Σημαντικές εξελίξεις προκαλεί η δραματική μείωση των διαθεσιμοτήτων στα μεταγωγικά αεροσκάφη C-130. Σύμφωνα με πληροφορίες του CNN Greece, ο πρωθυπουργός ζήτησε την άμεση προμήθεια έξι C-130J, της πιο σύγχρονης εκδοχής του δημοφιλούς μεταγωγικού αεροσκάφους.
Η βλάβη που παρουσίασε εν ώρα πτήσης το C-130 που μετέφερε τη 2η ελληνική αποστολή στην Τουρκία, υποχρεώνοντας τους πιλότους να επιστρέψουν στην Ελευσίνα, φαίνεται πως προκάλεσε ντόμινο εξελίξεων καθώς έπληξε το κύρος και την εικόνα της χώρας. Η ελληνική αποστολή, όχι μόνο έχασε πολύτιμες ώρες κατά τις οποίες θα μπορούσε να βοηθήσει τους εγκλωβισμένους στα συντρίμμια των τουρκικών πόλεων αλλά αναγκάστηκε να αφήσει το όχημα της στην Ελευσίνα καθώς μετέβη στα Άδανα με C-27, το οποίο δεν έχει τη δυνατότητα μεταφοράς βαρέων οχημάτων.
Ταυτόχρονα, ήρθε στην επιφάνεια με τον πλέον δραματικό τρόπο ένα χρόνιο πρόβλημα που απειλεί να υποβαθμίσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Ενόπλων Δυνάμεων. Η Ελλάδα με τα εκατοντάδες νησιά στο Αρχιπέλαγος, έχει στη διάθεσή της μόλις ένα από τα δεκατρία μεταγωγικά C-130 και τρία από τα οκτώ C-27. Με άλλα λόγια, οι δυνατότητες ταχείας αντίδρασης σε περίπτωση κρίσης ή φυσικής καταστροφής είναι εξαιρετικά περιορισμένες.
Άμεση προμήθεια
Προκειμένου να λυθεί άμεσα το πρόβλημα, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε υπό τον πρωθυπουργό, αποφασίστηκε η προμήθεια έξι μεταχειρισμένων μεταγωγικών αεροσκαφών C-130J. Σε αυτή τη χρονική στιγμή δεν προκρίνεται η αγορά καινούργιων αεροσκαφών καθώς απαιτούνται τουλάχιστον τρία χρόνια για την κατασκευή τους ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική πλευρά βρίσκεται ήδη σε επικοινωνία με άλλη ευρωπαϊκή χώρα που όχι μόνο χρησιμοποιεί τον συγκεκριμένο τύπο αλλά έχει και τη δυνατότητα αναβάθμισης των C-130J.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι πριν από λίγο καιρό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συγκαλέσει ειδική σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για το θέμα των C-130, καθώς η απαξίωση του μεταγωγικού στόλου πλήττει την εικόνα της χώρας. Αφορμή τότε, στάθηκε η αδυναμία μεταφοράς πυρομαχικών στην Ουκρανία με τα ελληνικά C-130 και η χρήση καναδικού μεταγωγικού.
Στη σύσκεψη, μεταξύ άλλων, συμμετείχε και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας αλλά και μέλη της διοίκησης της ΕΑΒ. Παρά τις διαβεβαιώσεις που δόθηκαν ότι οι διαθεσιμότητες θα επανέλθουν σύντομα σε ικανοποιητικά επίπεδα, το πρόβλημα της αδυναμίας συντήρησης των C-130 έκανε και πάλι την εμφάνιση του, προκαλώντας έντονη δυσαρέσκεια στην κυβέρνηση, με τον πρωθυπουργό να ζητάει την άμεση απόκτηση νέων αεροσκαφών.
Η προσθήκη έξι C-130J θα δώσει μια σημαντική ανάσα στον στόλο των ελληνικών μεταγωγικών καθώς θα είναι η πρώτη φορά εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες που η Πολεμική Αεροπορία θα έχει στη διάθεση της τόσα λειτουργικά C-130. Ταυτόχρονα, θα διασφαλιστεί η δυνατότητα της χώρας να μεταφέρει γρήγορα και με ασφάλεια δυνάμεις αλλά και βαρύ εξοπλισμό, όπου και όταν απαιτηθεί, στο εσωτερικό και το εξωτερικό.
Το C-130J
Πρόκειται για την πιο σύγχρονη εκδοχή του διάσημου «Ηρακλή» της αμερικανικής εταιρείας LockheedMartin. Το 70% της ατράκτου του μάλιστα, κατασκευάζεται στην ΕΑΒ, η οποία αποτελεί και το μοναδικό πιστοποιημένο συνεργείο για την υποστήριξη των C-130 στην ευρύτερη περιοχή.
Τα C-130J Super Hercules χρησιμοποιούν νέα, σύγχρονα συστήματα πλοήγησης, είναι ισχυρότερο και ταχύτερο από τα C-130H που ως επί το πλείστων διαθέτει η Ελλάδα και μπορεί να μεταφέρει μεγαλύτερο φορτίο σε μακρύτερες αποστάσεις. Ανώτατες στρατιωτικές πηγές, κάνουν λόγο για ένα εντελώς διαφορετικό αεροσκάφος σε σχέση με τον παλαιότερο τύπο που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, το οποίο θα αυξήσει θεαματικά τις δυνατότητες μεταφοράς μέσων και προσωπικού.