ΕΛΛAΔΑ
Ανοιχτή επιστολή ΣΕΤΚΕ στην Όλγα Κεφαλογιάννη
Μετα την αδυναμία, όπως αναφέρεται, συνάντησης του φορέα με την υπουργό Τουρισμού
Αοιχτή επιστολή προς την υπουργό Τουρισμού, κα Όλγα Κεφαλογιάννη απέστειλε η Συνομοσπονδία Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (Σ.Ε.Τ.Κ.Ε), ζητώντας νομοθετικές παρεμβάσεις για την παράταση της προθεσμίας κατάταξης (άρθρο 32, ν. 4875, ΦΕΚ Α’ 250 23-12-2021) των ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων – διαμερισμάτων (ΕΕΔΔ) καθώς και για τους ναυαγοσώστες κολυμβητικών δεξαμενών στα τουριστικά καταλύματα.
Αναλυτικά η επιστολή της Συνομοσπονδίας:
«Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Ενώ έχει μεσολαβήσει διάστημα ενός έτους από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων σας και ενώ ο φορέας μας έχει καταθέσει επανειλημμένως αίτημα συνάντησης το διάστημα αυτό προκειμένου να σας ενημερώσουμε και να συζητήσουμε τα θέματα που απασχολούν τους επιχειρηματίες μη κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων, ως είθισται με τον εκάστοτε Υπουργό Τουρισμού, δυστυχώς αυτό δεν έχει καταστεί εφικτό έως σήμερα ενδεχομένως λόγω του επιβαρυμένου προγράμματος σας.
Οι επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων του κλάδου μας αριθμούν πάνω από 30.000 και στην πλειονότητα τους πρόκειται για μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις δυναμικότητας πέντε έως επτά δωματίων που εδρεύουν στην περιφέρεια.
Στα μικρά νησιά και στις απομακρυσμένες περιοχές το μεγαλύτερο ποσοστό κλινών τουριστικής διαμονής καλύπτεται από τα καταλύματα του κλάδου μας στηρίζοντας την τοπική οικονομία ενώ εκείνα ουδέποτε μέχρι σήμερα έλαβαν στήριξη από τα αναπτυξιακά προγράμματα της πολιτείας αφού οι προϋποθέσεις που τίθενται κάθε φορά, όπως η ύπαρξη ΕΜΕ, ο κύκλος εργασιών κ.α. αποκλείουν το μεγαλύτερο ποσοστό (80%) εξ αυτών.
Τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουν λειτουργικά και οικονομικά προβλήματα για τα οποία έχουμε ενημερώσει, καταθέτοντας παράλληλα τις θέσεις και τις προτάσεις μας, τόσο τις προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου Τουρισμού όσο και εσάς με επιστολές μας, αφού δεν κατέστη εφικτή μια συνάντηση δια ζώσης.
Επίσης, έχουμε ενημερώσει σχετικά και τον Γενικό Γραμματέα Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης κ. Μύρων Φλουρή, στον οποίο μας παραπέμψατε.
Με αφορμή το γεγονός ότι άλλη μια τουριστική περίοδος ξεκίνησε με τα προβλήματα του κλάδου να παραμένουν αδιευθέτητα, εγκυμονώντας σοβαρούς κινδύνους για τις επιχειρήσεις αλλά και τους ίδιους τους επιχειρηματίες, επανερχόμαστε στα δυο καίρια θέματα που χρήζουν άμεσης διευθέτησης.
Παράταση κατάταξης ΕΕΔΔ
Ο συνεχής αποκλεισμός των επιχειρήσεων του κλάδου μας από τα αναπτυξιακά προγράμματα σε συνδυασμό με τη βαθύτατη οικονομική και υγειονομική κρίση των τελευταίων ετών, δεν έχει επιτρέψει στους επιχειρηματίες του κλάδου μας να προβούν σε επενδύσεις και ενέργειες αναβάθμισης των τουριστικών καταλυμάτων τους και κατ’ επέκταση δεν τους έχει επιτρέψει να προβούν σε κατάταξη των καταλυμάτων τους.
Για τους λόγους αυτούς και δεδομένου ότι σκοπός της κατηγοριοποίησης – πιστοποίησης των τουριστικών καταλυμάτων είναι ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων τους και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών τους, έχουμε ζητήσει την έκδοση νομοθετικής διάταξης για την παράταση της προθεσμίας κατάταξης (άρθρο 32, ν. 4875, ΦΕΚ Α’ 250 23-12-2021).
Ενώ η ημερομηνία της προθεσμίας κατάταξης έχει παρέλθει από 31/12/2023 και έχει μεσολαβήσει διάστημα 5 μηνών δεν έχει εκδοθεί ακόμη σχετική διάταξη. Σε αντίθεση με τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα για τα οποία μέσα σε 15 μέρες από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας κατάταξης τους δόθηκε παράταση.
Ως εκ τούτου, κρίνεται απολύτως αναγκαία η άμεση έκδοση νομοθετικής διάταξης για την παράταση της προθεσμίας κατάταξης (άρθρο 32, ν. 4875, ΦΕΚ Α’ 250 23-12-2021) των ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων – διαμερισμάτων (ΕΕΔΔ).
Ανεξαρτήτως της παράτασης, εξίσου αναγκαίο κρίνεται ο επαναπροσδιορισμός του συστήματος κατηγοριοποίησης σε «κλειδιά» καθότι δεν αναγράφεται από τις παγκόσμιες πλατφόρμες κρατήσεων με αποτέλεσμα ο δυνητικός επισκέπτης να μην μπορεί να διακρίνει την κατηγορία του κάθε καταλύματος, να μην αναγνωρίζει τις παροχές του και κατ’ επέκταση ο επιχειρηματίας να μην έχει κανένα όφελος από την κατηγοριοποίηση.
Ναυαγοσώστης Κολυμβητικών Δεξαμενών Τουριστικών Καταλυμάτων
Σύμφωνα με το ν. 3766/2009 (ΦΕΚ 102 Α) «Λειτουργική αδειοδότηση κολυμβητικών δεξαμενών» στα καταλύματα με λιγότερες από πενήντα (50) κλίνες ή με εμβαδόν κολυμβητικής δεξαμενής μικρότερο των εκατό (100) τετραγωνικών μέτρων, χρέη Υπευθύνου Ασφαλείας εκτελούσε ο Υπεύθυνος Λειτουργίας κατάλληλα εκπαιδευμένος. Η συγκεκριμένη ρύθμιση επί σειρά ετών κάλυπτε πλήρως την ασφάλεια των λουόμενων.
Στην ουσία στα μικρά τουριστικά καταλύματα «χρέη ναυαγοσώστη» εκτελούσε ο ίδιος ο επιχειρηματίας ή ο εκπρόσωπος της επιχείρησης, εφόσον είχε εκπαιδευτεί κατάλληλα από αναγνωρισμένη ναυαγοσωστική σχολή και είχε λάβει πιστοποιητικό γνώσεων διάσωσης και παροχής πρώτων βοηθειών.
Το πιστοποιητικό αυτό ήταν διαφορετικό από αυτό που λάμβανε ένας επαγγελματίας ναυαγοσώστης.
Αυτό άλλαξε με το άρθρο 46 του ν. 4688 (ΦΕΚ 101 Α’ / 24-5-2020) και την Υπουργική Απόφαση 10586 (ΦΕΚ 2654 Β΄ / 18-6-2021), σύμφωνα με τα οποία πλέον τα τουριστικά καταλύματα, εντός των οποίων λειτουργούν κολυμβητικές δεξαμενές, υποχρεούνται να προσλαμβάνουν απόφοιτο Σχολής Ναυαγοσωστικής Εκπαίδευσης, εφοδιασμένο με βεβαίωση, σε ισχύ, επιτυχούς συμμετοχής στις εξετάσεις ναυαγοσώστη κολυμβητικής δεξαμενής.
Επανειλημμένως με επιχειρήματα έχουμε εξηγήσει στο Υπουργείο Τουρισμού ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο είναι αδύνατον να εφαρμοστεί από τα μικρά τουριστικά καταλύματα δημιουργώντας οικονομικά και λειτουργικά προβλήματα.
Πρώτον, η νέα διαδικασία εκπαίδευσης και εξέτασης είναι τόσο απαιτητική αποκλείοντας τον ίδιο τον επιχειρηματία στην πράξη από το να λάβει τη σχετική βεβαίωση και υποχρεώνοντας τον να προσλάβει εξωτερικό διαπιστευμένο ναυαγοσώστη. Οι πληροφορίες που λαμβάνουμε από αρκετές σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης αναφέρουν ότι όχι μόνο οι επιχειρηματίες, αλλά ακόμη και νέα άτομα με καλή φυσική κατάσταση που επιθυμούν να ασχοληθούν σε επαγγελματικό επίπεδο δεν περνούν επιτυχώς την πρακτική εξέταση, αφού οι δοκιμασίες -όπως για παράδειγμα η κολύμβηση πενήντα (50) μ., με οπτική επαφή του κινδυνεύοντος, σε χρόνο μικρότερο του ενός και μισού λεπτού (1’ 30"), η υποβρύχια κολύμβηση τουλάχιστον δεκαπέντε μέτρων (15) μ. κ.α.- είναι εξαιρετικά δύσκολες.
