ΑΠΟΨΕΙΣ

Ας ξαναφτιάξουμε τα Χανιά σωστά όλοι μαζί

Οι εννέα άμεσες προτεραιότητες

No profile pic

Του Βασίλη Διγαλάκη

Τις προηγούμενες ημέρες δοκιμάστηκαν οι αντοχές μας. Άνθρωποι, περιβάλλον, υποδομές, μνημεία, περιουσίες βρέθηκαν στο έλεος των ακραίων φυσικών φαινομένων, τα οποία, ενώ στο παρελθόν αποτελούσαν την εξαίρεση, είναι βέβαιο ότι στο εξής θα αποτελούν τον κανόνα.

Τις ημέρες που θα έρθουν θα πρέπει να σταθούμε ενωμένοι απέναντι στα προβλήματα. Να αποφύγουμε την ανέξοδη κριτική και να αναλογιστούμε τα λάθη και τις παραλείψεις μας. Είναι επιτακτικό να κινηθούν ταχύτατα οι διαδικασίες και να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες.

Οι πολίτες του νομού Χανίων θα πρέπει να ενημερωθούν το συντομότερο δυνατόν από την Κυβέρνηση και την Περιφέρεια Κρήτης για την πορεία των παρεμβάσεων. Πρέπει να δοθεί στη δημοσιότητα χρονοδιάγραμμα για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου και την αποζημίωση των πληγέντων από τις καταστροφές.

Τις προηγούμενες ημέρες ενημερώθηκα για τις καταστροφές από τον αντιπεριφερειάρχη Χανίων κ. Βουλγαράκη και τους δημάρχους του νομού μας, καθώς και με επιτόπιες επισκέψεις στις πληγείσες περιοχές. Διακρίνω τις ακόλουθες εννέα άμεσες προτεραιότητες:

  1. Έλεγχος και αποκατάσταση της καθίζησης του ΒΟΑΚ στα Μεγάλα Χωράφια.
  2. Επίσπευση διαδικασιών για την αντιμετώπιση των κατολισθήσεων στον ΒΟΑΚ, με άμεσες νομοθετικές παρεμβάσεις, εφόσον χρειαστούν.
  3. Καταγραφή των αγροτικών ζημιών και ταχύτατη διαδικασία αποζημιώσεων.
  4. Έλεγχος της κύριας γέφυρας στον Πλατανιά και αποκατάσταση της σύνδεσής της με τον δρόμο. Η λύση της στρατιωτικής γέφυρας δεν μπορεί να καλύψει τις μεγάλες ανάγκες της επερχόμενης τουριστικής περιόδου.
  5. Αποκατάσταση των υπολοίπων γεφυρών και ιδιαίτερα αυτών που είναι κρίσιμες για τη διασύνδεση με τις δυτικές και ορεινές περιοχές του νομού.
  6. Αποκατάσταση του επαρχιακού οδικού δικτύου και ιδιαίτερα του τμήματος που είναι κρίσιμο για την προσβασιμότητα σε ορεινά χωριά.
  7. Αποκατάσταση της παλαιάς εθνικής οδού από Κλαδισό έως Αγία Μαρίνα πριν από την έναρξη της τουριστικής περιόδου. Ιδιαίτερη προσοχή σε σημεία όπου υπάρχει διάβρωση και καθιζήσεις («κακιά στροφή» στον Σταλό). Το κλείσιμο του ΒΟΑΚ επί δίμηνο έχει επιβαρύνει την κατάσταση του οδοστρώματος.
  8. Καθαρισμός δημοτικών οδικών δικτύων και έλεγχος από κλιμάκια μηχανικών των σημείων που πιθανόν να δημιουργήσουν προβλήματα καθιζήσεων, κατολισθήσεων στο μέλλον.
  9. Ιεράρχηση των παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν σε μνημεία και χώρους πολιτιστικής και ιστορικής αξίας. Η γέφυρα του Κερίτη μας δείχνει ότι χάσαμε πολύτιμο χρόνο. Σειρά έχουν τα υπόλοιπα μνημεία της πόλης μας, τα οποία περιμένουν την επόμενη βροχή ή σεισμό. Οφείλουμε να προστατεύσουμε την ιστορία με κάθε πρόσφορο μέσο και σε απόλυτη προτεραιότητα, όσο υπάρχει ακόμα λίγος χρόνος.

Σε συνδυασμό με τις προηγούμενες άμεσες ενέργειες, πρέπει να μεριμνήσουμε ιδιαίτερα για την αποκατάσταση και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, όπως και για την ενδυνάμωση των σύγχρονων υποδομών. Η δρακόντεια εφαρμογή των πολεοδομικών και περιβαλλοντικών κανόνων είναι πλέον ζήτημα ζωής ή θανάτου. Το οδικό δίκτυο είναι στο όριο της ζωής του. Τα δίκτυα ενέργειας επίσης. Ο τόπος λειτουργεί στα όριά του, με υποδομές που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν πριν από πολλές δεκαετίες. Ας μετατρέψουμε την καταστροφή σε ευκαιρία και ας ξαναφτιάξουμε τα Χανιά σωστά.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση