ΑΠΟΨΕΙΣ
Φαράγγι Κοτσυφού: Άμεση αποκατάσταση, σήραγγα και αποζημιώσεις
Η κυβέρνηση πρέπει επιτέλους να δράσει και να δείξει και για τους καθημερινούς ανθρώπους του τόπου μας το ανάλογο ενδιαφέρον που δείχνει για τους μεγάλους και ισχυρούς φίλους της για τους οποίους δε φείδεται χρημάτων και ενισχύσεων.
Η μεγάλη καταστροφή στο φαράγγι του Κοτσυφού ως συνέπεια των εκτεταμένων βραχοπτώσεων έχει δημιουργήσει πολλά αλυσιδωτά και σοβαρά προβλήματα σε κατοίκους, επιχειρήσεις, εργαζομένους, παραγωγούς κι επισκέπτες του ΝοτιοΔυτικού Ρεθύμνου. Ο ουσιαστικός αποκλεισμός ενός υψηλά επισκέψιμου τμήματος του Νομού μας ιδιαίτερα την υψηλά παραγωγική θερινή περίοδο, απαιτεί από τον κρατικό μηχανισμό και την κυβέρνηση να προχωρήσει σε ταχύτερες και πιο τολμηρές λύσεις, δίνοντας διέξοδο σε ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού που βλέπει εδώ και βδομάδες τον τόπο μας να είναι αποκλεισμένος και ανησυχεί για τα μακροπρόθεσμα προβλήματα ασφαλούς πρόσβασιμότητας στο Νότο.
Πρώτα από όλα είναι ανάγκη να ολοκληρωθεί και να δοθεί στη δημοσιότητα το πόρισμα των επιστημόνων για τις αιτίες που προκάλεσαν τις βραχοπτώσεις, ώστε αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πρέπει, ή αν πρόκειται για φυσικά αίτια να συνυπολογιστούν στη μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση του φαινομένου στα φαράγγια του Νομού.
Σε δεύτερο άμεσο επίπεδο λαμβάνοντας υπόψιν τα συνολικά γεωτεχνικά δεδομένα απαιτείται η διάνοιξη του φαραγγιού με ασφαλή τρόπο με νέα εργολαβία που θα εξασφαλίζει και έναντι ολισθήσεων το τμήμα στο οποίο η κατάρρευση προκάλεσε τα καταστροφικά προβλήματα αλλά και παρακείμενα αν απαιτείται . Αυτό το στάδιο είναι εφικτό να ολοκληρωθεί άμεσα, πιθανόν και εντός Ιουλίου, συνεπώς κάθε περαιτέρω καθυστέρηση θα οφείλεται και σε πολιτειακή αδράνεια.
Εξ ίσου όμως σημαντικό είναι και να προχωρήσει επιτέλους η εκπόνηση των μελετών και η χρηματοδότηση του μόνου ουσιαστικού έργου που μπορεί να εξασφαλίσει τη πρόσβαση στο Νότο. Η διάνοιξη της σήραγγας μήκους περίπου 2300 μέτρων από την περιοχή ανάμεσα στον Άγιο Ιωάννη και την Κάνεβο μέχρι την περιοχή δυτικά των Σελλίων και τα δίκτυα του μελλοντικού ΝΟΑΚ. Είναι μάλιστα ευκαιρία, αν η κυβέρνηση θελήσει να δώσει επιτέλους στην Κρήτη τη σημασία που μας αξίζει,να προχωρήσει στην ένταξη του έργου ενδεικτικού κόστους 70 εκ. Ευρώ στο ταμείο Ανάκαμψης ή άλλα επίκαιρα χρηματοδοτικά εργαλεία. Την ώρα που λιγότερο κρίσιμες σήραγγες και οδικές αρτηρίες έχουν χρηματοδοτηθεί στην Ελλάδα, η εμμονή της κυβέρνησης απέναντι στους κρητικούς είναι προκλητική.
Τέλος, αλλά ιδιαίτερης σημασίας, είναι η άμεση ανάγκη αποζημίωσης επιχειρήσεων, εργαζομένων, παραγωγών αλλά και εμπόρων της ευρύτερης περιοχής τόσο βόρεια όσο και νότια του φαραγγιού καθώς η μείωση της επισκεψιμότητας αλλά και οι δυσκολίες μετακίνησης λόγω μεγαλύτερων αποστάσεών και κόστους μέσω του φαραγγιού του Κουρταλιώτη οδηγούν σε μεγάλη απώλεια εισοδήματος. Η μέθοδος ενισχύσεων του Κοροναιού με τη σύγκριση των τζίρων μεταξύ του τρέχοντος και του προηγούμενου έτους μπορεί να αποτελέσει στοιχείο βάσης για την ενίσχυση των ΚΑΔ που πλήττονται αλλά κι τον εργαζόμενων. Ήδη είναι αρκετά τα περιστατικά επιχειρήσεων που δε σκοπεύουν να ανοίξουν, εργαζομένων που δεν μπορούν να διανύουν κάθε μέρα ώρες και να πληρώνουν δεκάδες ευρώ παραπάνω για να πάνε στη δουλεία τους αλλά και εμπόρων και παραγωγών που αναγκάζονται να πουλάνε χωρίς κέρδος για να καλύψουν αυξημένα μεταφορικά.
Η κυβέρνηση πρέπει επιτέλους να δράσει και να δείξει και για τους καθημερινούς ανθρώπους του τόπου μας το ανάλογο ενδιαφέρον που δείχνει για τους μεγάλους και ισχυρούς φίλους της για τους οποίους δε φείδεται χρημάτων και ενισχύσεων.
Θοδωρής Δουλουμπέκης
Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ
Γραμ. ΝΕ Ρεθύμνου ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