Δεύτερον, τα μικρά τουριστικά καταλύματα αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στο οικονομικό βάρος που προκύπτει από την πρόσληψη ενός ναυαγοσώστη.
Τρίτον, υπάρχει έλλειψη επαγγελματιών από την αγορά εργασίας ιδιαιτέρως στα μικρά νησιά.
Τέταρτον, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων - διαμερισμάτων είναι πολύ μικρές μονάδες, οι οποίες στην πισίνα τους φιλοξενούν καθημερινά το πολύ 5 με 10 άτομα, όπως ακριβώς συμβαίνει στις πισίνες των κατοικιών – επαύλεων τύπου Airbnb που φιλοξενούν αντίστοιχο αριθμό ατόμων, χωρίς να έχουν καμία υποχρέωση.
Κατόπιν των συνεχόμενων παρεμβάσεων μας, το Υπουργείο Τουρισμού εξέδωσε νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία για τα καταλύματα κάτω των 50 δωματίων (τροποποιώντας και τις κλίνες σε δωμάτια) ή με βάθος κολυμβητικής δεξαμενής μικρότερο από 1,5 μέτρο, έως την 31η.12.2023, «χρέη ναυαγοσώστη» μπορούσε να εκτελεί ο «επόπτης ασφαλείας», εφόσον όμως έχει λάβει βεβαίωση σε ισχύ παρακολούθησης προγράμματος θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης επαγγελματία ναυαγοσώστη κολυμβητικής δεξαμενής από σχολή ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, θεωρώντας ότι έτσι επιλύει το πρόβλημα.
Δώρον άδωρον, λοιπόν, η «τύποις αναφορά» στο νόμο του «επόπτη ασφαλείας» αντί του επαγγελματία ναυαγοσώστη, αφού η πρακτική εκπαίδευση και εξέταση που εφαρμόζεται πλέον βάσει νομοθεσίας είναι ίδια και στις δυο περιπτώσεις.
Κατόπιν των ανωτέρω και ενώ αναμέναμε τη διευθέτηση του εν λόγω θέματος εκδόθηκε η υπ΄. αριθμ. 6584 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β΄2213/11-4-2024) αφήνοντας ακόμη μια τουριστική περίοδο τους επιχειρηματίες εκτεθειμένους, εφόσον δεν θα μπορούν εκ των πραγμάτων να εφαρμόσουν το νόμο, όπως προαναφέραμε, και σε περίπτωση οποιουδήποτε δυσάρεστου συμβάντος θα βρεθούν αντιμέτωποι με καταστροφικές συνέπειες.
Για ακόμη μια φορά ζητάμε να μεριμνήσετε για την έκδοση νέας νομοθετικής ρύθμισης και προτείνουμε:
- στις επιχειρήσεις δυναμικότητας έως 60 κλίνες ή με κολυμβητική δεξαμενή βάθους έως 1,5 μέτρο, «χρέη ναυαγοσώστη» να εκτελεί ο «Υπεύθυνος Ασφαλείας», εφόσον έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα και έχει λάβει πιστοποιητικό γνώσεων διάσωσης και παροχής πρώτων βοηθειών.
- στις επιχειρήσεις δυναμικότητας έως 60 κλίνες με κολυμβητική δεξαμενή βάθους έως 1,1 μέτρο, να μην υπάρχει η υποχρέωση ναυαγοσώστη αλλά η υποχρέωση ανάρτησης πινακίδας, πλησίον της κολυμβητικής δεξαμενής, που θα ενημερώνει τον πελάτη για τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας κατά την κολύμβηση, όπως ισχύει για καταλύματα που εξυπηρετούν ενοίκους-πελάτες ενός δωματίου ή διαμερίσματος (παρ. 4, του άρθρου 46, του ν. 4688/2020).
Κυρία Υπουργέ,
Θεωρώντας ότι ο κλάδος μας έχει ισότιμη αντιμετώπιση με όλους τους άλλους κλάδους του τουρισμού, είμαστε πεπεισμένοι ότι θα ενσκήψετε με αμεσότητα και κατανόηση στα οξύτατα προβλήματα των μελών μας.
Με εκτίμηση,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ, ΤΟΚΟΥΖΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ, ΜΑΡΚΙΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ»