ΚΡΗΤΗ
Θανατηφόρα τροχαία στην Κρήτη: Το 44% των νεκρών ήταν δικυκλιστές... δύο μόνο φορούσαν κράνος !
Ο συμβιβασμός του Κρητικού με ... τον τροχαίο θάνατο!
Του Αντώνη Παντινάκη
Ανατριχίλα προκαλούν τα στοιχεία - κόλαφος για τους τροχαίους θανάτους ( ιδίως τους νεανικούς) στην Κρήτη, που παρουσιάζει στο Cretalive ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Προστασίας από Τροχαία Ατυχήματα Γιάννης Λιονάκης.
Η μεγαλόνησος διεκδικεί με αξιώσεις και... σπασμένα φρένα μία μακάβρια πανευρωπαϊκή πρωτιά, με τους περισσότερους νεκρούς στην άσφαλτο, αναλογικά πάντα με τον πληθυσμό της.
Η απόκλιση σε σχέση με πέρυσι, τα λέει όλα, κι είναι από μόνη της τραγική: Στις 31 Αυγούστου του 2018, από την αρχή του έτους, οι συνάνθρωποί μας που είχαν σκοτωθεί σε τροχαία δυστυχήματα ήταν 33. Εφέτος, πριν καλά – καλά τελειώσει το καλοκαίρι έχουμε ήδη 43!
“Το τραγικότερο εξ όλων, κι αυτό πρέπει να το επισημάνουμε προς πάσα κατεύθυνση είναι ο εθισμός του Κρητικού με τον τροχαίο θάνατο! Δεν μας συγκινεί πλέον ούτε σαν είδηση! Αυτή είναι η τραγικότητά μας. Δεν μπορεί όλη η διαδικασία αυτή, όλος ο θόρυβος, όλος ο προβληματισμός, να τελειώνουν στην κηδεία του νέου. Ο εθισμός είναι τραγικότητα”, παρατηρεί ο κ. Λιονάκης.
Ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Προστασίας από Τροχαία Ατυχήματα απεύχεται τη συνέχιση του αιματοκυλίσματος στην άσφαλτο του νησιού μας. Ωστόσο, τα ίδια τα γεγονότα οδηγούν, με μαθηματική ακρίβεια, στο να γίνει “μάντης κακών”: “Με αυτά που συμβαίνουν ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες στο νησί μας, είναι θαύμα που δεν έχουμε χειρότερα ακόμα αποτελέσματα. Σημασία έχει ότι σε αυτός ο αριθμός των νεκρών παραπέμπει μαθηματικά – θα είναι κρίμα αν συμβεί και μακάρι να μην συμβεί - σε πάνω από 70 νεκρούς μέχρι το τέλος της χρονιάς. Αυτό είχε να συμβεί 10 χρόνια στο νησί! Δυστυχώς, φαίνεται ότι ξαναγυρνάμε σε εκείνες τις εποχές που είχαμε πάνω από 70 νεκρούς. Ελπίζω να μην φτάσουμε κάποτε στις εποχές των αρχών του 00’, που είχαμε από 90 και πάνω”.
Ο κ. Λιονάκης έχει εικόνα και από την Ευρώπη, επισείοντας τον κίνδυνο των θλιβερών και ταπεινωτικών πρωτείων που (προ)διαγράφονται στον ορίζοντα: “Η Ευρώπη είχε το 2018 κατά μέσο όρο 54 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, η Ελλάδα είχε 68 – αποκλίνουμε κατά πολύ από το μέσο όρο, παρά τη βελτίωση που υπήρχε – και το νησί μας είχε 93 και ήταν μία από τις καλύτερες χρονιές. Εφέτος δηλαδή, πιθανότατα, αν λάβουμε υπόψιν ότι έχουμε 620.000 κατοίκους και οι νεκροί μας θα υπερβούν τους 70 – και μακάρι να μην συμβεί αυτό – θα φτάσουμε σε ένα αποτέλεσμα 100 νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων! Θα είναι μία τραγική πρωτιά! Οι μόνες χώρες που αυτή την ώρα είναι κοντά στον αριθμό των 90 νεκρών – και είμαστε κι εμείς εκεί - είναι η Εσθονία, η Λετονία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία”.
Ο νεαρός δικυκλιστής που χάθηκε τα ξημερώματα της Τετάρτης στην λεωφόρο 62 Μαρτύρων στο Ηράκλειο, ήταν ο τελευταίος άνθρωπος που θρηνήσαμε στους δρόμους του νησιού. Μακάρι να μην υπάρξει άλλος - Πόσες φορές να το έχουμε ευχηθεί, άραγε;
Στην μεγαλύτερη πόλη της Κρήτης από την αρχή του χρόνου έχουμε 22 τροχαίους θανάτους. “Είναι φοβερά αυξημένοι σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια”, σχολιάζει ο κ. Λιονάκης. Εκείνο που τον προβληματίζει ιδιαίτερα είναι ότι “από τους 22 νεκρούς οι 9 είναι ηλικίας 17-24 ετών!
Σύμφωνα με τον ίδιο, σε επίπεδο Κρήτης από τους 43 συνολικά νεκρούς της ασφάλτου οι 19 ήταν μοτοσικλετιστές – ένα ποσοστό της τάξεως του 44% δηλαδή. Από αυτούς οι δύο μόλις φορούσαν κράνος και οι 14 ήταν κάτω των 25 ετών! “Δηλαδή, οι ηλικίες 19-24 ετών είναι το 32% των νεκρών της Κρήτης εφέτος! Αυτό είναι απίστευτο, είναι μοναδικό! Αυτό είναι που πρέπει να προβληματίσει τον καθέναν μας”.
Ο κ. Λιονάκης θα μας σκιαγραφήσει και το προφίλ του νεανικού τροχαίου θανάτου στην Κρήτη:
“Είναι νέος ο οποίος κατά τεκμήριο οδηγεί μεγάλου κυβισμού μηχανή. Άρα, δεν έχει την εμπειρία της χρήσης ενός τέτοιου οχήματος που θέλει εξαιρετική γνώση και δεξιότητα. Κάπου εδώ γεννάται το ερώτημα πώς παιδιά 18-19-20 χρονών έχουν αποκτήσει μηχανές οι οποίες είναι αξίας χιλιάδων ευρώ. Προφανώς κάποιος τους τις αγόρασε ή τους βοήθησε να τις αγοράσουν. Ξέρει άραγε εκείνος τα αποτελέσματα που μπορεί να έχει η συνδρομή στην αγορά μιας τέτοιας μηχανής;”.
Ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Προστασίας από Τροχαία Ατυχήματα δεν πιστεύει ούτε στην τύχη, ούτε στην “κακιά την ώρα”: “Κακή τύχη έχει αυτός που πιθανότατα θα βρεθεί στο δρόμο εκείνου που κάνει το λάθος. Κανένα τροχαίο δεν είναι τυχαίο – υπάρχει και δήλωσή μου στην Ελευθεροτυπία στις αρχές του ‘90. Στα 34 χρόνια που ασχολούμαι με το θέμα, μέχρι σήμερα δεν συνάντησα κανέναν τυχαίο τροχαίο θάνατο! Όλοι είχαν γενεσιουργά αίτια”.
Έχει “απομονώσει” μάλιστα τις περιοχές με τους περισσότερους θανάτους:
“Οι 18 νεκροί από τους 43 νεκρούς είναι στους Δήμους Φαιστού, Χερσονήσου και Πλατανιά. Οι θάνατοι έχουν συμβεί, κατά κύριο λόγο, Σαββατοκύριακο και μεταμεσονύχτιες πρώτες πρωινές ώρες. Αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι, στις 2 και στις 3 τα ξημερώματα , δεν γυρίζει κανείς από το γραφείο του, γυρίζει από διασκέδαση. Κατά τεκμήριο έχει καταναλώσει αλκοόλ, τρέχει με υπερβολική ταχύτητα ή υπερβολική κούραση, που είναι επίσης ένας κακός σύμβουλος για την ασφαλή οδήγηση, θέλοντας να επιστρέψει στο σπίτι του ή οπουδήποτε αλλού”.
Η Περιφέρεια Κρήτης συνεχίζοντας την εκστρατεία της για την ασφαλή οδήγηση, έστειλε – μέσα από ένα βίντεο - ένα ακόμα ισχυρό μήνυμα για το αλκοόλ και την οδήγηση, εν όψει του Δεκαπενταύγουστου.
Ο κ. Λιονάκης χαιρετίζει τέτοιες πρωτοβουλίες: “Χωρίς την ανάδειξη του προβλήματος από τα ΜΜΕ, από φορείς ιδιωτικούς αλλά και μία συντεταγμένη Πολιτεία η οποία με στρατηγικό σχεδιασμό και στοχευμένα θα οδηγήσει στην απάλυνση αυτού του μεγάλου προβλήματος, χωρίς όλους αυτούς τους παράγοντες σε συνέργεια, δεν θα αλλάξει το τοπίο στην Ελλάδα. Και θα εξακολουθήσουμε στο νησί μας, την Κρήτη, να έχουμε τα τραγικά αποτελέσματα που έχουμε.
Σε παλαιότερες, αλλοτινές εποχές, που η Ευρώπη είχε θέματα στην οδική της ασφάλεια η ενασχόληση των ΜΜΕ με αυτό το ζήτημα συνέτεινε σημαντικά στη μείωση των τροχαίων θανάτων και στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας”.