ΚΡΗΤΗ

​Αρνητική πρωτιά της Κρήτης στη σχολική διαρροή!

Οι μαθητές της Κρήτης που σκοπεύουν να αφήσουν τα θρανία, το κάνουν αφότου ολοκληρωθεί ο κύκλος της υποχρεωτικής τους εκπαίδευσης

No profile pic

Του Αντώνη Παντινάκη

Μία θλιβερή πρωτιά για την οποία φυσικά κανείς μας δεν μπορεί να είναι χαρούμενος, υπερήφανος κι ευτυχισμένος, κατέχει η Κρήτη: Η νέα «Έκθεση αποτύπωσης της μαθητικής διαρροής στην Ελληνική Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, περιόδου 2014-2017» που δημοσιοποίησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, φέρνει τη μεγαλόνησο στις πρώτες θέσεις των περιοχών της χώρας όπου τα παιδιά εγκαταλείπουν το σχολείο!

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε και η εφημερίδα “Πατρίς”, οι μαθητές της Κρήτης που σκοπεύουν να αφήσουν τα θρανία, το κάνουν αφότου ολοκληρωθεί ο κύκλος της υποχρεωτικής τους εκπαίδευσης: Μόλις δηλαδή βρεθούν στο Λύκειο ή στο ΕΠΑΛ, αφού νωρίτερα έχουν πάει κανονικά Δημοτικό και Γυμνάσιο.

Το νησί μας έρχεται στη δεύτερη θέση των διοικητικών περιφερειών της χώρας με τα μεγαλύτερα ποσοστά μαθητικής διαρροής: Συγκεντρώνοντας ποσοστό της τάξεως του 2,40 %, ακολουθεί το νότιο Αιγαίο που βρίσκεται στην... κορυφή της σχετικής λίστας με 2,48%.

Η Κρήτη δεν μπορεί να περηφανεύεται για το αρνητικό ρεκόρ που καταγράφεται στον νομό Ρεθύμνου! Στην περιφερειακή ενότητα όπου εδρεύει το Πανεπιστήμιο Κρήτης (οι σχολές του οποίου συγκαταλέγονται στις κορυφαίες του κόσμου...), εκεί όπου βρίσκεται η “πόλη των γραμμάτων”, το ποσοστό μαθητής διαρροής στα Λύκεια αγγίζει το 5,2%! Τι ειρωνεία...

Αμέσως μετά το προπορευόμενο Ρέθυμνο, έπονται τα Δωδεκάνησα (3,1%).

Στους υπόλοιπους νομούς της Κρήτης καταγράφονται τα εξής ποσοστά: στο Ηράκλειο 2,4%, στο Λασίθι 1,8%, στο Ρέθυμνο 5,2% και στα Χανιά 1,1%

Ακόμη περισσότεροι είναι οι μαθητές που δεν αποφοιτούν ποτέ από τα ΕΠΑΛ: η Κρήτη έχει ποσοστό διαρροής της τάξης του 8,72%. Τα ηνία διατηρεί κι εδώ το Ρέθυμνο με 12,66% κι ακολουθούν: Ηράκλειο 9,78%, Λασίθι (8,19%) και Χανιά (4,59%).

Στο Γυμνάσιο, η διαρροή σε επίπεδο Κρήτης είναι 3,7%. Τα ποσοστά που καταγράφονται στο Λασίθι (5,4%) και στο Ρέθυμνο (5%), ξεπερνούν τον μέσο όρο της χώρας. Κάπως καλύτερη είναι η κατάσταση στα Χανιά (4,2%) και στο Ηράκλειο (2,4%).

Αντιστρόφως ανάλογη είναι η κατάσταση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με τα ποσοστά της Κρήτης να είναι χαμηλότερα από τον μέσο όρο της χώρας. Από τα στοιχεία της Έρευνας προκύπτει ότι η μαθητική διαρροή στο Δημοτικό στην Κρήτη, είναι στο 1,33% για τις πρώτες τρεις τάξεις και για τις τρεις μεγαλύτερες στο 1,08%. Στο Ηράκλειο το ποσοστό είναι 1,49% και 1,09%, αντίστοιχα, στο Λασίθι είναι 1,64% και 0,99%, στο Ρέθυμνο 0,29% και 0,64% και στα Χανιά 1,42% και 1,43%.'

Τα παιδιά που αφήνουν τα θρανία, πού στρέφονται; Τι κάνουν στη ζωή τους; Μήπως αναζητούν δουλειά για να ενισχύσουν το οικογενειακό εισόδημα; “Μέσα στα χρόνια της κρίσης, αυτό (σ.σ το τελευταίο ερώτημα) θα μπορούσε να είναι μία καλή απάντηση. Και θεωρώ ότι έχει πολλά στοιχεία αλήθειας αυτή η οπτική”, επισήμανε στο Cretalive ο νέος περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης, κ. Μανώλης Καρτσωνάκης.

Δεν αποκλείεται οι μαθητές που εγκαταλείπουν τα γράμματα, να το κάνουν στρεφόμενοι σε επαγγέλματα τα οποία σχετίζονται με τον τουρισμό, είτε ως απλοί υπάλληλοι, είτε αναλαμβάνοντας την οικογενειακή τους επιχείρηση. Ο κ. Καρτσωνάκης έχει λόγους να υποψιάζεται ότι μπορεί να συμβαίνει κάτι τέτοιο: “Έτσι όπως βλέπουμε το χάρτη, όταν έχει τις Κυκλάδες, το νότιο Αιγαίο, τα Δωδεκάνησα και την Κρήτη, όπου υπάρχει μία ένταση εργασίας σε συγκεκριμένους μήνες του χρόνου λόγω της τουριστικής περιόδου, θα μπορούσε κάποιος να κάνει μία τέτοια σκέψη. Βέβαια χρήζει περισσότερης άντλησης και ανάλυσης στοιχείων...”.

“Από την άλλη μεριά”, προσθέτει ο ίδιος, “υπάρχει κι ένα πολιτιστικό πρότυπο που δεν υποστηρίζει για πολλές οικογένειες τη συνέχιση των σπουδών των παιδιών τους. Κι αυτό το πολιτιστικό πρότυπο θα πρέπει να το αλλάξουμε. Εκεί θα πρέπει να εστιάσουμε τις προσπάθειές μας, ώστε να δημιουργηθεί μία πολύ σημαντική προοπτική για κάθε παιδί, ιδιαίτερα για όσα προέρχονται από προβληματικές – σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο- περιοχές, προκειμένου να συνεχίσουν το σχολείο, να το τελειώσουν και να συνεχίσουν τις σπουδές τους”.

Ο κ. Καρτσωνάκης παρατήρησε ότι “το Υπουργείο διαχρονικά έχει αναλάβει δράσεις προκειμένου να μειωθεί η μαθητική διαρροή, διότι είναι ένα κατ’ εξοχήν πεδίο που πρέπει να δράσουμε κι έχουμε αποτελέσματα. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, με τις δράσεις που έχει αναλάβει για τα ΕΠΑΛ, όπως είναι η “Μία αρχή”, όπως είναι η εισαγωγή ψυχολόγου στα σχολεία, θεωρώ ότι θα βοηθήσουν πολύ προς αυτή την κατεύθυνση, για τον περιορισμό της μαθητικής διαρροής”.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση