Μ. Τσαπάκης: Ο θεραπευτής των ματιών, ο θεράπων της τέχνης!

Ελίνα Φαρσάρη
Ελίνα Φαρσάρη

Ο γνωστός χειρουργός οφθαλμίατρος και ζωγράφος, ανοίγει το εργαστήριο του στο #face_stories και μιλά για την τέχνη, την ιατρική και την καλλιτεχνική του αφετηρία

Ο κ. Μιχάλης Τσαπάκης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Γνήσιος ευπατρίδης του Μεγάλου Κάστρου, με πηγαία ευγένεια και αρχοντιά υπήρξε ένας από τους πλέον γνωστούς χειρουργούς οφθαλμιάτρους της πόλης. Γνωστή στους Ηρακλειώτες είναι και η άλλη, η παράλληλη υπόσταση του, αυτή του εικαστικού καλλιτέχνη. Ο κ. Μιχάλης Τσαπάκης υπηρέτησε με πάθος, προσήλωση και ενσυναίσθηση την ιατρική και με την ίδια ζέση εξακολουθεί να υπηρετεί την ζωγραφική δημιουργία. Ιδιαίτερα παραγωγικός, με ένα πλούσιο έργο και καθημερινή ενασχόληση με τον καμβά, τα πινέλα και τα χρώματα, ανοίγει το φροντισμένο και ατμοσφαιρικό εργαστήριό του για το #face_stories μιλώντας μας για την καλλιτεχνική του αφετηρία, τη ζωγραφική και τους λόγους που τον ώθησαν να ασχοληθεί με τη χειρουργική των οφθαλμών. 

Τα καλλιτεχνικά εργαστήρια είναι χώροι ζωντανοί, με συναισθήματα, ιδέες και ερεθίσματα να πλανώνται στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Περιτριγυρισμένοι από τους δεκάδες πίνακες, όλοι τους φροντισμένοι με επιμέλεια και στις κορνίζες του, συζητάμε για την καλλιτεχνική του αφετηρία. Ο κ. Μιχάλης Τσαπάκης γεννήθηκε καλλιτέχνης. Και γι' αυτό δεν χωρά καμιά αμφιβολία. Στην παιδική του ηλικία απολάμβανε την καλλιγραφία και επιδιδόταν με επιμέλεια στον σχεδιασμό των σχημάτων της επιπεδομετρίας. Κι αυτό ήταν η αρχή. Όπως μας λέει ο ίδιος, με νοσταλγία, είχε την τύχη αδελφός της μητέρας του να είναι ο σπουδαίος ζωγράφος Δημήτρης Σαριδάκης. Εκείνος ήταν που διείδε το ταλέντο, την κλίση του μικρού Μιχάλη και τον καθοδήγησε με επιμέλεια και επιμονή. 

Έτσι, φοιτητής ακόμη στην Ιατρική Σχολή, άρχισε να εργάζεται στο πλευρό του θείου του, στο εργαστήριο αγιογραφίας που διατηρούσε στην οδό Χάνδακος δεχόμενος τη μύηση στα μυστικά της βυζαντινής αγιογραφίας. Η ενασχόληση του κ. Τσαπάκη με τη ζωγραφική ήταν μονόδρομος, αλλά και εσωτερική ανάγκη. 

Πλάι στον λαμπρό του δάσκαλο, ο οποίος του στάθηκε και σαν πατέρας καθώς ο μικρός Μιχάλης ορφάνεψε πρόωρα, έμαθε όλα τα ακαδημαϊκά μυστικά της υψηλής εικαστικής δημιουργίας. Έκτοτε, ο κ. Τσαπάκης δεν σταμάτησε ποτέ να ζωγραφίζει. Δημιουργώντας ακατάπαυτα έργα σε θεματικούς κύκλους, αγιογραφίες αλλά και κοσμικά, διαμόρφωσε το προσωπικό του ιδίωμα. Τα έργα του θα μπορούσε κανείς να πει εντάσσονται στο ρεύμα του νεορεαλισμού, με ακαδημαϊκές τεχνικές στο χρώμα, την προοπτική, τις γραμμές, και διακριτή την ατμόσφαιρα της ελληνικότητας. Ωστόσο, το στοιχείο που είναι διάχυτο παντού, στις προσωπογραφίες, στις "εγκιβωτισμένες" αγιογραφίες μέσα σε κοσμικά θέματα, στις ιστορικές συνθέσεις του όπως η "τριλογία" του "Ολοκαύτωμα Βιάννου - Δίστομο - Εμφύλιος", είναι η βυζαντινή τεχνοτροπία. Η πλαστικότητα στα δάχτυλα των μορφών του, οι βιβλικές φυσιογνωμίες, τα εκφραστικά βλέμματα, ακόμη και τα χρώματα του φόντου, όλα "φωνάζουν" την παιδεία που έχει λάβει από τη βυζαντινή αγιογραφία. 

Όσο για την οφθαλμολογία, ο κ. Μιχάλης Τσαπάκης επέλεξε να ακολουθήσει την ειδικότητα του χειρουργού οφθαλμιάτρου, ακριβώς γιατί απαιτούνται προσεκτικοί και λεπτοί χειρισμοί με το νυστέρι όπως εκείνοι του καλλιτέχνη όταν αποτυπώνει με το πινέλο στον καμβά τον ψυχισμό του και ξεδιπλώνει τις αναμνήσεις του. 

Προσφάτως ο κ. Τσαπάκης έγινε - μετά από αξιολόγηση που επιδίωξε ο ίδιος - μέλος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, λαμβάνοντας επίσημα και την ιδιότητα του ζωγράφου. 

Στο βίντεο που ακολουθεί παρακολουθήστε ολόκληρη τη συνέντευξη που παραχώρησε στο #face_stories:

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