ΕΛΛAΔΑ

Η καλλιέργεια κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας προϋπόθεση για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων

Απουσία ζώνης ασφαλείας, κατανάλωση αλκοόλ, παραβίαση ορίου ταχύτητας και stop, τα βασικά χαρακτηριστικά των παραβατών οδηγών

No profile pic

Είναι άνδρας, ηλικίας κυρίως 17 με 35 χρόνων, δεν φορά ζώνη ασφαλείας ενώ οδηγεί, ταυτόχρονα πίνει, παραβιάζει όριο ταχύτητας και STOP, μιλά στο κινητό, στέλνει μηνύματα, ενώ τέλος δεν ξέχνα να παρκάρει παράνομα! Αυτά είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του Έλληνα παραβάτη οδηγού, που ευθύνεται σημαντικά για τα τροχαία, το προφίλ του οποίου σκιαγραφούν τα στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, που παρουσιάστηκαν προχθές στη δεύτερη διαδικτυακή εκδήλωση του ΣΤ’ Κύκλου Διαλέξεων.

Μερίδιο ευθύνης στα τροχαία ατυχήματα, όπως δείχνουν τα στοιχεία έχουν και οι γυναίκες οδηγοί, οι οποίες σε μερικές παραβάσεις φαίνεται να «συναγωνίζονται» τους άνδρες.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 28/8/2020 έως 9/9/2020 και συμμετείχαν 1.600 άτομα (Άνδρες και γυναίκες) ηλικίας 17 ετών και άνω από το σύνολο των αστικών και αγροτικών περιοχών της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας.

Βασικό ερώτημα στους συμμετέχοντες ήταν πόσες φορές τους τελευταίους τρεις μήνες παραβίασαν τις διατάξεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας όσον αφορά:

Tη χρήση ζώνης ασφαλείας: Σύμφωνα με τα στοιχεία, σε αναγωγή επί του συνόλου των οδηγών της χώρας, 1,260,000 δηλαδή το 24% οδήγησαν από μια έως δέκα φορές χωρίς ζώνη ασφαλείας! Τα πρωτεία έχουν οι επαγγελματίες οδηγοί!

Υπέρβαση ορίου ταχύτητας: Το παραβίασαν 2.800.000, δηλαδή το 49%, με πρώτους τους μοτοσικλετιστές και δεύτερους τους επαγγελματίες.

Επιτάχυνση για να περάσουν με πορτοκαλί φανάρι: Πάτησαν γκάζι, αντί για φρένο 3.116.000, πάνω από τους μισούς το 54%. Από αυτούς το 56% ήταν άνδρες και 52% γυναίκες.

Παραβίαση STOP: 346.000 οδηγοί, ποσοστό 6%. Δυστυχώς οι περισσότεροι ήταν επαγγελματίες.

Τη χρήση αλκοόλ: 750.000 οδήγησαν έχοντας κάνει χρήση πάνω από ένα ποτό, δηλαδή το 13%!

Κινητό και οδήγηση: 2.827.000 μιλούσαν και οδηγούσαν κρατώντας το κινητό στο χέρι, ποσοστό 49% . Οι μοτοσικλετιστές πρώτοι, με δεύτερους τους επαγγελματίες.

Να στέλνει ή να διαβάζει μήνυμα στο κινητό: 577.000 είχαν…αφήσει το τιμόνι και ασχολούνταν με το κινητό, ποσοστό 10%.

Προγραμματισμός GPS κατά την οδήγηση: 1.038.000 το… ξέχασαν πριν ξεκινήσουν, ποσοστό 18%.

Παραβίαση λωρίδας έκτακτης ανάγκης: 404.000 ήταν οι «έξυπνοι» ποσοστό 7%.

Οδήγηση μοτοσικλέτας χωρίς κράτος: 180.000, ποσοστό 35%.

Παράνομο παρκάρισμα: 865,000, ποσοστό 15%, ενώ 1.211.000 ανέφεραν ότι διπλο-πάρκαραν, ποσοστό 21%!

Κι όλα αυτά τη στιγμή που η χώρα μας κατέχει «τη θλιβερή πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση με το υψηλότερο ποσοστό σε θανάτους από τροχαία δυστυχήματα. Ταυτόχρονα, το μεγαλύτερο ποσοστό των θυμάτων είναι ηλικίας 17 έως 35 ετών», όπως ανέφερε κατά την έναρξη της ομιλίας του ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Ελευθέριος Οικονόμου, ο οποίος παραβρέθηκε και μίλησε στη διαδικτυακή εκδήλωση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Οικονόμου, το οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 1-3% του ΑΕΠ κάθε κράτους. Στην Ε.Ε. ετησίως δαπανάται ποσό ύψους €160 δισ., το οποίο ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε.

Η ελληνική οικονομία επιβαρύνεται ετησίως με δαπάνες άνω των 3 δισεκατομμυρίων Ευρώ!

Για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, όπως εξήγησε ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη θα πρέπει να βελτιωθούν συντονισμένα όλοι οι παράγοντες που συνθέτουν το πρόβλημα: οδηγός – όχημα – οδικό δίκτυο. Συγκεκριμένα απαιτείται:

  • Η αναβάθμιση του συστήματος εκπαίδευσης των οδηγών
  • Η σταδιακή αντικατάσταση των οχημάτων
  • Η καθιέρωση του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής
  • Η ενίσχυση των μεθόδων τεχνικής επιτήρησης οδικής συμπεριφοράς αλλά και της αστυνόμευσης με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων όπως π.χ. ραντάρ
  • Περαιτέρω βελτίωση του οδικού δικτύου
  • Η σύσταση ενός ενιαίου φορέα κεντρικού συντονισμού των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε ένα τροχαίο ατύχημα.

Καταλήγοντας ο κ. Οικονόμου ανέφερε πως «Σημαντικότερη όμως προϋπόθεση για την επιτυχία οποιασδήποτε πολιτικής στην οδική ασφάλεια είναι η καλλιέργεια κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας στα παιδιά, γιατί μόνο έτσι μπορεί να αλλάξει μελλοντικά η κοινωνική αντίληψη για το σοβαρό αυτό πρόβλημα» άποψη με την οποία συμφώνησε και ο κ. Μπεχράκης τονίζοντας πως «έτσι έγινε και με το κάπνισμα, όταν το παιδί έλεγε μπαμπά μη καπνίζεις, τώρα πρέπει να μάθει να λέει μπαμπά μη τρέχεις…».

«Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην επίλυση ενός σημαντικού προβλήματος και να σβήσουμε -όπως κάναμε με το κάπνισμα- τη θλιβερή πρωτιά που έχει η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κι αυτό είναι το πρώτο δείγμα γραφής» τόνισε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας, του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, καθηγητής Παναγιώτης Μπεχράκης, κατά την παρουσία των στοιχείων της έρευνας, προσθέτοντας ότι: «Η επιστημονική ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας είναι στην διάθεση της Πολιτείας, φορέων αλλά κι οποιουδήποτε θέλει να βοηθήσει στην επίλυση του προβλήματος».

Να σημειωθεί ότι η επόμενη προγραμματισμένη διάλεξη του ΣΤ’ Κύκλου θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2020, ώρα 19:00 με εισηγήτρια την κυρία Μαρία Θεοδωρίδου, ομότιμη καθηγήτρια Παιδιατρικής, ΕΚΠΑ με θέμα «Εμβολιασμοί Παιδιών και Εφήβων: Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον».

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση