ΕΛΛAΔΑ
Βουλή: Yπερψηφίσθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας
Με τις ρυθμίσεις για τη διαχείριση της πανδημίας
SHARE:
Κατά πλειοψηφία υπερψηφίσθηκε από τις Επιτροπές Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, το κατεπείγον νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας «Ρυθμίσεις για την προστασία της δημόσιας υγείας από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού COVlD-19, την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, τη ρύθμιση οφειλών προς τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις».
Υπερ του σχεδίου νόμου τάχθηκε η ΝΔ. Ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε το νομοσχέδιο, ενώ όλα τα υπόλοιπα κόμματα (ΚΙΝΑΛ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ 25) επιφυλάχθηκαν για την συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, το πρωί της Δευτέρας.
«Το νομοσχέδιο αυτό έχει θετικές ρυθμίσεις στο σύνολό του και όλες συνδέονται με την αντιμετώπιση της πανδημίας», ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ, Θανάσης Πλεύρης, τονίζοντας πως «η κυβέρνηση παρακολουθεί την εξέλιξη της κρίσης και πέραν της ενίσχυσης του ΕΣΥ, με πάνω από 1.300 κλίνες, με 25% περισσότερα χρήματα, με 10% παραπάνω προσωπικό, έρχεται να αντιμετωπίσει και τις οικονομικές συνέπειες προκειμένου να βοηθήσει όσο περισσότερο γίνεται τους συμπολίτες μας».
Ο κ. Πλεύρης κατέδειξε την αναγκαιότητα άμεσης ψήφισης του νομοσχεδίου, λέγοντας πως εμπεριέχει ρυθμίσεις και θετικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, που έχουν ψηφιστεί, είτε με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, είτε με άλλους νόμους και οι προθεσμίες εφαρμογής τους λήγουν στις 31/12/2020. Στην ουσία, με το νομοσχέδιο αυτό δίνεται χρονική παράταση ισχύος έως τις 31/3/2021 παρατήρησε.
Απέναντι στην κριτική της αντιπολίτευσης για την εισαγωγή του νομοσχεδίου με διαδικασίες κατεπείγοντος, ο κ. Πλεύρης αναφέρθηκε στα άρθρα που αφορούν το υπουργείο Υγείας (άρθρο 1 έως 50) και αναρωτήθηκε ποιο από αυτά δεν έχει χαρακτήρα κατεπείγοντος. Το να υπάρξει παράταση για την διεξαγωγή των «γρήγορων» covid test, στις δράσεις των κινητών ομάδων, στην χορήγηση των φαρμάκων για τους νοσούντες, στην συνέχιση της αποστολής φαρμάκων σε ευπαθείς ομάδες, στην δυνατότητα κατ' οίκον και εξ αποστάσεως παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας υγείας, οι προσλήψεις επικουρικού ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού και οι δυνατότητες μετακίνησής τους, η σύναψη συμβάσεων με οικογενειακούς ιατρούς, η δυνατότητα απασχόλησης ιδιωτών ιατρών σε δημόσια νοσοκομεία;
Η δυνατότητα μετακίνησης πάσης φύσεως προσωπικού εντός μιας ή άλλης ΥΠΕ, η δυνατότητα έκτακτης προμήθειας, η παραγωγή υγειονομικών ή καλλυντικών προϊόντων αντισηψίας, η άδεια εισαγωγής αλκοόλης από τρίτες χώρες, η δυνατότητα δωρεάν διάθεσης αιθυλικής αλκοόλης στα νοσοκομεία από τα κατασχισμένα αποθέματα της ΑΑΔΕ, η δυνατότητα μετατροπής απλών κλινών νοσηλείας σε ΜΑΦ και ΜΕΘ, η δυνατότητα δέσμευσης χώρων και κινητών μέσων, ακόμα και σκαφών εάν υπάρχει ανάγκη διακομιδής, η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων στον ΕΟΔΔΥ, στο ΕΚΑΒ, η δυνατότητα εάν χρειαστεί προμήθεια ασθενοφόρων ή η δυνατότητα των νεφροπαθών να μπορούν να πηγαίνουν σε ιδιωτικά νοσοκομεία για αιμοκάθαρση - όλα αυτά συνιστούν αναγκαιότητες που απαιτούν κατεπείγουσες ρυθμίσεις κατά τον Αθ. Πλεύρη.
Σχετικά με τις διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών (αρ. 51 έως και 69), ο εισηγητής της ΝΔ μεταξύ άλλων ανέφερε πως ρυθμίζονται θέματα άμεσης προτεραιότητας όπως ο μηδενικός συντελεστής ΦΠΑ για τα εμβόλια και η μείωση του συντελεστή στο 6% για προϊόντα που σχετίζονται με την αντιμετώπιση της πανδημίας. Ρυθμίζονται θέματα για ασφαλιστικές και φορολογικές ελαφρύνσεις σε ανάπηρους συμπολίτες μας κάτι που σήμερα το χαιρετίζει η ΕΣΑμΕΑ. Εξάλλου, στο άρθρο για την καταβολή των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους της ΕΡΤ, ο κ. Πλεύρης ζήτησε από τον υφυπουργό Οικονομικών, η διάταξη να μην αφορά μόνο τους εργαζόμενους αορίστου χρόνο αλλά όλους τους εργαζόμενούς της.
Για τις διατάξεις του υπουργείου Ανάπτυξης, ο βουλευτής της ΝΔ, επισήμανε ότι αυτές επιλύουν προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί κυρίως στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων λόγω της πανδημίας. Σχετικά με το ωράριο των καταστημάτων, τόνισε πως σαφώς και αυτό πρέπει να προσαρμοστεί λόγω των συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί από τον covid , και για αυτό, όπως είπε, υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα εφαρμογής του, ενώ σημαντικές χαρακτήρισε και τις ρυθμίσεις που αφορούν τις τοπικές αγορές που τίθενται σε lock down.
Για τις διατάξεις του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (άρθρα 76 έως 94) ο κ. Πλεύρης σημείωσε ότι υλοποιείται μια δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για ενίσχυση του ΕΦΚΑ με προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή προκειμένου να εκκαθαριστούν οι εκκρεμείς συντάξεις καθώς και να εκδίδονται πιο γρήγορα οι νέες. Για τις διατάξεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ανέφερε πως επιλύονται γραφειοκρατικές διαδικασίες που έχουν να κάνουν με τις μισθώσεις λεωφορείων των ΚΤΕΛ ώστε να ενισχυθούν οι αστικές μεταφορές.
Οι διατάξεις που αφορούν το υπουργείο Δικαιοσύνης, είπε ότι έχουν να κάνουν με ρυθμίσεις σχετικά με την ασφαλή λειτουργία των δικαστηρίων λόγω της πανδημίας. Στις διατάξεις του υπουργείου Εσωτερικών υπογράμμισε ότι είναι και αυτή που παρέχει την δυνατότητα 120 δόσεων και απαλλαγή προσαυξήσεων ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων για όσους έχουν οφειλές σε ΟΤΑ. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο εισηγητής της ΝΔ στο άρθρο 118 του νομοσχεδίου, που θεσπίζει το ακατάσχετο στα βοηθήματα που λαμβάνουν οι αγρότες. «Αυτό είναι ρεαλιστική πολιτική, καθώς εάν αφήσουμε αυτή η διάταξη να ψηφιστεί από το νέο έτος και μετά, όσα χρήματα θα εισπράξουν αυτές τις ημέρες οι αγρότες μας που έχουν οφειλές, θα τους παρακρατηθούν».
ΣΥΡΙΖΑ
Για ακραίες ταξικές νεοφιλελεύθερες πολιτικές κατηγόρησε την κυβέρνηση, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Σάκης Παπαδόπουλος, σημειώνοντας πως «αυτές οι επιλογές έχουν τραγικά αποτελέσματα, τόσο στην υγειονομική αντιμετώπιση της πανδημίας, όσο και στην οικονομία και στην κοινωνία». Όλα αυτά είπε «τα σοβαρά ζητήματα που έχουν προκύψει στην οικονομία και στην κοινωνία μας, δείχνουν πολύ καλά ότι αυτή η κυβέρνηση έχει ακραίες ταξικές νεοφιλελεύθερες πολιτικές».
Απέδωσε στην κυβέρνηση ότι είναι σε πανικό, της καταλόγισε ευθύνη για την ανεπαρκή ιχνηλάτηση των κρουσμάτων και τα μεγάλα κενά στο ΕΣΥ, μίλησε για «πολιτική αβάσταχτης νεοφιλελεύθερης λογικής που αποδείχτηκε και με τον Προϋπολογισμό του 2020» και για κυβερνητικές αυταπάτες ότι η υγειονομική κρίση θα λήξει στα τέλη Μαρτίου λόγω των εμβολιασμών, ενώ υπάρχει ο κίνδυνος και για τρίτο κύμα» και τόνισε πως «στον Προϋπολογισμό του 2021 η χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ μειώνεται κατά 308 εκ. ευρώ σε σχέση με το 2020».
Ο κ, Παπαδόπουλος επανέφερε την πρόταση του κόμματός του για δωρεάν έλεγχο του covid-19 σε όσους έχουν συμπτώματα, επισημαίνοντας ότι «η ανεπαρκής ιχνηλάτηση καταφαίνεται και στην αιφνίδια έκρηξη κρουσμάτων που εμφανίστηκαν στη Θεσσαλονίκη και τώρα και στη Δυτική Αττική, που μπαίνει πια σε ασφυκτική καραντίνα χωρίς να γνωρίζουμε τις εστίες υπερμετάδοσης». Παράλληλα, κάλεσε τη κυβέρνηση να προχωρήσει και στην εισαγωγή και άλλων μονοκλωνικών σκευασμάτων και φαρμάκων παράλληλα με τους εμβολιασμούς, κατηγορώντας την ότι «ενώ υπάρχουν και άλλες δυνατότητες, δείχνει να αδιαφορεί για να τις χρηματοδοτήσει».
Ακόμα, ανέφερε πως το κόμμα του «είναι αντίθετο στην κυβερνητική επιλογή να μην προχωρά στην επίταξη ιδιωτικών νοσοκομείων στη Θεσσαλονίκη για να αποφύγει η Μακεδονία το μακελειό» αλλά και στο ότι οι ιδιωτικές κλινικές δεν υποχρεώνονται να νοσηλεύουν περιστατικά covid.
O εισηγητής της μειοψηφίας, έδωσε έμφαση στην αντίθεσή του με το άρθρο 46, λέγοντας πως μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2022 επιτρέπει υπέρβαση του εβδομαδιαίου 48ωρου, με την αιτιολογία των έκτακτων αναγκών. Αναφερόμενος στο άρθρο 64 για την καταβολή των δεδουλευμένων στην ΕΡΤ, ο κ. Παπαδόπουλος σημείωσε ότι η κυβέρνηση δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον για τον επαρχιακό Τύπο, τον οποίο αγνοεί συστηματικά γιατί δεν παίζει στο μεγάλο παιχνίδι που εκείνη θέλει να παίξει. Την διαφωνία του εξέφρασε και για το άρθρο 83, κάνοντας λόγο για προκλητική πολιτική: «Βρίσκετε την ευκαιρία να δείξετε τις ταξικές σας επιλογές, παρεμβαίνοντας στη λειτουργία του συνδικαλισμού κινήματο,ς καταστρατηγώντας τα συνδικαλιστικά δικαιώματα», τόνισε. Επικριτικός ήταν και σε ό,τι αφορά τα μέτρα στήριξης των καλλιτεχνών, χαρακτηρίζοντας τα ανεπαρκή και κατηγορώντας τη κυβέρνηση ότι «συνεχίζει να τους εμπαίζει».
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ διευκρίνισε πως «σε ζητήματα κορυφαία και κρίσιμα για τη θωράκιση κυρίως της δημόσιας υγείας και της ολοκλήρωσης ενός νέου ΕΣΥ, θα προκύψουν συναινέσεις, συμπράξεις και συμμαχίες και εμείς θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν για να προκύψουν προοδευτικές λύσεις και μια άλλη κυβερνητική προοδευτική λύση».
