ΕΛΛAΔΑ
Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κατάρτισης με τη σφραγίδα του ΙΕΚ ΑΚΜΗ
Στο web πάνελ συμμετείχαν εκπρόσωποι της Κυβέρνησης και θεσμικών φορέων, στελέχη της αγοράς, καθηγητές και επιτυχημένα παραδείγματα αποφοίτων ΙΕΚ.
SHARE:
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το διαδραστικό webinar με θέμα «Επαγγελματική Κατάρτιση: Ευκαιρίες και Προκλήσεις στην Ψηφιακή Εποχή» που διοργάνωσε το ΙΕΚ ΑΚΜΗ, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Επαγγελματικών Δεξιοτήτων, ετήσια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την ιδιότητα του επίσημου εθνικού υποστηρικτή. Στο web πάνελ συμμετείχαν εκπρόσωποι της Κυβέρνησης και θεσμικών φορέων, στελέχη της αγοράς, καθηγητές και επιτυχημένα παραδείγματα αποφοίτων ΙΕΚ.
Η κατάρτιση ως όχημα ανάπτυξης
Εκπροσωπώντας τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, ο Υφυπουργός Τουρισμού Μάνος Κόνσολας έδωσε το στίγμα των νέων προτεραιοτήτων δηλώντας πως «η εκπαίδευση, η κατάρτιση και η Δια Βίου Μάθηση στον τουρισμό θα αποτελέσουν όχημα ανάπτυξης». Υποστήριξε ότι η πανδημία λειτουργεί ως επιταχυντής των εξελίξεων στον κλάδο και ότι η ανάγκη υιοθέτησης ενός νέου μοντέλου στην τουριστική εκπαίδευση κρίνεται επιβεβλημένη. «Διεξόδους στην αγορά εργασίας σε ποσοστό που υπερβαίνει το 50% θα δώσουν νέες ειδικότητες στη ψηφιακή οικονομία, την ενέργεια, τα νέα τουριστικά προϊόντα, την πράσινη οικονομία, τα logistics και τον αγροδιατροφικό τομέα». Στη συνέχεια και αφού αναφέρθηκε στην ηγετική θέση του ΙΕΚ ΑΚΜΗ στον χώρο της επαγγελματικής κατάρτισης στην Ελλάδα, ανέδειξε την ανάγκη ύπαρξης ενός διαύλου επικοινωνίας ανάμεσα στη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση, ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες της αγοράς δηλώνοντας. Τέλος, αναφερόμενος στο νομοσχέδιο για την εκπαίδευση στον τουρισμό, που έχει κατατεθεί στον Πρωθυπουργό και αναμένεται να συζητηθεί το επόμενο διάστημα, παρουσίασε τους τρεις άξονές του: ανωτατοποίηση της τουριστικής εκπαίδευσης, αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών και δημιουργία νέων ειδικοτήτων και σύνδεση με την αγορά εργασίας.
Τον λόγο στη συνέχεια πήρε η Ιωάννα Λυτρίβη, Διευθύνουσα Σύμβουλος του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.). Όπως η ίδια ανέφερε, «θα πρέπει να εστιάσουμε συλλογικά στο να καταστήσουμε την επαγγελματική εκπαίδευση πιο ελκυστική στα μάτια της πυρηνικής ελληνικής οικογένειας που πρέπει κάποια στιγμή να ξεπεράσει το παγιωμένο στην ελληνική κοινωνία στερεότυπο το ότι το παιδί πρέπει να γίνει οπωσδήποτε γιατρός, μηχανικός ή δικηγόρος». Η λέξη κλειδί για την κ. Λυτρίβη κατά τη μετάβαση στη νέα εποχή είναι οι δεξιότητες. «Zούμε σε μία εποχή μεγάλων μετασχηματισμών. Οι δεξιότητες που έχει ανάγκη η αγορά εργασίας αλλάζουν και οι πολίτες καλούνται είτε να τις αναβαθμίσουν είτε να αποκτήσουν νέες μέσω των διαδικασιών upskilling ή reskilling».
Τι ζητάει η αγορά εργασίας ήταν το ερώτημα τέθηκε στον Νίκος Γαβαλάκης, Senior Advisor στον Τομέα Απασχόλησης & Αγοράς Εργασίας στον ΣΕΒ. Σκιαγραφώντας το νέο τοπίο, ο κ. Γαβαλάκης αναφέρθηκε στις σύγχρονες τάσεις της εποχής που μετασχηματίζουν τον κόσμο της εργασίας και οι οποίες είναι η 4η βιομηχανική επανάσταση, η κλιματική αλλαγή, οι διεθνείς αλυσίδες αξίας και οι δημογραφικές τάσεις. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο «χρειάζεται να έχουμε έτοιμα προγράμματα, ώστε να εκπαιδεύσουμε σε νέες δεξιότητες τις ομάδες που «πιέζονται», με στόχο να δουλέψουν στα νέα επαγγέλματα». Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, έρευνα της McKinsey για την πρόβλεψη της ζήτησης σε δεξιότητες έδειξε, ότι παρατηρείται μείωση σε επαγγέλματα που αφορούν επαναλαμβανόμενες και βασικές γνωστικές δεξιότητες και αύξηση σε κατηγορίες υψηλού επιπέδου γνωσιακές, κοινωνικές, συναισθηματικές και ψηφιακές δεξιότητες.
