ΑΠΟΨΕΙΣ
Το "μαύρο 2017" για την κρουαζιέρα!
Η Κρουαζιέρα το 2017 στην Ελλάδα και τι πρέπει να γίνει...σήμερα
του Γιάννη Μπρα
Στην δίνη της κρουαζιέρας περιέρχεται η Ελλάδα το 2017, όπως δυστυχώς είχαμε προβλέψει από τον Σεπτέμβριο, με πτώση που δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορο κανένα. Η Five Senses Consulting & Development συγκέντρωσε τις προσδοκώμενες αφίξεις για το 2017* για κάποια από τα μεγαλύτερα Ελληνικά λιμάνια που δυστυχώς επιβεβαιώνουν και τις πλέον απαισιόδοξες προβλέψεις. Έτσι για το Λιμάνι του Πειραιά έχουν προγραμματιστεί 510 calls με περ. 914.000 επιβάτες, για την Σαντορίνη 381 calls με 736.455 Επιβάτες, για την Κέρκυρα έχουν προγραμματιστεί 400 Calls με 650.000 επιβάτες, για την Ρόδο έχουν προγραμματιστεί 240 calls με περ. 270.000 επιβάτες και τέλος για το Ηράκλειο έχουν προγραμματιστεί 145 calls με περ. 257.486 επιβάτες (Full Capacity).
Συγκρίνοντας τις προσδοκώμενες αφίξεις του 2017 με το 2016 οι διαφορές είναι συντριπτικές καθώς σε πολλά Ελληνικά λιμάνια υπήρξε πρόσκαιρη αύξηση κίνησης λόγο των γνωστών αλλαγών σε πλόες που έγιναν λόγο των προβλημάτων στην γείτονα Τουρκία και την συνεχιζόμενη ''μετακόμιση'' προς Δυτική Μεσόγειο και Ασία. Έτσι σε σχέση με τα επίσημα αποτελέσματα (ΕΛΙΜΕ) του 2016 με την παραδοχή για το 2017 ότι οι πληρότητες θα φτάσουν το 85% τις χωρητικότητας των πλοίων** έχουμε:
(*πηγή: http://www.cruisetimetables.com, 30/12/16 ).
Το Μεγαλύτερο ζήτημα δεν είναι τα νούμερα του 2017 που, πλέον, δεν αλλάζουν ούτε στο να αρκούμαστε να βγάζουμε απλώς ανακοινώσεις και να τα ρίχνουμε όλα στην κατάσταση στην Τουρκία κτλ. , αλλά το τι θα γίνει 2018 και μετά. Το άμεσο ζητούμενο είναι να υπάρξει μια αξιοπρεπή παρουσία τον Μάρτιο του 2017 στην Μεγαλύτερη έκθεση κρουαζιέρας στον Κόσμο Seatrade Global στο Μαϊάμι και να λυθούν επιτέλους μερικά από τα χρονίζοντα προβλήματα όπως το Berth Allocation.
Χρειάζονται άμεσα οι παρακάτω (10+2) ενέργειες ως στρατηγική και με ορίζοντα 3ετιας...
1. Επανασχεδιασμός αποστολής και περιπτέρου στην Seatrade Global με ουσιαστικότατα...
2. Ανάπτυξη Ελληνικού Berth Allocation System με πρωτοβουλία του Υπουργείου.
3. Cruise Clustering μεταξύ των Ελληνικών προορισμών με βάση την διεθνή εμπειρία με την βοήθεια των νησιωτικών Περιφερειών.
4. Στις Εκθέσεις που συμμετέχει ο ΕΟΤ, ανάπτυξη σχεδίου προώθησης της Ελληνικής Κρουαζιέρας.
5. Ανάπτυξη Εθνικής πλατφόρμας προώθησης των προορισμών στις εταιρείες κρουαζιέρας (Best Practices Cruise Destination Development System).
6. Ανάπτυξη Εθνικού Σχεδίου με κίνητρα για Year Round Cruising με νομοθετική πρωτοβουλία.
7. Εξερεύνηση δυνατότητας αφορολόγητης λειτουργίας (προμήθειες και καταναλώσεις εντός πλοίου κτλ.) χωρίς την ανάγκη για κυκλικό ταξίδι σε χώρα εκτός Σέγκεν.
8. Προσδιορισμός προσφερόμενου προϊόντος στην κρουαζιέρα και σύνδεση του με τα ιστορικά, πολιτιστικά και αγροτοδιατροφικά στοιχεία του κάθε προορισμού με την βοήθεια των Περιφερειών και των Δήμων.
9. Ανάδειξη νέων προορισμών όπως, η Σητεία, η Πάρος, η Μήλος, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα και η Ηγουμενίτσα και στήριξη των προορισμών που πάσχουν από ''εξωγενή'' προβλήματα.
10. Δημιουργία Crisis Management Team (max. 5 άτομα) για άμεση συμβουλευτική προς τα Υπουργεία.
+1. Συνεργασία των Περιφερειών και των Λιμανιών με την Cosco για ανάπτυξη της νέας αγοράς των Κινέζων για έναρξη και τερματισμό κρουαζιέρας (Homeport) από Ελλάδα από το 2018+. Ο Πειραιάς πρέπει να παίξει τον σημαντικό ρόλο του στην ανάπτυξη της Ελληνικής κρουαζιέρας μέσα από την δημιουργία ενός δικτύου προορισμών που θα μπορεί επάξια να δώσει μοναδικές, επαρκώς προσδιορισμένες, εμπειρίες στους επισκέπτες όλο τον χρόνο, φυσικά με τις κατάλληλες υποδομές.
+2. Αναζήτηση συνεργιών και συνεργασιών με Λιμάνια και προορισμούς της Ν. Ανατολικής Μεσογείου που μετά την εποχή της αβεβαιότητας θα δώσουν ξανά σπουδαία αποτελέσματα. Η πρόταση είναι η δημιουργία και προώθηση ενός νέου κρουαζιερικού προϊόντος με ονομασία "Ο νέος δρόμος του μεγάλου Αλεξάνδρου" με πρωταγωνιστές το λιμάνι της Αλεξάνδρειας, το λιμάνι της Λεμεσού και Ελληνικούς προορισμούς.
Ο Γιάννης Μπρας είναι
CEO, Five Senses Consulting