ΚΙΝΑΛ
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Βασίλης Κεγκέρογλου, ανέφερε πως «θα ψηφίσουμε όλες τις θετικές διατάξεις του νομοσχεδίου που δίνουν νέες αναγκαίες παρατάσεις λόγω πανδημίας, ακόμη και αυτές που θα έπρεπε να αφορούν μεγαλύτερο διάστημα, όπως επίσης και κάθε μέτρο στήριξης, ακόμη και ελλιπή, για την αντιμετώπιση των οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων που έχουν δημιουργηθεί».
Ξεκαθάρισε ωστόσο, ότι το κόμμα του δεν θα συναινέσει στην καταστολή της διαφάνειας και της χρηστής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος και δεν θα ψηφίσει τις σχετικές διατάξεις.
Ο κ. Κεγκέρογλου επέκρινε τη κυβέρνηση για ανικανότητα, αδράνεια και εφησυχασμό, υποστηρίζοντας ότι «δεν έχει συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό για λύσεις στα μεγάλα προβλήματα της οικονομίας και της κοινωνίας». Κάλεσε δε, την κυβέρνηση να αποδεχθεί «τις κρίσιμες και χρήσιμες» όπως χαρακτήρισε, τροπολογίες που έχει καταθέσει το κόμμα του.
«Ως εδώ οι σκοπιμότητες και η εργαλειοποίηση της κρίσης, όπως και η ανοχή στην αδράνεια και την έλλειψη κυβερνητικής βούλησης. Το νομοσχέδιο-σκούπα που συζητά ως κατεπείγον η Βουλή, προφανώς έρχεται να καλύψει την αδράνεια της κυβέρνηση, την ανικανότητα των υπουργείων», τόνισε ο κ. Κεγκέρογλου και πρόσθεσε:
«Η κυβέρνηση δεν αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα της κατάστασης που βιώνει η κοινωνία, και εκτός από τα λάθη στη διαχείριση της πανδημίας, δείχνει απίστευτη αναβλητικότητα σε αναγκαίες και κρίσιμες αποφάσεις. Δεν αξιοποίησε την ολοκληρωμένη πρόταση του Κινήματος Αλλαγής, ούτε τις επιμέρους προτάσεις και πολύ περισσότερο δεν αξιολόγησε και δεν αξιοποίησε την εμπειρία από την α΄φάση της πανδημίας. Έτσι ήλθε το καθολικό κλείσιμο που ήταν πλέον αναγκαίο αλλά όχι αναπόφευκτο».
Ο κ. Κεγκέρογλου μίλησε ακόμα για «αδράνεια και ψεύτικες υποσχέσεις του υπουργείου Εργασίας για την άμεση ηλεκτρονική έκδοση των εκκρεμών συντάξεων», τονίζοντας ότι «όταν είδε ο κ. Βρούτσης τα οικτρά αποτελέσματα της πολιτικής του, με τις εκκρεμείς κύριες συντάξεις να εκτινάσσονται από 123.000 σε 173.000, τις επικουρικές σε 115.000» τώρα «ενάμιση χρόνο μετά αποδέχεται την πρόταση του ΚΙΝΑΛ».
ΚΚΕ
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης σημείωσε πως πέραν των ανεπαρκέστατων διατάξεων για την υγεία και για την στήριξη εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων, όλες οι υπόλοιπες ρυθμίσεις «είναι απαιτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων». Η κυβέρνηση, με πρόσχημα την πανδημία, είπε, έρχεται να ικανοποιήσει αυτές τις απαιτήσεις «στα μουλωχτά όπως λέει ο λαός, για να αποφύγει τις αντιδράσεις». Ο βουλευτής του ΚΚΕ έθεσε μία σειρά ρητορικά ερωτήματα για να επιβεβαιώσει πως η πανδημία χρησιμοποιείται προσχηματικά για να περάσουν αντιλαϊκά μέτρα. «Η πλήρης κατάργηση της κυριακάτικης αργίας βοηθάει την κοινωνική αποστασιοποίηση όπως λέτε;» ανέφερε χαρακτηριστικά, και αναρωτήθηκε αν «η λειτουργία των φαρμακαποθηκών τις Κυριακές έρχεται να αντιμετωπίσει προβλήματα έγκαιρης, επαρκούς και ασφαλούς διακίνησης των φαρμάκων».
