητα για τα πανεπιστήμια που ενσωμάτωσαν νέα τμήματα των πρ. ΤΕΙ, που δεν θέλουμε να πιστεύουμε ακόμα, τουλάχιστον να υπάρξει μια τίμια αξιολόγηση και κατάταξη. Για εμάς το θέμα της βλάβης του ιδρύματός μας δεν θα μείνει εδώ, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό».
«Τα κριτήρια στερούνται τεκμηρίωσης»
Οξεία είναι η αναφορά στην «Καθημερινή» του αντιπρύτανη του Παν. Ιωαννίνων Σπύρου Γεωργάτου για τη διαδικασία μοριοδότησης των ΑΕΙ από την ΕΘΑΑΕ: «Τα κριτήρια της ΕΘΑΑΕ στερούνται οποιασδήποτε τεκμηρίωσης και δεν μπορούν να χρησιμεύσουν ως “δείκτες”. Μια ματιά στις επεξεργασίες που έχουν δημοσιευθεί από την Ενωση Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων πείθει και τον πιο δύσπιστο ότι η ΕΘΑΑΕ έχει υιοθετήσει παραμέτρους που δεν έχουν την παραμικρή προβλεπτική αξία και μπορεί να αυξομειώνονται για καθαρά συγκυριακούς λόγους. Αυτό προδίδει ερασιτεχνισμό, για να μην πω επαρχιωτισμό. Για να “γίνουμε Ευρώπη” δεν αρκεί να μιμούμαστε τις συνήθειες των Ευρωπαίων, αλλά και τον αυστηρά επιστημονικό τρόπο με τον οποίον αντιμετωπίζουν τέτοια σύνθετα ζητήματα». Από το υπ. Παιδείας τονίζεται ότι υπήρξε ευρύς διάλογος με τα ΑΕΙ για τα κριτήρια και πως ο πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ Περικλής Μήτκας συνάντησε τους εκπροσώπους των ΑΕΙ τέσσερις φορές για το θέμα.