Εκπαιδευτικές καινοτομίες & αποδοχή από την αγορά
«8 στους 10 απόφοιτούς μας εργάζονται σε επάγγελμα συναφές των σπουδών τους» δήλωσε ο Αντιπρόεδρος του ΙΕΚ ΑΚΜΗ κ. Βαγγέλη Ροδόπουλος. Μιλώντας για την εκπαιδευτική φιλοσοφία του Ομίλου, ανέφερε ότι «η σχολή έχει συστήσει ομάδα Έρευνας και Ανάπτυξης, ώστε να αφουγκράζεται τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και να εναρμονίζει τα προγράμματα σπουδών με αυτές». Επιπλέον στάθηκε στις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί σε επίπεδο εγκαταστάσεων και υποδομών αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Οι σπουδαστές μας έχουν πρόσβαση σε εργαστηριακές εγκαταστάσεις που προσομοιάζουν απόλυτα το περιβάλλον και τις συνθήκες της αγοράς εργασίας. Θα εξειδικευθούν από την πρώτη ημέρα σε μια πραγματική νοσηλευτική μονάδα, σε ένα πραγματικό ηλεκτρολογίο, σε ένα πραγματικό δωμάτιο ή Reception ξενοδοχείου». Αναφερόμενος στην «πρόκληση» της πανδημίας, ο κ. Ροδόπουλος εστίασε στο γεγονός της γρήγορης μετάβασης του ΙΕΚ ΑΚΜΗ στην online εκπαίδευση, αξιοποιώντας κορυφαίες διεθνώς πλατφόρμες και εκπαιδευτικά εργαλεία.
Εκπροσωπώντας την αγορά της φιλοξενίας, η Καλλιόπη Καραντεμοίρη, HR Director της αλυσίδας Electra Hotels & Resorts, έκανε λόγο για τη διαπιστωμένη έλλειψη δεξιοτήτων σήμερα. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε skills στον τομέα του τουρισμού δεν είναι μόνο το γνωσιακό επίπεδο αλλά και η εκπαίδευση σε άλλες δεξιότητες, όπως το να είσαι χαρούμενος και αισιόδοξος. «Για μένα η λέξη κλειδί είναι προσαρμοστικότητα» δήλωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι «τα technical skills, ναι, είναι απαραίτητα αλλά ευτυχώς μπορούμε να τα διδαχθούμε!».
Ζώντας τον κυκλώνα του Covid-19 εκ των έσω, ο Νίκος Παπανδρέου, νοσηλευτής στο Νοσοκομείο «Σωτηρία» και καθηγητής σε ιδιωτικό ΙΕΚ, αναφέρθηκε στη σταθερή ποιοτική προσπάθεια ιδιωτικών ινστιτούτων κατάρτισης που επενδύουν σε υποδομές και εξοπλισμό, στελεχώνονται με επαγγελματίες από τον χώρο της Υγείας, προσφέροντας έτσι πολλές παραπάνω από τις προβλεπόμενες δεξιότητες στους σπουδαστές. «Στην Ελλάδα όσον αφορά την ψηφιακή ανάπτυξη βρισκόμαστε ακόμη στα σπάργανα και ο κορωνοϊός συνέβαλε στην αναχαίτιση της κατάστασης αυτής. Πρακτικές όπως η τηλεματική, η ρομποτική ιατρική οι μη επεμβατικές πρακτικές, μεταξύ άλλων, συμβάλλουν στην εξέλιξη στον τομέα της υγείας, η κατάρτιση θα έχει ενεργό ρόλο στη νέα αυτή πραγματικότητα».
Το ιδιαίτερο ταλέντο του ανακάλυψε και ο Θανάσης Νεοφώτιστος, απόφοιτος Σκηνοθεσίας ΙΕΚ, οι ταινίες του οποίου έχουν συμμετάσχει σε μεγάλα εγχώρια και διεθνή Φεστιβάλ. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Έχοντας αποφοιτήσει από ιδιωτικό ΙΕΚ, βγήκα έτοιμος, γνωρίζοντας πώς να γυρίσω μια ταινία»! Η προσωπική του ιστορία είναι σημαντική, καθώς ανήκει στο 25% των σπουδαστών που αποφοιτούν από ελληνικά πανεπιστήμια και επιστρέφουν στα θρανία, αυτή τη φορά σε σχολές επαγγελματικής κατάρτισης.
Τέλος, η Όλγα Παπακυριακού, πρέσβειρα της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Επαγγελματικών Δεξιοτήτων στην Ελλάδα, υπερθεμάτισε για τη σπουδαιότητα του εγχειρήματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Όπως επισήμανε, αυτό που πρωτίστως χρειάζεται είναι «το πάθος, η αγάπη και η προσαρμοστικότητα γι’ αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Αναζητούμε τη συνεργασία όλων των φορέων, να βοηθηθεί η προσπάθεια της ΕΕ για τη διά βίου μάθηση, που είναι όμως και μία προσωπική υπόθεση του καθενός».