Ο κ. Κατσώτης τόνισε πως «η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο έρχεται να επιβεβαιώσει ότι πάνω απ' όλα βάζει την λειτουργία της οικονομίας και όχι την προστασία της υγείας, της ζωής και των δικαιωμάτων του λαού» και πρόσθεσε πως οι διατάξεις που αφορούν την Υγεία, κινούνται στη λογική «κόστους -οφέλους» και της εμπορευματοποίησης. Είναι χαρακτηριστικό, είπε, πως αντί για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, η κυβέρνηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις μεγάλες ελλείψεις του ΕΣΥ με την πρόσληψη ορισμένων επικουρικών ή με μετακινήσεις υγειονομικών από τη μία μονάδα στην άλλη.
Ελληνική Λύση
Την κάθετη αντίθεσή της με την διαδικασία συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου με την διαδικασία του κατεπείγοντος, εξέφρασε η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Μαρία Αθανασίου, λέγοντας πως επιφυλάσσεται το κόμμα της να μελετήσει τα άρθρα σε βάθος προκειμένου να δει ποια είναι στην πραγματικότητα θετικά και ποια είναι τόσο αναγκαία. Σε κάθε περίπτωση, πρόσθεσε δεν μπορούμε να συμπράξουμε σε τέτοιες μορφές νομοθέτησης και να δεχτούμε - ακόμα και εάν πρόκειται για θετικές ρυθμίσεις - να συνεχιστεί αυτός ο τρόπος νομοθέτησής τους.
Η βουλευτής της Ελληνικής Λύσης ανέφερε ότι «τα νέα αυστηρότερα μέτρα, τοπικού χαρακτήρα, λόγω επιδημιολογικής έξαρσης, έρχονται σε ευθεία αντίθεση με την προβαλλόμενη μείωση των κρουσμάτων. Οι αντικρουόμενες, αλλοπρόσαλλες και αντιφατικές εξαγγελίες και ενέργειες φανερώνουν τον πανικό της κυβέρνησης, εκτείνοντας τη σύγχυση και τη δυσπιστία των πολιτών με ολέθριες συνέπειες για την αντιμετώπιση της πανδημίας». Συνοψίζοντας, υπογράμμισε πως το νομοσχέδιο αυτό «έρχεται σε πλήρη αντιδιαστολή με τη δημοκρατική διαδικασία που πρέπει να τηρείται σε ένα υποτυπώδες δημοκρατικό καθεστώς. Με τέτοιες ενέργειες, μην περιμένετε να βρείτε πολιτικούς συμμάχους και νομιμοποίηση πολιτικών ενεργειών σας. Η Ελληνική Λύση επιφυλάσσεται».
ΜέΡΑ 25
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ 25 Μαρία Μπακαδήμα υπογράμμισε πως το νομοσχέδιο αυτό «έρχεται κυριολεκτικά στο παρά πέντε». Για τις διατάξεις του νομοσχεδίου, ανέφερε πως οι περισσότερες αφορούν χρονικές επεκτάσεις ρυθμίσεων λόγω της πανδημίας, αλλά όχι της δημιουργίας ενός δικτύου μαζικών τεστ για ενεργητική αντιμετώπιση της πανδημίας. Έχουμε μόνο παρατάσεις, είπε, και σημείωσε πως «αγγίζουμε ένα νομοθετικό new speak» μιας κυβέρνησης, της οποίας ο τρόπος διακυβέρνησης διακατέχεται από μία επικοινωνιακή χροιά σε κάθε βαθμό και σε κάθε επίπεδο.
Παρατήρησε πως ακόμα και για τον εμβολιασμό, τον κύριο όγκο θα τον έχουν τα Κέντρα Υγείας, που όμως σε μεγάλο μέρος του δεν έχουν προσωπικό και έχουν αποψιλωθεί. Αναρωτήθηκε γιατί να χρειάζεται να εξαιρούνται τα εμβόλια από τον ΦΠΑ και μήπως αυτός σημαίνει ότι δεν θα είναι δωρεάν, αλλά θα κληθούν οι πολίτες να τα αγοράσουν - και ζήτησε αυτή η διάταξη να αποσαφηνιστεί.
Φωτογραφία: EUROKINNISI