ΕΛΛAΔΑ
Γεραπετρίτης: «Την κρίσιμη νύχτα το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε απολύτως»
Τι απαντά στον ΣΥΡΙΖΑ για τα έργα σηματοδότησης
Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στα έως τώρα δεδομένα της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. Όπως είπε, ο σταθμάρχης επέλεξε αντί να κάνει αυτόματη χάραξη να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση και δεν χρησιμοποίησε τις δικλείδες ασφαλείας.
Συγκεκριμένα ανέφερε:
«Την κρίσιμη νύχτα που συνέβη αυτό, πέρα από το γεγονός ότι είχαν προβλεφθεί οι δύο σταθμάρχες που, δυστυχώς, δεν βρίσκονταν στη θέση τους την κρίσιμη ώρα, εκείνο το οποίο συνέβη είναι ότι, το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας, λειτουργούσε απολύτως. Επαναλαμβάνω και θέλω να καταγραφεί ρητά στα πρακτικά. Το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας, λειτουργούσε απολύτως. Γιατί λειτουργούσε απολύτως; Πώς αποδεικνύεται; Αποδεικνύεται από το γεγονός, ότι όλη εκείνη την ημέρα, όλες οι δρομολογήσεις αμαξοστοιχιών, έγιναν με αυτόματη χάραξη, μέσω του κέντρου τηλεδιοίκησης. Όλες οι δρομολογήσεις. Λειτουργούσε στο ακέραιο.
Αυτό το οποίο, δυστυχώς, συνέβη, ήταν ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης επέλεξε, αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη που, προφανώς, θα είχε προλάβει το κακό, να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση. Και εκεί συνέβησαν μία σειρά, μια αλληλουχία από τραγικά γεγονότα, τα οποία σωρευτικά οδήγησαν στο να έχουμε το δυστύχημα. Δεν έγινε η αυτόματη χάραξη, μολονότι λειτουργούσε πλήρως ο πίνακας, θεώρησε, κατά πάσα βεβαιότητα, ο σταθμάρχης, ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου, ενώ ήταν στην κάθοδο και τελικώς, έκανε διαγώνια κίνηση και βρέθηκε στην αντίθετη τροχιά και επιπλέον, δεν βρέθηκε ο σταθμάρχης μπροστά στον πίνακα ελέγχου.
poster
Εγώ το επισκέφθηκα και έχω μια προσωπική εικόνα. Είναι ένας πύργος ελέγχου, ο οποίος έχει 8,5 χιλιόμετρα διαδρομή. Είναι 5,5 χιλιόμετρα Λάρισα και βόρεια και 3 χιλιόμετρα, περίπου, Λάρισα και νότια. Όταν βρέθηκε, λοιπόν, στη Λάρισα και έδωσε την χάραξη της πορείας χειροκίνητα, στη συνέχεια, για 5,5 χιλιόμετρα, αφαιρουμένου του μικρού διαστήματος που έπεσε σε διαγώνιο, είχε τη δυνατότητα, μπροστά στον πίνακα, να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας.
Άρα και δεν έγινε αυτόματη χάραξη και θεωρήθηκε εσφαλμένα ότι τα κλειδιά ήταν στην άνοδο, ενώ ήταν στην κάθοδο και δεν υπήρξε επιβεβαίωση για το σε ποια γραμμή βρισκόταν μέσα από τον πίνακα της τηλεδιοίκησης που ήταν εκεί και λειτουργούσε. Όλα αυτά συνέβησαν σωρευτικά. Επιπλέον, βεβαίως, δεν υπήρξε και μία αντίδραση όταν, εν τέλει, η αμαξοστοιχία βρέθηκε στο ανάποδο διάζωμα.
Θέλω να σας πω και κάτι για να το έχετε υπόψη σας. Η αυτόματη χάραξη που, πράγματι, θεωρώ, με τη γνώση που έχω προσλάβει, ότι θα γλίτωνε το κακό – επαναλαμβάνω κύριε Παππά – η αυτόματη χάραξη η οποία θα είχε γλιτώσει το κακό, ήταν υποχρέωση από τη στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα. Επαναλαμβάνω. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και θέλω να το καταγράψετε. Έπρεπε να είχε γίνει αυτόματη χάραξη μέσω της τηλεδιοίκησης. Γιατί έπρεπε να γίνει; Διότι αυτό ήταν υποχρέωση την οποία είχε επιβάλλει ο ίδιος ο ΟΣΕ, με ειδική εγκύκλιό του και αναφορά στον κανονισμό, 23.12.2022. Δεν έγινε αυτόματη χάραξη και, προφανώς, ήταν μια προσωπική επιλογή.
Άρα, όταν αναφερόμαστε ότι δεν υπήρχαν δικλίδες, εκεί θα ήθελα να είμαστε λίγο πιο προσεκτικοί. Δικλίδες υπήρχαν. Δεν ήταν σε ένα τυφλό σημείο. Δεν ήταν τυφλό το σημείο. Προσέξτε! Εν προκειμένω, οι ασφαλιστικές δικλείδες του συστήματος για το ανθρώπινο λάθος - πέρα από το γεγονός ότι είχαν τοποθετηθεί οι δύο σταθμάρχες, που δεν ξέρω πώς βρέθηκε να μην υπάρχουν, εν τέλει – ήταν η υποχρέωση αυτόματης χάραξης, που θα είχε προλάβει το κακό, ήταν η χειροκίνητη τοποθέτηση των κλειδιών, που κι εκεί εσφαλμένως δεν έγινε έλεγχος επιτόπιος όταν πέρασε η αμαξοστοιχία, όπως θα έπρεπε να γίνει, για να διαπιστωθεί ότι είναι στην κάθοδο και όχι στην άνοδο και η υποχρέωση που υπήρχε για να βρίσκεσαι στον πίνακα τηλεδιοίκησης και να δεις ότι το τρένο πηγαίνει στην ανάποδη κατεύθυνση για 10 λεπτά. Δέκα λεπτά μετά την αποχώρηση από τη Λάρισα, ο πίνακας έδειχνε κίνηση στην αντίθετη τροχιά. Όλα αυτά είναι σοβαρές δικλείδες ασφαλείας. Μην το υποτιμάτε. Δεν είναι ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση».
Η απάντηση στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη σηματοδότηση
Έδωσε μάλιστα στην επιτροπή έγγραφα με τα οποία αποδεικνύεται ότι οι ολοκληρωμένοι σταθμοί έως το 2016 (ποσοστά ολοκλήρωσης σηματοδότησης) ήταν 17 και 0 και την περίοδο 2021-2022 ήταν 19 και 21. Όπως αναφέρεται στο έγγραφο, το συνολικό ποσοστό ολοκλήρωσης των έργων σηματοδότησης ανέρχεται στο 69,23%.