ΑΠΟΨΕΙΣ
Πλήγμα για το κρητικό επιχειρείν η απόφαση της ΝΔ να μειώσει το Μεταφορικό Ισοδύναμο
"Συνέπεια όλης αυτής της αντιεπιχειρηματικής κι αντιπαραγωγικής πολιτικής της κυβέρνησης, θα είναι να αυξηθεί σημαντικά η “τιμή στο ράφι” ενός μεγάλου εύρους ποιοτικών προϊόντων που παράγονται στην Κρήτη"
Του Θοδωρή Δουλουμπέκη*
Σοβαρά πλήγμα για τις επιχειρήσεις, τους βιοτέχνες, τους εμπόρους και τους αγρότες της Κρήτης θα επιφέρει η αιφνιδιαστική και αναδρομική (!) μείωση της δαπάνης για το Μεταφορικό Ισοδύναμο που θα κατανεμηθεί στο νησί. Η μείωση, μάλιστα, είναι προκλητική καθώς αφορά στοχευμένα την Κρήτη καθώς, ενώ συνολικά για την Ελλάδα ο προϋπολογισμός αυξήθηκε, ειδικά για τα νησιά άνω των 150.000 (με άλλα λόγια την Κρήτη) μειώνεται πάνω από το μισό (από 20 εκ σε 8 εκ. €) ενώ επιπλέον μειώνεται κατά δύο τρίτα το ποσό επιδότησης ανά τιμολόγιο (από 60% σε 20% ενώ στην υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα φτάνει το 70%).
Η μείωση αυτή, αθροιστικά με το γεγονός ότι στους δικαιούχους για το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους επιβατών, δεν περιλαμβάνονται οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες της Κρήτης και ότι μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου, όσον αφορά στα καύσιμα, δεν περιλαμβάνει τις επιχειρήσεις της Κρήτης, δημιουργεί μια ακόμη στρέβλωση της αγοράς σε βάρος του “κρητικού επιχειρείν”.
Συνέπεια όλης αυτής της αντιεπιχειρηματικής κι αντιπαραγωγικής πολιτικής της κυβέρνησης, θα είναι να αυξηθεί σημαντικά η “τιμή στο ράφι” ενός μεγάλου εύρους ποιοτικών προϊόντων που παράγονται στην Κρήτη καθιστώντας τα απλησίαστα για τους πολίτες. Η δε μειωμένη ζήτησή τους θα θέσει σε κίνδυνο και τη βιωσιμότητα των τοπικών παραγωγικών μας μονάδων.
Φαίνεται, ότι μετά τον εμπαιγμό με τις υποδομές και ιδιαίτερα τον ΒΟΑΚ, μετά τον ενεργειακό αποκλεισμό, το βαρύ πλήγμα στον κτηνοτροφικό κόσμο του νησιού από την κυβέρνηση, η μείωση του μεταφορικού ισοδύναμου αποτελεί μια ακόμη πολιτική απόφαση ΝΔ, δώρο στις αμφιβόλου ποιότητας, μαζικές παραγωγικές μονάδες του εξωτερικού με το χαμηλό μεταφορικό οδικό κόστος.
Η κυβέρνηση αντί να στοχεύσει να μειώσει το κόστος παραγωγής στο Νησί με επενδύσεις στην ενέργεια, τις υποδομές κι ενίσχυση των πραγματικών παραγωγών, επιχειρεί να αυξήσει την αγοραστική δύναμη μειώνοντας την ποιότητα.
Τουλάχιστον ας μην προκαλεί στοχοποιώντας την Κρήτη κι ας διορθώσει την Κοινή Υπουργική Απόφαση (αριθ. 4113.8002/1501/29-12-2023), όχι μόνο επαναφέροντας αλλά ενισχύοντας παραπάνω τα ποσά που αφορούν την Κρήτη η οποία πλήττεται από δυσανάλογα κόστη παραγωγής από την υπόλοιπη Ελλάδα.
* Ο κ. Θοδωρής Δουλουμπέκης είναι Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, Γραμμ. ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ρεθύμνου
Φωτογραφία αρχείου via Eurokinissi