ΕΛΛAΔΑ
Κ. Σπυρριδάκη: "Η επαγγελματική εκπαίδευση δεν αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση"
Τι είπε η βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ στη βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τα ΙΕΚ
Ως μία «ολοκλήρωση της πλήρους αποσάθρωσης των ΕΠΑΛ και όλου του συστήματος της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» χαρακτήρισε το Νομοσχέδιο για το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Λασιθίου, κ. Κατερίνα Σπυριδάκη, ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής.
Παράλληλα τόνισε την ανάγκη για αναβάθμιση των δυνατοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, μέσω ενός εκπαιδευτικού συστήματος το όποιο θα χαρακτηρίζεται από αποτελεσματικότητα, κοινωνική δικαιοσύνη, ευελιξία και μία Τεχνική – Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση που θα έχουν «βαρύνοντα ρόλο».
«Χρόνια υποβάθμιση, απουσία κατάλληλου θεσμικού πλαισίου σύνδεσης με την αγορά εργασίας και τις τοπικές και περιφερειακές αναπτυξιακές ανάγκες, ανεπάρκεια των παρεχόμενων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, αναχρονιστικά αναλυτικά προγράμματα και διδακτικά βιβλία, μαθησιακά κενά μαθητών, έλλειψη ελκυστικότητας» είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του συστήματος εκπαίδευσης της χώρας μας. Η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, έδωσε έμφαση στην χαμηλή χρηματοδότηση της Παιδείας που φέτος θα διατεθεί το 2,8%, την ίδια στιγμή που στην Ευρώπη ο μέσος όρος αγγίζει το 5-5,5%. Από αυτό το πενιχρό ποσό, η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, δυστυχώς, θα λάβει μόλις το 7%.
Το εν λόγω νομοσχέδιο, σύμφωνα με την Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, κ. Σπυριδάκη, υποβαθμίζει περαιτέρω τα ΕΠΑΛ και δεν τα αντιμετωπίζει ως «ισότιμο πυλώνα με τη Γενική Εκπαίδευση». Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο προβαίνει σε «καταργήσεις και συγχωνεύσεις των ΕΠΑΛ, χωρίς καμία μελέτη των αριθμητικών και των ποιοτικών δεδομένων» και ως συνέπεια θα έχουμε την απώλεια ειδικοτήτων και οργανικών θέσεων. ΕΠΑΛ, τα οποία ήδη χαρακτηρίζονται από έλλειψη υποστηρικτικών υπηρεσιών, σύγχρονων υποδομών και κτιρίων, κατάλληλου εξοπλισμού, και πρόσβασης για ΑμεΑ. Μάλιστα, και υπό τη σκιά της ενδοσχολικής βίας και της παραβατικότητας, η δημιουργία «υπερμεγεθών σχολικών μονάδων» δε θα συμβάλει στην άμβλυνση του προβλήματος, χαρακτηριστικά ανέφερε.
«Δημιουργούνται διακρίσεις και διευρύνονται οι ανισότητες, μεταξύ σχολείων μεγάλων αστικών κέντρων και επαρχίας. Δεν γίνεται καμία κουβέντα για την εσπερινή επαγγελματική εκπαίδευση, δηλαδή τους ασθενέστερους μαθητές. Δεν ακούγεται λέξη για αύξηση του ποσοστού εισαγωγής των αποφοίτων ΕΠΑΛ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» ανέφερε σχετικά η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, κ. Σπυριδάκη, αναφορικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου για τα ΕΠΑΛ.
Επιπρόσθετα, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, άσκησε κριτική στην Κυβέρνηση για τη μη εφαρμογή και μη αξιολόγηση των «καλών πρακτικών» των Πρότυπων ΕΠΑΛ και πως η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης δεν έφτασε ποτέ στις εκπαιδευτικές μονάδες των πρότυπων ΕΠΑΛ και των πειραματικών ΙΕΚ.
Αναφορικά με τα Εργαστηριακά Κέντρα, το εν λόγω νομοσχέδιο τα ωθεί σε πλήρη αποδυνάμωση και ουσιαστική κατάργηση. Επιπλέον, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, κ. Σπυριδάκη, κατηγόρησε την Κυβέρνηση για πελατειασμό, καθώς οι Συντονιστές που θα αντικαταστήσουν τον Σύλλογο Διδασκόντων στα ΕΚ «θα ορίζονται από τον Υπουργό με αδιαφανή κριτήρια και θα παύονται από εκείνον»
Θέλοντας να τονίσει την επιφανειακή και ανούσια «αναβάθμιση» των ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ (Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης) που χαρακτηρίζονται από υποχρηματοδότηση και έλλειψη σύγχρονων συγγραμμάτων – οδηγών σπουδών, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ ανέφερε χαρακτηριστικά: «Τα ίδια αναλυτικά προγράμματα εδώ και 20 χρόνια και με βιβλία των Τ.Ε.Ε, που ακόμη αναφέρονται σε δραχμές σε μαθήματα Οικονομίας, σε νόμους που έχουν καταργηθεί σε μαθήματα Δικαίου, σε τεχνικές που είναι απαρχαιωμένες στις Δημόσιες Σχέσεις, ενώ μελετώντας το βιβλίο Εργασίες Οργάνωσης Γραφείου βρήκαμε μπροστά μας λέξεις όπως “telefax”».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε, επίσης, και για τις Σχολές του Υπουργείου Τουρισμού: « Οι ΑΣΤΕ (Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης) υποβαθμίζονται περαιτέρω. Χάνουν κάθε ελκυστικότητα, δεδομένης της μη αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων. Τα ΙΕΚ μετατρέπονται σε Ανώτερες Σχολές, ενώ οι ΑΣΤΕ διάρκειας 4 ετών παραμένουν αδιαβάθμητες. Παρά τις Υπουργικές εξαγγελίες για αναβάθμιση των ΑΣΤΕ, δε
διαπιστώνουμε έμπρακτο ενδιαφέρον για την τουριστική εκπαίδευση ενώ τα προβλήματα στελέχωσής τους σε διοικητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό συνεχίζονται και ο αριθμός σπουδαστών φθίνει».
Τέλος, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, κ. Σπυριδάκη, υπογράμμισε την ανάγκη για ενίσχυση της ελκυστικότητας της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, η οποία θα οφείλει να χαρακτηρίζεται από «πολλαπλές επιλογές εκπαιδευτικών διαδρομών, με ανοιχτούς δρόμους και ορίζοντες επαγγελματικούς και μορφωτικούς, με σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα σπουδών συμβατά με τα εθνικά πρότυπα «Επαγγελματικών Περιγραμμάτων», προσαρμοσμένα στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Με σύγχρονο εξοπλισμό και σαφώς καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Με διακριτούς ρόλους μεταξύ της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης. Η κατάρτιση αφορά ενήλικους απόφοιτους από ΕΠΑΛ αλλά και ΓΕΛ και συνδέεται με τη Δια Βίου Εκπαίδευση. Για αυτό και το τέταρτο έτος επαγγελματικής Εξειδίκευσης - Πρακτικής άσκησης στο χώρο εργασίας, που αφορά αποφοίτους ΕΠΑΛ, πρέπει να είναι ενταγμένο στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και να απονέμει, Δίπλωμα Ειδικότητος, επιπέδου 5».