ΕΚΕΙΝΟΣ & ΕΚΕΙΝΗ

Οι οδηγοί χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ασχοληθούν με τις οθόνες αφής

Σε σύγκριση με τα φυσικά κουμπιά των αυτοκινήτων

Οι οδηγοί χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ασχοληθούν με τις οθόνες αφής

Οι οδηγοί χρειάζονται πολύ περισσότερο χρόνο για να ασχοληθούν με τις οθόνες αφής του οχήματός τους σε σύγκριση με τα φυσικά κουμπιά και τους διακόπτες που υπήρχαν πριν λίγα χρόνια στα αυτοκίνητα, για να πραγματοποιήσουν εργασίες, όπως για παράδειγμα την αναζήτηση σταθμού ή ρύθμιση του κλιματισμού.

Σε έρευνα που πραγματοποίησε σουηδικό περιοδικό οδηγώντας 11 αυτοκίνητα σε ένα παλιό αεροδρόμιο διαπιστώθηκε ότι ο χρόνος που χρειάζεται ένας οδηγός για να εκτελέσει διαφορετικές βασικές εργασίες, όπως αλλαγή ραδιοφωνικού σταθμού ή ρύθμιση της θερμοκρασίας στα σύγχρονα αυτοκίνητα ήταν μεγαλύτερος από τις εργασίες που έκαναν οι οδηγοί σε ένα παλιότερο αυτοκίνητο, όπως για παράδειγμα σ' ένα Volvo 17 ετών που μετείχε στην έρευνα. Όλες οι εργασίες στα αυτοκίνητα γίνονταν ενώ είχαν ταχύτητα 110χλμ/ώρα.

Οι οδηγοί είχαν χρόνο να γνωρίσουν νωρίτερα τα αυτοκίνητα και τα συστήματα infotainment. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του περιοδικού, το πιο εύκολο στην κατανόηση και χειρισμό αυτοκίνητο, με μεγάλη διαφορά, ήταν το Volvo V70 του 2005. Οι τέσσερις εργασίες διεκπεραιώθηκαν μέσα σε δέκα δευτερόλεπτα κατά τη διάρκεια των οποίων το αυτοκίνητο οδήγησε 306 μέτρα με 110 χλμ/ώρα.

Στο άλλο άκρο της κλίμακας, βρισκόταν το κινέζικο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το MG Marvel R, όπου ο οδηγός χρειάστηκε 44,6 δευτερόλεπτα για να ολοκληρωθούν όλες οι εργασίες, κατά τη διάρκεια των οποίων το αυτοκίνητο είχε διανύσει 1.372 μέτρα, δηλαδή τέσσερις φορές μεγαλύτερη απόσταση από το Volvo. Το BMW iX και το Seat Leon είχαν καλύτερες επιδόσεις, αλλά και τα δύο ήταν πολύ περίπλοκα. Ο οδηγός χρειαζόταν σχεδόν ένα χιλιόμετρο για να εκτελέσει τις εργασίες.

Παρά το γεγονός ότι ήταν εξοπλισμένα με οθόνες αφής, τα Dacia Sandero και Volvo C40 είχαν ακόμη καλύτερες επιδόσεις, λόγω του περιορισμένου συνόλου χαρακτηριστικών και της απλοποιημένης σχεδίασης.

Τα τελευταία χρόνια οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν την τάση να αυξάνουν το μέγεθος των οθονών αφής. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Γιούτα αναλύοντας τις αντιδράσεις των οδηγών σε 30 αυτοκίνητα διαπίστωσαν ότι όλα τα μοντέλα απέσπασαν αρκετά την προσοχή του οδηγού και 23 από αυτά απαίτησαν υψηλή ή πολύ υψηλή απαίτηση προσοχής του χειριστή.

Ο οδηγός κατά τη διάρκεια της οδήγησης σε περίπτωση που ασχοληθεί με την οθόνη αφής απομακρύνεται νοητικά από την οδήγηση, βγάζει τα μάτια του από τον δρόμο και αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος. Παλιότερες μελέτες δείχνουν ότι ένας οδηγός μπορεί να κοιτάξει μακριά από το δρόμο με ασφάλεια μόνο για ένα ή δύο δευτερόλεπτα, ενώ θα πρέπει να σκεφτεί κανείς ότι χρειάζονται περίπου πέντε δευτερόλεπτα για να διαβάσει ή να στείλει ο οδηγός ένα σύντομο μήνυμα κειμένου. Η σύνδεση του κινητού ή η αλλαγή του ραδιοφωνικού σταθμού σε μια οθόνη αφής οχήματος μπορεί να διαρκέσει μερικά δευτερόλεπτα. Όλο αυτό το χρόνο οδηγεί χωρίς να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στο δρόμο, με το κίνδυνο ατυχήματος να είναι πολύ μεγάλος.


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση